Gå til innhold

Verdt å selge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er enig med dere, bare greit å få luftet det ^^

Tips til harddisker å utvide med? Er det beste å nappe ut fra eksterne (som ironisk nok ofte er billigst/gb) eller vil det være verdt investeringen å gå opp i pris? Hvis man tenker data det er kjedelig å miste, men hvor alt av verdi har en back up annet sted.

@betroz spesiel distro som anbefales for server? noe i veien for å legge over en mediespiller ala kodi på toppen? 

Lenke til kommentar

Er enig med dere, bare greit å få luftet det ^^

Tips til harddisker å utvide med? Er det beste å nappe ut fra eksterne (som ironisk nok ofte er billigst/gb) eller vil det være verdt investeringen å gå opp i pris? Hvis man tenker data det er kjedelig å miste, men hvor alt av verdi har en back up annet sted.

@betroz spesiel distro som anbefales for server? noe i veien for å legge over en mediespiller ala kodi på toppen? 

Siden du har det lille kabinettet, så ville jeg heller satset på externe harddisker ja. Eventuellt 1 diger intern disk på 10TB, hvis det holder for deg. Jo flere interne disker, jo mer varme og støy tenker jeg da.

Tja eneste erfaringa jeg har angående filserver hjemme, er å bruke Samba under Linux. Ubuntu Server LTS eller bare vanlige Ubuntu LTS er nok det enkleste. CentOS er jo bra vet jeg (bruker det ikke selv).

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste er å gå for SSD da ofte harddisker tåler lite vibrasjoner før levetiden blir redusert.

Helst sats på kjente merker som samsung, intel eller crucial. Ellers bør du lagre dataene minst 2 steder.

Her er det mest SSD disk\skjermkort\PSU som trekker prisen ned.

Bør helst være selvfølge med overklokkbar\cpu hovedkort ja.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

jeg kan anbefale Amahi https://www.amahi.org/ til filserveren, da den setter opp web interface for deg og forenkler mye, de lager til egne pakker for letthetens skyld, hvor du kan betale for noen av de, eller bare benytte deg av Fedora/Ubuntu som ligger i bunn og installere ting selv. Amahi sine egne pakker setter opp med web interface og alt for deg.

Jeg kjørte denne noen år og var fornøyd, byttet bare ut til en Qnap nas for å fjerne filserver+htpc og ha en alt i en løsning for å spare plass (aka dama flytter inn)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...