Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få flyttet tomtegrense til opprinnelig elveløp?

Svein_Jarle

Anbefalte innlegg

Hei!

For noen år siden arvet min mor noe eiendom av sin avdøde far (altså min bestefar), og det har oppstått noe uklarhet ifm tomtegrenser på en del av eiendommen, og jeg lurer på hvordan vi kan gå frem for å løse opp i det. Kort fortalt: det ligger to hytter (strengt talt er det vel sommergårder, men for enkelhets skyld kaller jeg det hytter) på hver sin side av en elv midt inni skogen. Min bestefar var god venn med naboen, og brønnen vi har hentet vann fra i nyere tid, ligger godt inne på naboens eiendom. Naboskapet var uproblematisk så lenge begge var i live, men nå er begge borte, og nabohytta har skiftet hender noen ganger siden. Nye naboer, som ikke har noe forhold til geografien og historikken, har vist seg å være litt mer problematisk enn vi hadde forventet.

Hytta nærmest veien tilhører min mor, og adkomstveien til den andre hytta går gjennom vår eiendom og over en liten bro. I all tid har eiendomsgrensa gått midt i elva, og det var også dette som ble lagt til grunn når tomtene ble målt opp for noen år siden. Problemet er bare det at de som har målt opp eiendommene ikke kjenner til alt som har skjedd.

Tidlig på nittitallet (antar jeg) var bestefar og naboen leie av at mye vann gjorde det vanskelig å krysse på moloen de hadde laget, så de gikk sammen og sprengte nytt og dypere elveløp lengre vest, gjennom et lite nes/ (om man kan kalle det det i en innlandselv) som lå inne på bestefars eiendom. Elva la seg dermed under broen, og begge var strålende fornøyde. At broa, og det som nå hadde blitt en holme var bestefars eiendom, var uproblematisk for begge parter. Det som har skjedd de siste årene er at de nye naboene har satt opp sperring/bom på broa, og blokkerer dermed vår adkomst ned til elva og holmen. Mine foreldre konfronterte naboen med dette, men fikk til svar at de fikk sjekke grunnboka, og riktig nok; der viser det seg at tomtegrensea går midt i dette "nye" elveleiet, uten at vi har fått noe informasjon om dette.

Nå virker det kanskje smålig å skulle gjøre mye oppstyr rundt dette, som tross alt bare er noen få kvadratmeter terreng. Men det er en liten smule følsomt for enkelte, da bestefar hadde risset en del tegninger inn i fjellet ute på denne holmen som vi nå altså ikke har like enkel tilgang til.

Vi lurer altså på hvordan vi kan få flyttet grensa til opprinnelig elveløp. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe særlig dokumentasjon på gamle tomtegrenser, og det eneste beviset vi finner som underbygger våre påstander er historiske flyfoto hos kartverket. 

Dette bildet er tatt i 1990, og viser elvas opprinnelige løp, under moloen til venstre i bildet:

post-46299-0-99978000-1471540709_thumb.jpg

Dette bildet er fra 2015, mener jeg, og viser hvordan elva går etter utsprenging. Legg og merke til at det gamle elveløpet har grodd igjen.

post-46299-0-60975600-1471540718_thumb.jpg

Her fra Kartverkets eiendomsoversikt. Naboens tomt i gult. "Stridens kjerne" er altså holmen midt i bildet, som her tillegges naboen.

post-46299-0-31884900-1471541255_thumb.jpg

Beklager rotete innlegg; spør gjerne om noe er uklart (unntatt det gamle bildet)!

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen grunn til å plage naboen med dette, de er i sin "fulle rett". Kartverkets eiendomskart viser det. Men kartverket er avhengig info (m/koordinater) fra ekstern kilde. Tidligere så var det kun kommunens oppmålingsavd., som foresto oppmåling og endringer. Trolig må det fremdeles gå via kommunen, uansett hvem som forestår oppmålingen/justeringen. 

Grunnbøker går langt tilbake i tid, så en finner nok gamle beskrivelser også. (dette kan du sjekke selv på nett) Regner med at kartverket også har de gamle kartene. Så kontakt i første omgang kommunen og sjekk hva som har foregått. Normalt så må det foretaes en grenseoppgang (med begge parter tilstede), for å endre en grense. Fra gammelt av, gikk normalt grensene i bekker, elver, o.l., som her. Men det kan også ha ført til en administrativ feil (i nyere tid), uten at det er foretatt grenseoppgang (eller på annen måte endret grensen).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom tomtene vart målte opp for nokre år sidan skal det finnast målebrev for eigedommane. Desse kan kommunen skaffe deg kopi av. Dei målebreva som eg har sett har innehalde kart med referansepunkt med nøyaktige koordinatar, og om det er slik trur eg ikkje at det kan vere noko problem å få oppdatert kartet slik at eigedomsgrensene vert rette. Før ein byrja med målebrev kunne grensene vere skildra med ord i ein skyldskifteforretning i samband med oppretting av ein eigedom. Grenser kan også vere bestemte i samband med utskifting/jordskifte.

Eksempel frå målebrev for grensejustering:

post-128036-0-73845100-1471566187_thumb.jpg

Elles kan det vere lurt å skaffe seg ei grunnboksutskrift, som skal (eller iallefall burde) vise ei liste over det som har skjedd med eigedomsgrensene på ein eigedom gjennom tidene og over kva for andre eigedommar som evt. har rettar (=servitutter) på eigedommen. Dersom de har ein vassrett inne på naboen sin eigedom kan dette vere nemnt i ei grunnboksutskrift for naboen sin eigedom. Rett til kloakkleidning, stolpefeste for straum/telefon eller gjerdeplikt er andre eksempel. Kopi av originale dokument som vert refererte til i grunnboksutskrifta kan deretter skaffast frå tinglysinga/Statens Kartverk (om de då ikkje spør kommunen som nemnt ovanfor). Grunnboksutskrifter kan lastast ned frå seeiendom.no (krev innlogging med bank-id).

Av ein eller annan grunn er eksempelet mitt ikkje nemnt i den elektroniske grunnboksutskrifta, sjølv om det går tydeleg fram på målebrevet at det er tinglyst. Då vert det straks vanskelegare, og eg er usikker på om kommunen ville ha greidd å finne noko om dette målebrevet dersom eg ba dei om det. Enno verre er det med gamle avtalar som antagelegvis aldri er blitt tinglyste, og som ein veit for lite om. Grunnlaget for grensejusteringa i eksempelet mitt var at ein ynskte å rette opp i gamle feil. I følgje utskifting ein gong på 1800-talet høyrde det til eigedommen min ei nausttomt inne på naboen sin eigedom. Denne nausttomta vart gitt til naboen og naustet flytta til der det står i dag, men det vart aldri gitt noko oppgjer for dette. Grunnboka fortel heller ikkje noko om dette, så om ein skulle stole blindt på grunnboksutskrifta ville det framleis vere dei gamle grensene frå 1879 som gjaldt, og eg ville ha eigd ein jordlapp i nærleiken av det nærmaste av naboen sine naust. Eg vil svært gjerne vite det om nokon her har forslag til korleis ein evt kan få tak i gamle dokument som viser tidspunkt og bakgrunn for den opprinnelege grenseendringa.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at dere kan kreve grensen justert under henvisning til vassdragslova § 6 jf. § 2. Det er djupålen på tidspunktet eiendommen blir fradelt/grensen bindende fastslått mellom eierne som avgjør grensen, ikke eventuelle senere djupåler.

Det følger av lovens § 2 at dersom en elv fungerer som eiendomsgrense skal grensen gå i djupålen (der elva er dypest). Tilsvarende sier § 6 at endringer i vannløpet ikke endrer eiendomsgrensen. Dette finnes det klar rettspraksis på, eksempelvis Frostating lagmannsretts dom i LF-2000-190.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er djupålen på tidspunktet eiendommen blir fradelt/grensen bindende fastslått mellom eierne som avgjør grensen, ikke eventuelle senere djupåler.

(...) Tilsvarende sier § 6 at endringer i vannløpet ikke endrer eiendomsgrensen.

Det omvendte prinsippet av f.eks. Riksgrensen mellom Norge og Russland, altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ein interessant innfallsvinkel, men føresetnaden er uansett at ein veit/kan bevise at grensa i utgangspunktet skulle følgje elva. Eg er ingen ekspert på dette, men mi meining er at det fyrste ein bør gjere er å sjekke grunnboka for å finne ut kva avtalar som gjeld, og at ein bør skaffe seg målebrev, skylddelingsforretning eller anna dokument som viser/fortel kvar grensa i utgangspunktet skulle gå.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...