Gå til innhold

Noen som har byttet studiested(jus?)

calvin=)

Anbefalte innlegg

Jeg har gått 1 år på jus i Oslo. Men jeg trives virkelig ikke her. Trives hverken sosialt eller faglig. 

Kom skikkelig skjevt ut sosialt da jeg var i en utrolig dårlig faddergruppe ved oppstart. Ble deretter kjent med personer som bodde hjemme, og alle disse hadde sine egne vennekretser fra før. Og ja, har prøvd å bli med i foreninger, men det er jo helt håpløst å få verv i en forening uten god sosial forankring. 

Selve studiemodellen med null obligatorisk aktivitet, føler jeg ikke akkurat bidrar til å gjøre det sosiale noe bedre for mitt vedkommende. Vanskelig å bli kjent med folk når en ikke aktivt tvinges til å møte opp, og jeg føler meg ensom. Ser også en klar tendens til at folk ikke møter opp til kurset sitt fordi vennene er på et annet kurs, og dermed 
Veldig synd, da jeg egentlig er veldig sosial og utadvendt. Har prøvd å bli med i foreninger, men det stifter liksom ikke ''gode'' vennskap, som jeg er på utkikk etter. 

Føler samtidig at jeg ikke lærer noe som helst her i Oslo. Har ikke peiling på hvordan jeg skal løse caser i det hele tatt grunnet den dårlige oppfølgingen her. 

Føler jeg kvier meg for å dra på forelesninger og kurs grunnet dette. Har også blitt veldig deprimert dette året grunnet det. Dette fordi studietiden er til de grader opphauset som ''den store tiden i livet''. 

Bor heldigvis i et sosialt kollektiv, noe som har reddet meg veldig. Men det er sårt å se at alle jeg bor med har etablert store nettverk, når de er mer sjenerte og stille enn meg.

Men jeg vil så gjerne ha en bra studietid! Føler samtidig at det på en måte er en ''skam'' å bytte til feks Bergen? Men dette er nok noe jeg har fått prentet inn av medstudenter på UIO som alltid skal hevde seg over Bergen, fordi det er høyere snitt i Oslo. Samtidig er jeg veldig redd for å velge feil, typ ''Ikke alltid grønnere på den andre siden''. Samt det faktum at jeg ikke kjenner en sjel i Bergen. 

På en annen side: Vennskapene mine i Oslo er ikke akkurat genuine vennskap. 

Men det er kanskje noe bare jeg selv føler på? 

Er det noen her som har erfaringer med å  bytte studiested? 

Eller noen som faktisk har byttet fra jus i Oslo til Bergen? 

Trenger virkelig innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fruen går juss i Bergen; hun har opplevd venner som har gått fra UiO og til UiB, og UiB til UiO. Absolutt ingen skam. Hvorfor skal du lide deg gjennom fire år til hvis du ikke trives?

Anbefalingen er å bytte med en gang, slik at du får blitt med på obligatoriske arbeidsgrupper på første-, andre- og tredjeåret. Her tvinges studentene til å stifte bekjentskaper. Samtidig får man en uvurdelig skrivetrening som man ikke får ved UiO.

Lykke til!

Endret av Manager
Lenke til kommentar

Det er absolutt ingen skam å gå fra UiO til UiB eller vice versa. I alle fall ingen skam som noen voksne vil påføre deg, studenter er man aldri helt sikre på. Du bør dog passe på innpassingsreglene, slik at du ikke må gå flere fag om igjen enn det du er komfortabel med.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke føler at du har lært særlig mye, så ville jeg vurdert sterkt å begynne på nytt i Bergen. Det vil du jo ikke kunne gjøre før neste år, men om du vantrives i Oslo så ville jeg heller gjort noe annet det kommende skoleåret. I alle fall om du har noen alternativer du kunne tenke deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...