Redaksjonen. Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Get og Canal Digital gir begge opp koblingssalget.Tror kabel-tv vil dø ut, nå som det blir mulig å kjøpe bredbånd alene Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Endelig si vi og veldig mange sannhenten er de kunne gjøre de for lenge siden. Det dere ikke sier noe om er los bynet har lenge vært tvunget å betale 150 kr linjeleie i måneden. Særlig på fiber, da man kunne droppet TV uttak og kun ha mediaconverter. Fakturaløsningen er veldig enkelt å endre, kun legge opp internetprodukt. Verre er det med staten siden det er usikkert Telenor må betale NRK avgift eller om husoldnings avgift blir løsningen, håper ikke på det men forstår hvis telenor får regningen blir kundene belastet for det. Fra canaldigital sitt ståsted vil de ikke gi eksakt dato, prøvd å purrre på dem https://kabel.canaldigital.no/nrk Get sider på sin side enkelte får gå for kun internett, vertfall i kristiansand. Dere vet vel mere om dette? Da jeg ikke er get kunde. Dagens distriktssending i SD fjernes fra kanalplass 999 og blir kun å finne på kanalplass 330 og oppover frem til 29. september. Så etter 29 september kanskje det blir mulig? Endret 18. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
trydis Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Det dere ikke sier noe om er los bynet har lenge vært tvunget å betale 150 kr linjeleie i måneden. Denne er veldig irriterende. Var kunde hos LOS Bynett og betalte ingenting ekstra for å droppe TV. Blir nå flyttet til CD og må betale 150 kr mnd. for å ikke ha TV. Så da ble det TV via CD **sad trombone** 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Hva bruker canaldigital argument for linjeleie? Egentlig er vel linjeleier slik at f.eks nextgentel\homenet eller andre levrandører betaler en pris for å leie linjen fra andre. Slik har lenge vært på DSL for å sikre levrandører som telenor penger for utbygging. Så håper det tar slutt at linjeleie blir inkludert i prisene. Vertfall de høyeste hastighetene som 300-500 mbit eller gigabit. Tror både telenor\canaldigital og get vil kjempe til siste stund med mindre nkom og forbrukerrådet, og staten gjør noe med saken? For så vidt jeg vet betaler ikke kunder av altibox\homenet\bayonette linjeleie for kun bredbånd? Eller har det egentlig gjøre med de er rene internetlevrandører som selger tvpakke (Ip tv som tilleggprodukt) derfor kan ikke NRK kreve de skal betale lisens. For syns ordningen er ganske gammeldags. Ikke vår feil kommunene velger dyrest måte å grave fiber på. Tror dere kabeltv vil dø i etter 2020? Så å betale penger på docsis 3.1 (Full duplex) blir samme som å kaste penger ut av vinduet. Samme som å kjøpe nytt tak til hus som er råttent, like greit å rive det ned og bygge nytt. For prøvd å spørre her på forumet etter eksperter som kan anta prisforskjellene oppgrade å beholde coax sammenlignet å grave fiber. Hadde fiber microtrenching blitt lovlig hvor som helst i hele norge. Tror jeg fiber hadde lønner seg sammenliget å bygge noder. i villafelt. Men lenge til den gangen private betaler fiber som levrandørene ikke eier, slik man kan velge levrandør fritt uten å måtte bytte fiber hver gang man vil ha ny levrandør. Endret 18. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Dette gjelder vel kun de husstandene som har en direkte avtale med disse selskapene (les: eneboliger). De fleste som bor i borettslag eller sameie har en fellesavtale som utelukker valgfrihet. Selv betaler jeg noen hundrelapper i måneden for et tv-abonnement jeg aldri har brukt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 sånn går det når man priser seg ut av markedet. TV og nett kan i mange tilfeller koste nær kr. 1000,- pr. mnd. Så har man nrk-lisensen på toppen på kr. 230 pr. mnd. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Dette gjelder vel kun de husstandene som har en direkte avtale med disse selskapene (les: eneboliger). De fleste som bor i borettslag eller sameie har en fellesavtale som utelukker valgfrihet. Selv betaler jeg noen hundrelapper i måneden for et tv-abonnement jeg aldri har brukt. I følge kundeservice til canal digital er det planer ligdene skal skje i borettslag i løp av 2017. Men man vet ennå ikke hvordan det blir, om styret må ta regningen eller om man må betale linjeleie. Grunnen for borettslag er senere ute, er fordi de har langsiktige avtaler gjerne 3-5 år, og borettslag avtaler på veiene av alle kundene. Godt mulig det blir slik at prisforskjelliene mellom borettslag avtaler og private blir like. Slik man i dag ikke får 500\500 fiber til 600 kr måneden. Men må betale 950 kr for samme hastighet. Men man slipper å ha tv avtale i tillegg. Så for de som vil kun ha bredbånd eller kun ha tv ikke vil få det særlig billigere kanskje litt. Endret 18. august 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg har Canal Digital, og sitter klar til å fyre avgårde en oppsigelse av TV-delen så fort det lar seg gjøre. 384,- for grunnpakka + 25,- i kortavgift suser ut av kontoen hver måned. 4900,- i året som jeg helt fint kan bruke på noe annet. NRK kommer utenom og er der alt, og Netflix betaler vi for alt. Viaplay og Sumo underholdning vil komme på 228,- og sørge for å dekke behovet vårt og vel så det. For en langt lavere sum kan vi se alt vi egentlig ønsker oss uansett hvor vi er, og på storskjermen hjemme i stua via Chromecast. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Lurer på hva get\canaldigital må gjøre for å beholde kunder på TV? Må de fjerne programkort avgiften egentlig urimlig utgift da de burde klare seg med 25 kr pr kort istedenfor månedpris. 4k dekoder? Men da må innholdet bli bedre. Problemet nå er det nyttestløst å selge dekoderen. Beste er å leie dekoder? slipper man å kaste den på fyllinga. Men tror internetlevrandørene vil vente til 31 desember kun fordi det gir mere penger i kassen. Tapet for kunder som vil kun ha internet er små penger i sammenling. Størst sansynlighet går de for begge deler eller for mobilt bredbånd. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Veldig greit når man alt har TV abonnement (f.eks. RiksTV på hytta). Altibox har jo hatt det slik lenge /\(Har fiber fra dem og TV fra RiksTV). Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 "kabel-tv" er vel sånn sett i ferd med å fases ut av selskapene selv i alle fall. - Både Get og Altibox leverer jo i dag fiber rett inn i stua med TP-kabel til dekoderen sin, og Altibox har jo sitt prosjekt med å flytte dekoderen til "skyen". - At dekoderen blir borte og at man bare trenger linjen og en innlogging vil selvsagt også bety at tjenestene må bli billigere. - Distributørene sparer på å slippe all dekoder/kort-håndteringen, og det blir enklere å shoppe tv-signal og bredbånd som man vil. Nå håper jeg bare koblingene mellom tv og internett blir opphevet andre veien også, slik at man kan velge å kjøpe kanaler fra f.eks CD eller Altibox uavhengig av hvem som leverer linjen din. - Da vil vi få skikkelig konkurranse 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 "kabel-tv" er vel sånn sett i ferd med å fases ut av selskapene selv i alle fall. - Både Get og Altibox leverer jo i dag fiber rett inn i stua med TP-kabel til dekoderen sin, og Altibox har jo sitt prosjekt med å flytte dekoderen til "skyen". - At dekoderen blir borte og at man bare trenger linjen og en innlogging vil selvsagt også bety at tjenestene må bli billigere. - Distributørene sparer på å slippe all dekoder/kort-håndteringen, og det blir enklere å shoppe tv-signal og bredbånd som man vil. De er på langt vei ikke ferdig med dette, de burde gått for tv2 sumo og dplay avtale på web? Slik at prisene blir langt lavere. Slik jeg har forstått det må altibox kunder ha dekoder for å se tv. http://tvoveralt.altibox.no/ De kanalene som krever at du logger inn. Tv haukland\tv vest tv agder etc kan man se om man er kunde eller ikke, om man har tv avtale eller ikke. Slik burde det være også for andre levrandører. canal digital har lenge vært slik man kan kjøpe tvpakke. Altibox bruker iptv derfor må man ha nett. Men tror ikke de har planer å åpne tvpakkene for alle levrandører. Fleste går nok for tv2 sumo\dplay av de som vurder på nett tjeneste. Så tror ikke det er vits for dem å lage egene versjoner der. Hvem vil betale 400 kr månen hvis ikke wimp\sportify\netflix er inkludert i prisen? Da f.eks fox, (http://www.foxtv.no/ ) har kun filmklipp ikke netttv som andre. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 "kabel-tv" er vel sånn sett i ferd med å fases ut av selskapene selv i alle fall. - Både Get og Altibox leverer jo i dag fiber rett inn i stua med TP-kabel til dekoderen sin, og Altibox har jo sitt prosjekt med å flytte dekoderen til "skyen". - At dekoderen blir borte og at man bare trenger linjen og en innlogging vil selvsagt også bety at tjenestene må bli billigere. - Distributørene sparer på å slippe all dekoder/kort-håndteringen, og det blir enklere å shoppe tv-signal og bredbånd som man vil. De er på langt vei ikke ferdig med dette, de burde gått for tv2 sumo og dplay avtale på web? Slik at prisene blir langt lavere. Slik jeg har forstått det må altibox kunder ha dekoder for å se tv. Altibox bruker iptv derfor må man ha nett. Men tror ikke de har planer å åpne tvpakkene for alle levrandører. Fleste går nok for tv2 sumo\dplay av de som vurder på nett tjeneste. Så tror ikke det er vits for dem å lage egene versjoner der. Hvem vil betale 400 kr månen hvis ikke wimp\sportify\netflix er inkludert i prisen? Både Altibox, Get og CD bruker IPTV der de bygger nye fibernett. Altibox er nok ikke i mål med sky-dekoder prosjektet sitt på en stund. Men jo - det er selvsagt mye bedre å kunne kjøpe en komplett pakke fra f.eks CD eller Get med de kanalene du vil ha istedet for å måtte betale abonnement på 5 forskjellige tjenester. - Dette er bare ett prisspørsmål - klarer de å konkurere på pris så beholder de kundene. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Tror nok det blir prioritert mot 2020. Da tv fokuset har lagt seg. Usikker på hva skjermprodusentene vil gjøre. Om det blir kun pc skjermer i 2020 eller om fremdeles TV vil ha marked. Da dekoderne ikke vil ha marked på den tiden hvis ikke det blir som kino, Get\Canaldigital sikrer seg enerett på nye filmer og 4k strøming. Derfor får de tilbake kundene de mistet på å fjerne koblingsalget. Det er eneste veien de kan fremdeles beholde kunder. Ellers må de håpe laptop\pc ikke er så populært frem over nå. Godt mulig TV som platform vil forsvinne. Blir mere Android TV (Nett veriant) i så fall der apper brukes istedenfor dekoder. Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Borettslag antar jeg vil påtvinge folk TV da det er allerede slik idag, til og med Internett er ofte påtvunget. Skal man ha annen Internettleverandør, må man da betale for noe man ikke bruker. 1 Lenke til kommentar
Stein Jacobsen Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Hva bruker canaldigital argument for linjeleie? Egentlig er vel linjeleier slik at f.eks nextgentel\homenet eller andre levrandører betaler en pris for å leie linjen fra andre. Slik har lenge vært på DSL for å sikre levrandører som telenor penger for utbygging. Så håper det tar slutt at linjeleie blir inkludert i prisene. Vertfall de høyeste hastighetene som 300-500 mbit eller gigabit. Tror både telenor\canaldigital og get vil kjempe til siste stund med mindre nkom og forbrukerrådet, og staten gjør noe med saken? For så vidt jeg vet betaler ikke kunder av altibox\homenet\bayonette linjeleie for kun bredbånd? Eller har det egentlig gjøre med de er rene internetlevrandører som selger tvpakke (Ip tv som tilleggprodukt) derfor kan ikke NRK kreve de skal betale lisens. For syns ordningen er ganske gammeldags. Ikke vår feil kommunene velger dyrest måte å grave fiber på. Tror dere kabeltv vil dø i etter 2020? Så å betale penger på docsis 3.1 (Full duplex) blir samme som å kaste penger ut av vinduet. Samme som å kjøpe nytt tak til hus som er råttent, like greit å rive det ned og bygge nytt. For prøvd å spørre her på forumet etter eksperter som kan anta prisforskjellene oppgrade å beholde coax sammenlignet å grave fiber. Hadde fiber microtrenching blitt lovlig hvor som helst i hele norge. Tror jeg fiber hadde lønner seg sammenliget å bygge noder. i villafelt. Men lenge til den gangen private betaler fiber som levrandørene ikke eier, slik man kan velge levrandør fritt uten å måtte bytte fiber hver gang man vil ha ny levrandør. CD "bort" forklarer linjeleie med at dette er vedlikeholdskostnader på "linjen". I realiteten er dette ett særdeles dårlig skalkesjul på å dekke inn tapte inntekter på at folk kutter ut tv leveransen. CD i så måte tjener mer penger på å fakturere linjeleie enn å levere tv..... Lenke til kommentar
gladteknolog Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Jeg er også tidligere LOS kunde og var strålende fornøyd helt til CD trampet på dørene. Stor jubel etter at koblingssalget offisielt var blitt avsluttet, men mafiavirksomet er i høyeste grad opprettholdt med å innføre en linjeleie på 150,- kr. Jeg har spurt selv CD om hva de definerer med linjeleie hvor de har gitt tilbakemelding om at denne skal dekke utgifter til drift og vedlikehold av infrastruktur. Det er flere ting som skurrer med denne politikken. 1) Hvorfor skal KUN kunder uten tvtilbudet være med på å betale drift og vedlikehold av fiberinfrastrukturen til CD mens de som har tvtilbud slipper unna denne avgiften? 2) Ved ADSL/kobber var linjeleien betraktlig lavere enn linjeleie for fiber. Denne teknologien er betraktlig mer kostbar å drifte enn fiber teknologien, noe som ikke blir reflektert i prisen. Det er flere i området som tidligere har inngått fiberavtale med Telenor. De har ingen krav om linjeleie om de velger bort tvtilbud. Etter Telenor sitt kjøp av LOS heter det så fint at Telenor ville konvertere kunder til dem under merkevarne CD. I praksis gir det dem mulighet å ekstrafakturere en regning på 150,-. Denne praksisen til Telenor er skammelig og burde stoppes med en gang.. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Jeg betaler 400 i måneden for ei kanalpakke som stort sett består av fyllmasse og TV-kanaler som er fulle av dødtid. Hva med å lansere ei pakke til 100 kroner, som bare inneholder et par norske kanaler? Jeg er en eldre mann på 55 som finner det jeg vil se på på YouTube. Når jeg kommer hjem i kveld skal jeg finne frem Apple TVen min... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 1) Hvorfor skal KUN kunder uten tvtilbudet være med på å betale drift og vedlikehold av fiberinfrastrukturen til CD mens de som har tvtilbud slipper unna denne avgiften? 2) Ved ADSL/kobber var linjeleien betraktlig lavere enn linjeleie for fiber. Denne teknologien er betraktlig mer kostbar å drifte enn fiber teknologien, noe som ikke blir reflektert i prisen. Er enig med deg, men har du noe bevis\for det faktisk er slik med prisene på fiber? Da særlig nodene koster penger. I terorien vet vi ikke om get har samme praksis eller om graving er dyrere for canal digital. Husk telenor har mye gammelt utstyr, så prisene for de er nok høyere en andre. Da muligens g.fast og DSL teknologien er tapt så må muligens telenor gå for fiber istedenfor. Da det ble utsatt. Men jeg er enig det blir urettferdig vi som kun har internett må betale tillegg utgift. Godt mulig kommer NRK lisens i form av husholdings avgift i tillegg eller som en del av internetavgiften. Så det betyr det lønner seg å gå for homenet\altibox eller en annen levrandør en telenor for de fleste er det få alternativer. Men ut ifra kundeservice hos canal digital kan vi ikke være sikker på dette vil skje, håper stortinget finner en god løsning. Da forbrukerrådet har sagt "nasjonal ekomplan behandles i Stortinget i høst" så håper dette blir tatt opp der. At slike utgifter går gjennom skatteseddelen istedenfor eller bør være inkludert i prisen man betaler for bredbånd. Det som beskymer meg mest er med tanke på g.fast\docsis 3.1 hvis telenor\canaldigital ikke får stoppordre på å invisterere i den teknoligen som blir byttet med fiber i 2020 er linjeleie den miste beskymringen, kan godt være prisene dobles mot 2020 fordi telenor invister i feil teknolgi, verste er hvis ikke felles graveregler og oppmyking av disse skjer i nær tid. Da betyr det vi må leve med docsis 3 og dsl frem til 2020. Ergo der det ikke er stor nok interisse vil henge veldig etter tekologimessig. Så staten må forstå fiber er eneste mulighet, og det må invisteres mere i utbygging. Innføre stopp ordre på gammel teknolgi. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Merkelig. Jeg fikk kjøpe kun internettabonnement av CD for noen måneder siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå