Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvilken Omega 3-kilde bør jeg velge?

IHaveADream

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har opp gjennom årene hatt mangel på flere ulike vitaminer og mineraler. I perioder har jeg fått ekstra sterke reseptbelagte medisiner for å få opp både jern, D-vitamin og B-vitamin, Jeg er nå stabil, og har gått over til reseptfrie kosttilskudd for å holde vedlike lagrene med disse stoffene og mineralene.

Dette er hva jeg tar av kosttilskudd per dags dato:

- Vitamineral fra Vitaplex (multivitaminer og -mineraler, alt i en eneste tabell)

- Kalsium

- Jern under menstruasjonsdagene.

I tillegg tar jeg medisiner for lavt stoffskifte.

Tar også P-piller.

Jeg tenkte jeg skulle begynne med Omega 3 også, og lurer på hva som er "best" alternativ for meg. Jeg ønsker ikke kombo-versjoner der Omega 3 kommer sammen med ulike vitamintyper, fordi jeg allerede får dekket dagsbehovet gjennom Vitamineral. Jeg vil altså ha "ren" Omega 3. Jeg lurer på; bør jeg gå for tabletter eller tran? Jeg synes ikke tran-smaken er så ille, så jeg har ikke noe imot det. Men samtidig har jeg hørt at det er lettere å dekke behovet via tablett enn ved tran. Stemmer det? Jeg tar jo ganske mange piller i løpet av en dag, så jeg ønsker helst å unngå de store Omega3-tablettene. Men dersom det er mest effektivt å bruke pillene, så bør jeg kanskje gå for det. Har dere noe tips her?

Og så lurte jeg på en ting til; om jeg bør ta magnesium også, fordi det dekkes ikke av Vitamineral.

Takk for tips og råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Møllers tran på flaske er klart den rimeligste som gir mest for pengene. Det er et godt produkt for mengdebruk som har ok kvalitet. Vil du unngå transmaken er den med sitron helt fin. Husk at tran er ferskvare etter at du har åpnet flasken, så det må tas jevnlig. Tranen er beskyttet mot oksidering av Vitamin A og vitamin D, så dette er det du får ekstra.

De aller fleste har godt av litt magnesium, så lenge du ikke overdriver doseingen. Det gir normalt en fin effekt å kombinere kalsium, magnesium og vitamin D, så det er med på å hjelpe kroppen utover det du har i kosten. Halvparten magnesium av dosen du tar av kalsium er en grei rettesnor. Husk at mye kalsium kan virke hemmende på stoffskiftet, da det kan hjelpe på å regulere ned høyt stoffskifte. Det må du nesten eksperimentere hvordan fungerer på deg.

Lenke til kommentar

Møllers tran på flaske er klart den rimeligste som gir mest for pengene. Det er et godt produkt for mengdebruk som har ok kvalitet. Vil du unngå transmaken er den med sitron helt fin. Husk at tran er ferskvare etter at du har åpnet flasken, så det må tas jevnlig. Tranen er beskyttet mot oksidering av Vitamin A og vitamin D, så dette er det du får ekstra.

De aller fleste har godt av litt magnesium, så lenge du ikke overdriver doseingen. Det gir normalt en fin effekt å kombinere kalsium, magnesium og vitamin D, så det er med på å hjelpe kroppen utover det du har i kosten. Halvparten magnesium av dosen du tar av kalsium er en grei rettesnor. Husk at mye kalsium kan virke hemmende på stoffskiftet, da det kan hjelpe på å regulere ned høyt stoffskifte. Det må du nesten eksperimentere hvordan fungerer på deg.

Interessant! 

Har aldri tenkt på kalsium nivået mitt. 

Jeg har flere symptomer på høyt kalsium forhold i blodet. 

Drikker 2-3,5l melk hver dag + meieriprodukter så får endel  kalsium i meg... :D

Får vel i meg over 2300mg kalsium hver dag 

Sry for off-topic

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Da kan du jo sjekke blodtrykket ditt og vurdere magnesium. Ville nok ikke tatt 1300 mg magnesium da, men kalsium bør omsettes og ikke flyte rundt i blodet, spesielt ikke sammen med homogenisert melk eller andre skadelige partikler for blodbanen din. Høyt blodtrykk behandles med bl.a. medisiner som forårsaker kalsium-blokkering. Eneste meieriproduktet jeg bruker litt av selv er naturell youghurt. Fersk melk fra en frisk ku er langt fra det frankenfood- produktet homogenisert melk er. 

Lenke til kommentar

Jeg tar Nycoplus Omega 3 "et komplett" kosttilskudd med bl.a magnesium.Tar også candesartan for høyt blodtrykk, 16mg, men skal nå ned på 4-8mg da siste 24 timers måling viste meget bra.  Etter en liten kalkulering ligger jeg må nærmere 3000mg kalsium per dag, om ikke litt mer også. 

Lenke til kommentar

Takk for rådene deres, alle sammen!

Nå har jeg kjørt noen dager med alle disse kosttilskuddene - alle i pilleform. Fordeler dem på morgen og kveld, så tar ikke alt på en gang. Merker likevel at jeg får en "knute" i magen etter å ha tatt så mange tabletter. Er dette "farlig" på noe vis? Kommer jeg til å få skader i magen av dette, eller går det greit så lenge dette er "sunne" tabletter?

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har opp gjennom årene hatt mangel på flere ulike vitaminer og mineraler. I perioder har jeg fått ekstra sterke reseptbelagte medisiner for å få opp både jern, D-vitamin og B-vitamin, Jeg er nå stabil, og har gått over til reseptfrie kosttilskudd for å holde vedlike lagrene med disse stoffene og mineralene.

Dette er hva jeg tar av kosttilskudd per dags dato:

- Vitamineral fra Vitaplex (multivitaminer og -mineraler, alt i en eneste tabell)

- Kalsium

- Jern under menstruasjonsdagene.

I tillegg tar jeg medisiner for lavt stoffskifte.

Tar også P-piller.

Jeg tenkte jeg skulle begynne med Omega 3 også, og lurer på hva som er "best" alternativ for meg. Jeg ønsker ikke kombo-versjoner der Omega 3 kommer sammen med ulike vitamintyper, fordi jeg allerede får dekket dagsbehovet gjennom Vitamineral. Jeg vil altså ha "ren" Omega 3. Jeg lurer på; bør jeg gå for tabletter eller tran? Jeg synes ikke tran-smaken er så ille, så jeg har ikke noe imot det. Men samtidig har jeg hørt at det er lettere å dekke behovet via tablett enn ved tran. Stemmer det? Jeg tar jo ganske mange piller i løpet av en dag, så jeg ønsker helst å unngå de store Omega3-tablettene. Men dersom det er mest effektivt å bruke pillene, så bør jeg kanskje gå for det. Har dere noe tips her?

Og så lurte jeg på en ting til; om jeg bør ta magnesium også, fordi det dekkes ikke av Vitamineral.

Takk for tips og råd!

Polarkrill uten tvil!. Da får du også Astaxanthin, den kraftigste anti oxidanten som vi vet om.

Du burde også ta multivitaminer, den sølvboksen fra boots apotek er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...