jbe Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hei, Er litt grønn når det gjelder java, og nå sliter jeg med å få skrevet en tabell til og fra fil... Hvordan skal jeg legge inn dette i koden min? Jeg vil gjerne at det kommer opp et eget vindu slik som det gjør når du lagrer i f.eks. word o.l. hvor du enten skriver hva du vil kalle fila eller henter inn den fila du vil... Vil benytte "lagre" og "åpne" i menyen til å starte skriving til/fra fil. om noen kunne hjulpet meg hadde det vært til veldig stor hjelp!!! import javax.swing.*; import java.awt.event.*; import java.io.*; public class test extends JFrame implements ActionListener{ JMenuItem apne=new JMenuItem("Åpne"); JMenuItem lagre=new JMenuItem("Lagre"); int k=10; int[] tb_tall=new int[k]; public test() { setSize(400,400); for(int i=0;i<k;i++){ tb_tall[i]=k-i; } JMenuBar mb=new JMenuBar(); setJMenuBar(mb); JMenu fil=new JMenu("Fil"); mb.add(fil); fil.add(apne); apne.addActionListener(this); fil.add(lagre); lagre.addActionListener(this); setVisible(true); } public static void main(String[] arg){ test testen=new test(); } public void actionPerformed(ActionEvent e){ if (e.getSource() == apne){ } if (e.getSource() == lagre){ } } } Om det er noe som er uklart (noe jeg regner med)... spør gjerne... JB Lenke til kommentar
threiran Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 For å få opp åpne og lagre dialoger er det enklest å benytte JFileChooser. Se øverst i dokumentasjonen for eksempel på bruk. Du kan til å begynne med hoppe over FileFilter, da vises alle filer (*.*) som standard. Sjekk metodene showOpenDialog(Component parent) og showSaveDialog(Component parent). For å skrive innholdet til en fil kan du for eksempel gjøre som frg beskrev i går. For å lese, gjør noe tilsvarende med en FileReader pakket inn i en BufferedReader. Da kan du lese en og en linje med readLine() hos denne BufferedReader instansen. Denne strengen kan gjøres om til en int med Integer.parseInt(String s). Men nå har jeg kanskje svart for detaljert på det du lurte minst på... CPL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå