Redaksjonen. Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Kan bli verdens største offshore vindkraftverk.Får lov til å bygge 300 vindturbiner i Nordsjøen Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Savner mer informasjon om støttenivået Dong kalkulerer med? Det er slik at de landene som subsidierer fornybar energi mest tiltrekker seg kapitalen, og har jeg forstått det riktig har Storbritania de beste støtteordningene pr. dato. Jeg tror støtten til havvind ligger i området kr 1,50/kWh, men er usikker på hvor mange år Dong kan regne med støtte. Det er også begrensninger i installert effekt, tror jeg. Lenke til kommentar
Decion Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Støtten i UK kalles "Contract for Difference" (CfD) og er basert på auksjon. Utbyggerne vet derfor ikke støttenivået før auksjonsresultatet foreligger. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hvor mange millioner må dette anlegget ha i statsstøtte for å være "lønnsomt"? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Lønnsomt er veldig relativt da noen ser kanskje 20år frem i tid mens andre ser 2år frem i tid, så er det jo noen bedrifter som godtar mindre kronasjer fordi det er bedre med grønn energi, litt idlsjeltankegang. Det er mange produkter som har blitt vekk selv om de dro penger inn i kassa fordi de ikke var "lønnsomme" De trenger nok ikke statsstøtte i det hele tatt, hvertfall ikke hvis de vet hva de driver med og ting bygges solid og billig. Statsstøtten er bare en sukkerbit/ gulrot. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hvor mange millioner må dette anlegget ha i statsstøtte for å være "lønnsomt"? Skulle gjerne hatt en debatt om "lønnsomhetsbegrepet". Tyskland brukte kr 3,-/kWh som "Feed-in" for solpanelparker. Resultatet er at støtten til fornybar energi har gjort markedsprisen på strøm i Tyskland på nivå med Nordpool og skaffet Tyskland over 300 000 nye jobber innen fornybar energi. En ny jobb i industrien gir 500 000,- inn i statskassen(fellesskapet) og dersom vi tar med faktoren som sier at en industrijobb genererer 3 - 4 andre jobber, så kan det godt hende en grundig analyse finner ut at selv kr 3,-/kWh i subsidier gagner et land. En husstand i Norge bruker 20 000 kWh og dersom en politikk med subsidier holder strømprisen på 20 øre/kWh i stedet for 60 øre/kWh, kan jeg og du subsidiere med 40 øre/kWh og likevel komme likt ut. "Lønnsomhetsbegrepet" er komplekst og jeg tror det er få som har tenkt over hva som ligger i begrepet. Lenke til kommentar
PV-fan Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hvor mange millioner må dette anlegget ha i statsstøtte for å være "lønnsomt"? Årsaken til at EU har satt i gang en storstilt utbygging av fornybar energi er først og fremst for å fortrenge fossil kraft og dermed senke klimagassutslipp. Dette er selvsagt ikke "lønnsomt" på kort sikt. Det koster å bygge ut ny energiproduksjon for å erstatte eksisterende og delvis nedbetalte anlegg. Det kan allikevel vise seg å være lønnsomt på sikt. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Hvor mange millioner må dette anlegget ha i statsstøtte for å være "lønnsomt"? Årsaken til at EU har satt i gang en storstilt utbygging av fornybar energi er først og fremst for å fortrenge fossil kraft og dermed senke klimagassutslipp. Dette er selvsagt ikke "lønnsomt" på kort sikt. Det koster å bygge ut ny energiproduksjon for å erstatte eksisterende og delvis nedbetalte anlegg. Det kan allikevel vise seg å være lønnsomt på sikt. Mange vil nok si at å subsidiere solenergi med kr 3,-/kWh er en politikk for tap og atter tap, men hvorfor er landet som gjennomfører denne politikken lokomotivet i EU? Resultatet er 300 000 nye arbeidsplasser, som i Norge tilsvarer 150 mrd./år i pluss på statsforvaltningen. I tillegg har denne politikken skaffet industrien i Tyskland like billig strøm som i Norge. "Lønnsomhetsbegrepet" er mer komplekst enn mange tror, og politikken i Tyskland er lønnsom både på kort og lang sikt etter min mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå