Anech! Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Hei, Har en desktop som blir i stadig mindre bruk, samtidig som det begynner å friste med en pascal laptop... Såå, det jeg lurer på er om det i det hele tatt er verdt å skulle selge den eller om det er bedre å finne en ny bruk for den i stedet (nas/htpc)... Har noen en idé om hva man kan få for noe som dette, om man ikke har hastverk med å få solgt? Fractal Design Node 304 Mini-ITX Sort vifte: 2x 92mm front, 1x 140mm bak, mITX, DTX, 2x USB 3.0, Varenr: 757500 Cooler Master GX Lite 500W PSU ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 1x Floppy, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 2x Molex, Varenr: 745086 Intel Core i5-4570 Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.2GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell, Varenr: 780489 MSI Z87I, Socket-1150 mini-ITX, Z87, DDR3, 1xPCIe-x16, 2xGbLAN,SBCinema, DVI,HDMI,DP, WiFi,BT, Haswell, Varenr: 792780 Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB Kit w/2X HyperX Genesis 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin, Varenr: 585022 ZOTAC GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, GDDR5, DL-DVI-D + DL-DVI-I, HDMI, DisplayPort, 993MHz, Varenr: 790031 Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM SATA3.0, 7mm, 450MB/450MB/s read/write, SandForce®, Varenr: 773515 Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5", Varenr: 653050 Anech Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Nei bruk den heller som en filserver med Linux eller HTPC. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Enig med Betroz. Mye av variabel kvalitet. Får veldig lite igjen for det. Napp ut skjermkortet og bruk iGPU for mindre strøm og varmeutvikling, så har du en finfin filserver som nevnt. Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 18. august 2016 Forfatter Del Skrevet 18. august 2016 Var det som ante meg.. Takk for hjelpen folkens! Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Hiver meg på. Er nok verdt litt, men mener bruksverdien i den er såpass mye høyere enn salgsprisen at du like gjerne kan finne en ny bruk for den. Hadde det vært en K-CPU i den hadde plutselig pakken som helhet fått en større verdi, dog. Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Er enig med dere, bare greit å få luftet det ^^ Tips til harddisker å utvide med? Er det beste å nappe ut fra eksterne (som ironisk nok ofte er billigst/gb) eller vil det være verdt investeringen å gå opp i pris? Hvis man tenker data det er kjedelig å miste, men hvor alt av verdi har en back up annet sted. @betroz spesiel distro som anbefales for server? noe i veien for å legge over en mediespiller ala kodi på toppen? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Er enig med dere, bare greit å få luftet det ^^ Tips til harddisker å utvide med? Er det beste å nappe ut fra eksterne (som ironisk nok ofte er billigst/gb) eller vil det være verdt investeringen å gå opp i pris? Hvis man tenker data det er kjedelig å miste, men hvor alt av verdi har en back up annet sted. @betroz spesiel distro som anbefales for server? noe i veien for å legge over en mediespiller ala kodi på toppen? Siden du har det lille kabinettet, så ville jeg heller satset på externe harddisker ja. Eventuellt 1 diger intern disk på 10TB, hvis det holder for deg. Jo flere interne disker, jo mer varme og støy tenker jeg da. Tja eneste erfaringa jeg har angående filserver hjemme, er å bruke Samba under Linux. Ubuntu Server LTS eller bare vanlige Ubuntu LTS er nok det enkleste. CentOS er jo bra vet jeg (bruker det ikke selv). Endret 19. august 2016 av Betroz 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Beste er å gå for SSD da ofte harddisker tåler lite vibrasjoner før levetiden blir redusert. Helst sats på kjente merker som samsung, intel eller crucial. Ellers bør du lagre dataene minst 2 steder. Her er det mest SSD disk\skjermkort\PSU som trekker prisen ned. Bør helst være selvfølge med overklokkbar\cpu hovedkort ja. Endret 19. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 19. august 2016 Forfatter Del Skrevet 19. august 2016 Takker igjen, Betroz =) Lenke til kommentar
Ztaeyn Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 jeg kan anbefale Amahi https://www.amahi.org/ til filserveren, da den setter opp web interface for deg og forenkler mye, de lager til egne pakker for letthetens skyld, hvor du kan betale for noen av de, eller bare benytte deg av Fedora/Ubuntu som ligger i bunn og installere ting selv. Amahi sine egne pakker setter opp med web interface og alt for deg. Jeg kjørte denne noen år og var fornøyd, byttet bare ut til en Qnap nas for å fjerne filserver+htpc og ha en alt i en løsning for å spare plass (aka dama flytter inn) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå