Gå til innhold

Skal sette opp avansert hjemmenettverk. Trenger hjelp til å velge deler.

Anbefalte innlegg

Jeg har en fritidsbolig under oppføring som består av en hoveddel og et anneks. Fiber kommer inn i en tilknytningsboks med egen plass til fibermodem. Det går et rør fra tilknytningsboksen til hver av boligenhetene, og der hvor røret slutter skal jeg ha en ethernet-sentral.

post-49324-0-78827600-1471517658_thumb.png

Utfordringen er som følger...

Jeg ønsker to wifi-enheter som fungerer sammen. Det vil si at jeg ønsker samme SSID og påloggingsinfo på begge. En wifi-enhet i hver boenhet.

Jeg tror jeg klarer å få plass til en liten kablet router i tilknytningsskapet i tillegg til modemet, men det er ikke helt sikkert. Noen som vet?

Kan jeg da bare bruke aksesspunkt inne i boligen, og evt ethernet switcher dersom jeg vil ha kablet ethernet inne i boligene? Eller kan jeg ha en wifi-router i det ene skapet, og et wifi aksesspunkt i det andre?

Hvordan kan jeg løse dette? Setter stor pris på hjelp. Kom gjerne med forslag til løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste å ha 2 asus router f.eks ta backup av konfigurasjonen, trådløse kanaler må være forskjellig ellers vil de skape forstyrrelser.

navn på nettverk\passord kan være like.

Hvorfor vil du ha router i sikkringskapet?

Router bør brukes, fordi å dele opp nettet, ellers hvis personen deler filer kan alle få tilgang til det uten for nettverket.

Hvis det er ønsklig kan man ha acesspoint, husk da du kan få problemer med for mange enheter tilkoblet med tanke på ofte gir kun 1 ipv4 adresse per internetlevrandør, med ipv6 er det ofte ikke like begrenset.

Switcher er fint hvis du trenger flere porter.

Egentlig kan du kun ha mediaconverter i sikringskapet, om den skal ha innebygd switch eller kun en port får du avgjøre?

Får du plass til router så hvorfor ikke, men trådløs blir dårlig når metallskap er rundt.

Derfor bør ruten være utenfor metallskapet. Eller ha antenner som går utenfor skapet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha router i sikkringskapet?

Fordi da kan jeg splitte nettverket, og føre en kabel til hver boenhet som går til hvert sitt aksesspunkt.

Egentlig kan du kun ha mediaconverter i sikringskapet, om den skal ha innebygd switch eller kun en port får du avgjøre?

Får du plass til router så hvorfor ikke, men trådløs blir dårlig når metallskap er rundt.

Derfor bør ruten være utenfor metallskapet. Eller ha antenner som går utenfor skapet.

Jeg er klar over at det kun er beregnet for en mediakonverter i tilknytningsskapet, men tenkte at det dersom det er plass til en router, sparer jeg å trekke to kabler inn til den ene boenheten (en til routeren, og en tilbake til den andre boenheten).
Jeg hadde ikke tenkt å ha en wifi-router i tilknytningsskapet, men et wifi-aksesspunkt i hvert media-skap i hver boenhet.

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar

Hva slags båndbredde må denne ruteren takle? Det finnes en god del små rutere, som fint kunne fungert i ett lite koblingsskap. Ubiquiti EdgeRouter-Lite f.eks, den klarer vel opp i mot 800 Mbps NAT.

Forøvrig, hvis media-skapet er av metall, ville jeg sett etter en annen plass å sette det trådløse aksesspunktet.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Jeg ville satt en ruter i tilknytningsskapet (f.eks Ubiquiti EdgeRouter) og trukket ethernet-kabel til switcher og aksesspunkter i hver boenhet.

Det eneste som kan bli et problem er lave temperaturer. Hvis du ikke har planer om å ha varme i tilknytningsskapet kan det muligens bli for kaldt for ruteren på vinterstid. Alternativet da er å kjøpe en ruter med industriell spesifikasjon. Disse klarer vanligvis -40 til +80°C, men kan til gjengjeld bli veldig dyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags båndbredde må denne ruteren takle? Det finnes en god del små rutere, som fint kunne fungert i ett lite koblingsskap. Ubiquiti EdgeRouter-Lite f.eks, den klarer vel opp i mot 800 Mbps NAT.

Forøvrig, hvis media-skapet er av metall, ville jeg sett etter en annen plass å sette det trådløse aksesspunktet.

Jeg tipper jeg velger 20/20Mbit bredbånd. Lokalt tipper jeg at jeg kommer til å ha en NAS stående, så gigabit lokalt nettverk er et must.

Media-skapet er av metall, men har en plast-dør og er beregnet for wifi.

Jeg ville satt en ruter i tilknytningsskapet (f.eks Ubiquiti EdgeRouter) og trukket ethernet-kabel til switcher og aksesspunkter i hver boenhet.

Det eneste som kan bli et problem er lave temperaturer. Hvis du ikke har planer om å ha varme i tilknytningsskapet kan det muligens bli for kaldt for ruteren på vinterstid. Alternativet da er å kjøpe en ruter med industriell spesifikasjon. Disse klarer vanligvis -40 til +80°C, men kan til gjengjeld bli veldig dyre.

Tilknytningsskapet kan utstyres med varme, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg ser at Edgerouter X sfp har alt jeg trenger. Den har mulighet for mediaconverter, og så dersom jeg skaffer en korrekt sfp, kan fiberen kobles rett inn?

Det skal i teorien fungere fint, men det spørs også hvor mye funksjonalitet ISPen krever av mediakonverteren. Noen ISPer bruker f.eks PON-distribusjon, dvs. at det trengs en mediakonverter som ikke bare gjør fiber<->kobber, men også gjør PON-filtrering/muxing/demuxing. Så jeg ville hørt med ISPen om hva som kreves av termineringsutstyret. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...