Gå til innhold

Denne elbilen har ikke byttet ett eneste batteri siden bilen var ny


Anbefalte innlegg

 

 

 

Et svar kan være at han har strømløs hytte 25 mil hjemmefra. 25 mil er fullt forsvarlig å kjøre uten pause og når du ikke kan lade på destinasjonen så må batteriet holde til hjemturen også.

 

Dessuten så gir et større batteri valgfrihet til å legge turen langs ruter som *ikke* har lademuligheter, eller kanskje ta en stopp på et sted uten lademuligheter.

 

 

At du tar pause samtidig som bilen er et logisk første steg mot en optimal ladeløsning. Det logiske neste steget er at ladeløsningen kan dekke opp for at du tar en pause uten at bilen kan lade. Noe som betyr større batterier *og* kraftigere ladere.

 

 

Jo klart det kan være en mulighet det, men dette kan jo løses ganske enkelt med solceller, aggregat, lade på veien osv. 

 

Det er svært få ruter som ikke har lademuligheter i vår del av verden, og om en har en rute som det som en kjører 5 ganger i måneden ser jeg poenget. Men ellers gjør jeg det virkelig ikke. Alle har slike muligheter, det er bare til å låne en annen bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når man kan kjøre  over 500km under dårlig forhold skal jeg vurdere elbil.

Ellers blir egentlig bare en bil nr.2. 

 

Hvorfor i alle dager må du akkurat passere 500km i dårlige forhold? Det høres egentlig ikke særlig bra ut å kjøre så langt i dårlige forhold. 

 

 

Er vel ikke noe nytt at når det er meget kaldt så synker rekkevidden. 

Visst jeg kan ta bilen til hytta en iskald vinter kveld så er jeg fornøyd! 

 

Men som du sier, muligheten er der og kommer nok snart. Tesla skulle lansere batteri med ca 600km rekkevidde?

Endret av BMWcoupeftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Er vel ikke noe nytt at når det er meget kaldt så synker rekkevidden. 

Visst jeg kan ta bilen til hytta en iskald vinter kveld så er jeg fornøyd! 

 

 

Men det kan en jo i dag også, og spesielt om få år(mange modeller å velge i mellom), men klart om hytta ligger langt unna må en lade på veien. 

 

Ser ikke dette poenget med å ha millioner av mils rekkevidde, klart det er greit på en fossil slik at en slipper å dra innom esso hver dag men etter den erfaringen jeg har gjort meg med elbil er det helt unødvendig. Så lenge en ikke farter rundt ekstremt mye, da blir en trøtt av ladingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry, men jeg gidder ikke å stoppe å lade i 30 min på veien. Jeg tror flere tenker det samme.

 

Så du gidder ikke stoppe 30 minutter på en 7-8 timers tur? Der tror jeg du tar ganske feil, de fleste liker å strekke på beina, spise og gå på do. 

 

Men for all del, det er ingen tvang. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hybridene høres ut som de er adskillig mer komplekse enn rene elbiler. Er det noen som har sett tall for vedlikehold- og verkstedkostnader på hybrider sammenlignet med elbiler og vanlige dieselbiler?

 

Møller opererer med lik pris for bensin/diesel/hybrid. E-Golf ligger 1400,- lavere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge. Klart, kjører en 100 mil med henger hver dag passer det seg ikke, men for de aller aller fleste er ikke rekkevidde ett problem, selv i dag. Gjennomsnittet er vell under 4 mil pr dag, det klarer hele røkla.

 

Når man igjen ser på 1-2 kroner pr mil, lave servicekostnader, batterier som ser ut til å leve ut bilens levetid og vell så det, og de andre avgiftene her til lands så er det vell ingen tvil! Men klart, noen er jo avhengig av støyen :p

 

Det handler mer om at vi i Norge er avhengig av stasjonsvogn og SUV av en merkelig grunn. Så lenge Ola og Kari Nordmann trenger den største stasjonsvognen for å frakte seg selv og matpakken til jobb hver dag, så er ikke de små elbilene et alternativ (og nei, Tesla Model S er ikke en bil som appellerer til alle).

 

Etter mye press fra kona er jeg dessverre selv på jakt etter en stasjonsvogn i C eller D-segmentet. Det sitter langt inne å bruke over en halv million på en så stygg biltype, men sjefen bestemmer. Det vil si at elbiler automatisk er utelukket fordi det ikke finnes en på markedet i det segmentet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Det handler mer om at vi i Norge er avhengig av stasjonsvogn og SUV av en merkelig grunn. Så lenge Ola og Kari Nordmann trenger den største stasjonsvognen for å frakte seg selv og matpakken til jobb hver dag, så er ikke de små elbilene et alternativ (og nei, Tesla Model S er ikke en bil som appellerer til alle).

 

Etter mye press fra kona er jeg dessverre selv på jakt etter en stasjonsvogn i C eller D-segmentet. Det sitter langt inne å bruke over en halv million på en så stygg biltype, men sjefen bestemmer. Det vil si at elbiler automatisk er utelukket fordi det ikke finnes en på markedet i det segmentet.

 

 

Tja nå er vell golf norges mest solgte bil, så helt slik er det nok ikke nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ville ikke overskriften "denne hybriden har ikke byttet ett eneste batteri" vært mer korrekt?

 

Siden det er en elbil med innbygget aggregat er det vell ok, men helt elbil er den jo ikke :)

Bensinmotoren kan faktisk drive hjulene direkte i Ampera. Det er en slags differensialløsning mellom motorene og drivverket.

Så kjapt har man ikke lov til å kjøre I Norge... (slår vel inn på >110km/t hvis jeg ikke husker helt feil)

Lenke til kommentar

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge. Klart, kjører en 100 mil med henger hver dag passer det seg ikke, men for de aller aller fleste er ikke rekkevidde ett problem, selv i dag. Gjennomsnittet er vell under 4 mil pr dag, det klarer hele røkla.

 

Når man igjen ser på 1-2 kroner pr mil, lave servicekostnader, batterier som ser ut til å leve ut bilens levetid og vell så det, og de andre avgiftene her til lands så er det vell ingen tvil! Men klart, noen er jo avhengig av støyen :p

 

Tja, skal man fire mil om dagen, burde vel strengt tatt de fleste (el)syklet eller benyttet kollektivtransport. Eller kjørt (el)motorsykkel, som bruker mindre energi, lager mindre kø og fororensning og sliter mindre på veien enn bil/elbil.

 

De gangene jeg bruker bilen, skal jeg enten handle noe stort og tungt, eller jeg skal betraktelig lenger enn fire mil. For de veldig få tilfellene er det fryktelig lite økonomisk (og miljøvennlig) å kjøpe en ny bil, elektrisk eller ikke. Hadde det ikke vært for at det blir litt dyrt med ordninger som nabobil eller bildeling når man skal langt, som til hytta og bli der noen dager, hadde jeg ikke hatt behov for egen bil i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker min gamle dieselbil med V8 motor, høy bakkeklaring og firehjulstrekk. Drar jevnlig tunge hengere opp til fjells etter dårlige grusveier, blandt annet. Og ingenting slår lukten av dieseleksos! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 
Tja, skal man fire mil om dagen, burde vel strengt tatt de fleste (el)syklet eller benyttet kollektivtransport. Eller kjørt (el)motorsykkel, som bruker mindre energi, lager mindre kø og fororensning og sliter mindre på veien enn bil/elbil.

 

De gangene jeg bruker bilen, skal jeg enten handle noe stort og tungt, eller jeg skal betraktelig lenger enn fire mil. For de veldig få tilfellene er det fryktelig lite økonomisk (og miljøvennlig) å kjøpe en ny bil, elektrisk eller ikke. Hadde det ikke vært for at det blir litt dyrt med ordninger som nabobil eller bildeling når man skal langt, som til hytta og bli der noen dager, hadde jeg ikke hatt behov for egen bil i det hele tatt.

 

 

Klart det finnes bedre alternativer, men det å sykle passer ikke alle. Enten de ikke gidder, ikke kan sykle av en grunn eller andre ting. Hadde folk villet syklet, så hadde vi ikke hatt biler. Så det er liksom ikke så lett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det handler mer om at vi i Norge er avhengig av stasjonsvogn og SUV av en merkelig grunn. Så lenge Ola og Kari Nordmann trenger den største stasjonsvognen for å frakte seg selv og matpakken til jobb hver dag, så er ikke de små elbilene et alternativ (og nei, Tesla Model S er ikke en bil som appellerer til alle).

 

Etter mye press fra kona er jeg dessverre selv på jakt etter en stasjonsvogn i C eller D-segmentet. Det sitter langt inne å bruke over en halv million på en så stygg biltype, men sjefen bestemmer. Det vil si at elbiler automatisk er utelukket fordi det ikke finnes en på markedet i det segmentet.

 

 

Tja nå er vell golf norges mest solgte bil, så helt slik er det nok ikke nei. 

 

 

At Golf er mest solgte bilmodell betyr ikke at ledninghatchbacken er den modellen flest har som nummer 1-bil. Det er ganske vanlig å ha en mindre bil som nummer 2-bil.

 

Golf er for øvrig det nevnte C-segmentet jeg ser etter og selges som stasjonsvogn (med bensin- og dieselmotor). I tillegg er det en mindre hatchback, såkalt nummer 2-bil, som kan være elbil. Golf finnes vel også som minivan og cabriolet om jeg ikke tar feil. Ganske lett å ha Norges mest solgte bil når alle modellene uansett drivlinje og karosseritype heter Golf ...

 

Så jo, det er slik jeg skrev i min forrige kommentar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge.

 

Nei, for de som er mindre bemidlede så kjøpes det gjerne bruktbil. Uttalelsen din er nokså nært galskap, fordi nye EL-biler er ikke gratis, og et raskt søk på Finn.no gir biler som ikke er eldre enn 2011 av Nissan Leaf (en bilmodell omtalt i artikkelen), og prislappen er over 100 tusen kroner.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker min gamle dieselbil med V8 motor, høy bakkeklaring og firehjulstrekk. Drar jevnlig tunge hengere opp til fjells etter dårlige grusveier, blandt annet. Og ingenting slår lukten av dieseleksos! :)

 

Jo, men du bør nyte det mens kan. Dieselbil vil bli forbudt i løpet av "vår tid". Når Merkel trykker på fossilbil-forbudt knappen vil diesel stå først i køen.

Sånn ca 2030?

Lenke til kommentar

Er nok mange som ønsker elbil med mange seter, men det finnes ikke. Kommer det en med 8-9 seter og veldig gjerne tilhengerfeste, så hadde de hatt mange kunder.

 

Se på alle VW Caravelle/Transporter, Mercedes Vito/Viano etc, Opel Vivaro etc.. tror flesteparten som kjører slike som privatbil VELDIG gjerne ville hatt mulighet til å kjøpe en elektrisk versjon. Bare i kjøp sparer man vel ca 450 000kr, i mangel på avgifter...

Det er slike biler som blir levert til rullestolbrukere i hele landet også.

 

Siden disse bilene er så veldig dyre i Norge, koster en ganske gammel bil like mye som en ny BMW 3 serie. Er disse bilene rimelige, så har de gått som TAXI med 600 000km på klokka, eller i Opel Vivaros tilfelle en girkasse som trøbler. Caravelle som er gått over 260 000km er vel også litt risikosport.

 

Man kjøper ikke en slik bil for at den er kul, god å kjøre, tøff osv... men fordi man må frakte flere folk, barnevogner og annet rask.. og man klarer seg akkurat ikke med en Nissan E-NV200 Evalia.

 

Er sikker på at mange snekkere/rørleggere/elektrikere også kunne tenkt seg en slik stor bil, i kassebil versjon.

De hadde spart mye i drivstoff, bommer, parkering osv.

Taxier kunne også spart mye penger på noe slik. Bare sette opp ladeinfrastruktur på taxistoppene. Når de venter på kunder, så lader de.

 

Hadde ikke trengt mer enn 150km rekkevidde, uansett temperatur - i mitt tilfelle.

Selv om mer hadde vært bedre. Caravellen jeg har nå klarer jo ca 800km på en tank.

Det har jeg kun behov for når jeg skal nedover i Europa, og kjøre noen tusen km på en tur.

I verste fall kunne jeg leid en bil til den bruken. Eller bruke lenger tid, og hurtiglade for harde livet. Med den besparelsen jeg hadde hatt, kunne jeg tåle en del ekstra trøbbel.

 

 

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge. Klart, kjører en 100 mil med henger hver dag passer det seg ikke, men for de aller aller fleste er ikke rekkevidde ett problem, selv i dag. Gjennomsnittet er vell under 4 mil pr dag, det klarer hele røkla.

 

Når man igjen ser på 1-2 kroner pr mil, lave servicekostnader, batterier som ser ut til å leve ut bilens levetid og vell så det, og de andre avgiftene her til lands så er det vell ingen tvil! Men klart, noen er jo avhengig av støyen :p

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge.

 

Nei, for de som er mindre bemidlede så kjøpes det gjerne bruktbil. Uttalelsen din er nokså nært galskap, fordi nye EL-biler er ikke gratis, og et raskt søk på Finn.no gir biler som ikke er eldre enn 2011 av Nissan Leaf (en bilmodell omtalt i artikkelen), og prislappen er over 100 tusen kroner.

 

 

Joda, skal ta den. Poenget var nybil, altså galskap å kjøpe annet en elbil som nybil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

At Golf er mest solgte bilmodell betyr ikke at ledninghatchbacken er den modellen flest har som nummer 1-bil. Det er ganske vanlig å ha en mindre bil som nummer 2-bil.

 

Golf er for øvrig det nevnte C-segmentet jeg ser etter og selges som stasjonsvogn (med bensin- og dieselmotor). I tillegg er det en mindre hatchback, såkalt nummer 2-bil, som kan være elbil. Golf finnes vel også som minivan og cabriolet om jeg ikke tar feil. Ganske lett å ha Norges mest solgte bil når alle modellene uansett drivlinje og karosseritype heter Golf ...

 

Så jo, det er slik jeg skrev i min forrige kommentar.

 

 

Jeg kjenner ganske mange som har golf som eneste bil. Det er ikke unormalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Det begynner nesten å bli galskap å kjøpe annet enn elbil i dag, iallefall i Norge. Klart, kjører en 100 mil med henger hver dag passer det seg ikke, men for de aller aller fleste er ikke rekkevidde ett problem, selv i dag. Gjennomsnittet er vell under 4 mil pr dag, det klarer hele røkla.

 

Når man igjen ser på 1-2 kroner pr mil, lave servicekostnader, batterier som ser ut til å leve ut bilens levetid og vell så det, og de andre avgiftene her til lands så er det vell ingen tvil! Men klart, noen er jo avhengig av støyen :p

Det eneste som holder meg igjen er at jeg ikke kommer meg til alpinbakken og hjem igjen uten å måtte lade. Dessverre så er hele strekket uten skikkelige ladepunkt. Så da må jeg vente på Model3.
Hvorfor ikke en brukt s i mellomtiden?
Fordi den koster mer enn hva jeg har råd til. Jeg strekker strikken ved Model 3. Det er lavere driftsutgifter som gjør at jeg kan forsvare det kjøpet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...