Gå til innhold

Enorm vekst i nordmenns mobilsurf utenlands

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo ikke så rart det, når frykten for kjemperegningen forsvinner. Jeg tipper likevel at det er en del eldre som kommer til å henge igjen til de går i graven med gammelt tankegods om teleprisingen. Husker en bestefar når innenlandstelefonering (fasttelefonen) ble satt til en minuttkostnad for hele landet, at han da hang igjen i gammelt tankegods om hvor dyrt det var å ringe, på tross av at det ikke var dyrt lengre.

Lenke til kommentar

Fremdeles kan prisene være billigere å handle i landet man er i.

Særlig hvis man har enorme behov, sies det med netcom at business folk må betale hvis det er over 90 dager man surfer mye i utlandet. Selv ville jeg prioritert fiber på hotellet hvis det var mulig\billig.

4g blir siste akternativ hvis førstnevne ikke er mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Gjesting? Skal vi snart begynne å kalle PC for PD? Hvordan skal vi skrive Laptop?

Leste ikke hele artikkelen men betyr dette at det blir billigere enn å kjøpe et 4GB med 3/4G til 20€? Dette er metoden jeg har benyttet meg av på reiser mer enn 2-3 dager da hotellnettene stort sett er håpløse en god del steder sydover.

En ting man burde hatt for alt av roaming er en app el. som hele tiden forteller deg hva du er oppe i av kostnader der du nå befinner deg. Det har omtrent vært spekulert i at det skal vær vanskelig å vite hvilke kostnader man har og får til enhver tid.

Jeg tør ikke tenke på hvor mange kroner det har blitt brukt til å dekke mobilregninger de siste 10-20 årene i privat og offentlig sektor når de med nok pondus og rett stillingsbeskrivelse bare kan levere regningen for "jobbsurfing og telefoni" til økonomiavdelingen senere. Har selv sett regninger på over 20.000 for en ukes seminaropphold og skremmende vanlig med regninger på flere tusen kroner for korte utenlandsopphold.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Gjesting? Skal vi snart begynne å kalle PC for PD? Hvordan skal vi skrive Laptop?

Ordet "gjesting" har vel blitt brukt et par tiår som norsk oversettelse av "roaming". Det brukes mye fortsatt, både av leverandører og myndigheter:

http://www.nkom.no/s%C3%B8k?as_q=gjesting

"PD" har aldri blitt brukt noe særlig, så man kan nok si at det forsøket døde ut. "Laptop" har i alle år blitt oversatt til "bærbar pc". Men "laptop" er kortere, så det brukes nok mer i dagligtale.

Leste ikke hele artikkelen men betyr dette at det blir billigere enn å kjøpe et 4GB med 3/4G til 20€? Dette er metoden jeg har benyttet meg av på reiser mer enn 2-3 dager da hotellnettene stort sett er håpløse en god del steder sydover.

Hva som lønner seg, avhenger nok først og fremst av av abonnementet du har fra før.

En ting man burde hatt for alt av roaming er en app el. som hele tiden forteller deg hva du er oppe i av kostnader der du nå befinner deg. Det har omtrent vært spekulert i at det skal vær vanskelig å vite hvilke kostnader man har og får til enhver tid.

Det finnes jo, men gjerne fra den enkelte mobiloperatør. Jeg vet at i alle fall "Mitt Telenor"-appen tilbyr slik oversikt til Telenor-abonnenter, og "Mitt Telia"-appen er vel ganske tilsvarende. Det ser ut til at i alle fall Chess, Talkmore og One Call har dette også (bare for nevne dem jeg fant i farten).

Lenke til kommentar

Gjesting:

Det er godt mulig uttrykket "gjesting" brukes mye i smale kretser men helt klart ikke noe jeg har til vane for å hverken lese eller høre siden GSM telefonene kom på markedet. Hvem som definerer "brukt noe særlig" for hvorvidt et fornorsket uttrykt blir en etablert standard å benytte i teknisk media er jo interessant å vite mer om. Nå skal jeg ikke dra den debatten jeg alltid har holdt meg unna på dette, men må si det slo meg i dette tilfellet. Det finnes nok noen "raringer" som sier "kan du sette opp en windows tjener" da ordet tjener er brukt i noen sammenhenger om servere.

Jeg sier ikke at det er feil, men til tider litt  krampeaktig å alltid skulle benytte det norske ordet hvis det eksisterer og man kan påvise at det har blitt brukt før. Og ja, bærbar er selvfølgelig et uttrykk man har brukt i dagligtale lenge ;) *ferie-hode*.

Jeg er ei heller ikke i mot å bruke norske ord der det er naturlig. Google ble et synonym (eller et verb, å google) for å søke. Enda godt at iPad ikke har blitt et synonym for nettbrett.

Kostnader:

Ift. kostander er det klart at det har med hver enkelts abbonement å gjøre, men finnes det noen eksempler? Jeg regner med at det er gjort noe arbeid ift. dette? Det ville vært interessant om man fikk se noen sammenligninger av kostnader på vodafone og andres data-sim mot dette.

App/Oversikt:

Nå de siste par årene har dette kommet, spesielt på bedriftsiden. Fra 2010 og frem til i dag har dette dog vært av meget varierende kvalitet/innhold hvor de fleste tilbød en "få en SMS når du har oversteget 1000,-" type tjeneste. Jeg hadde heller ikke god oversikt over hva de faktiskte utgiftene var hos Phonero (med deres app) til enhver tid når jeg var i spania i fjor høst.

Med bedre roaming avtaler blir dette ikke lenger like nødvendig :). Vel innenfor EU (som har et varierende antall land).

PS.

Ofte er det slik at man sitter med en laptop og jobber og da er man ikke alltid like oppmerksom på takstameteret som når man bruker mobiltelefonen til datatrafikk. Det som hadde vært suverent var om hver aktør utviklet en UWP app som på PCen hadde et tellende takstameter. Dette kan selvsagt være en del av en companion app de evt. allerede har.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...