Gå til innhold

High level format utility

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er så store feil (fysiske?) på harddisken at du må low-level-formatere den for å bruke den, så ville jeg aldri ha brukt den!

Bruk Fdisk og slett alle partisjonene og opprett ny(e). Det skal i de aller fleste situasjoner fixe det meste.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-28 23:26, gthaman skrev:

Hvordan kan du slette noe på disken slik at det aldri kan spores? Er det mulig? For jeg har hørt om folk som har hatt brannskadde disker som det har vært mulig å gjenopprette all data på...

Det er bare å overskrive med nye data. Slett innholdet på disken, fyll disken med data. Da er det ikke lengere mulig å hente frem de opprinnelige data'ene. Selv ikke for IBAS.

Eller evt kjøp deg ett programm som overskriver hele disken med 0'ere, samme nytten.

Å defragmentere en halvfull disk gjør også at ting som ble slettet før defragmenteringen ikke er mulig å hente tilbake lengere, men dette er litt mer usikkert.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-01 00:06, KELViN skrev:

Det er bare å overskrive med nye data. Slett innholdet på disken, fyll disken med data. Da er det ikke lengere mulig å hente frem de opprinnelige data'ene. Selv ikke for IBAS.

Og det må du gjøre ca.1000 ganger for at ikke IBAS skal få frem data som du hadde på disken. Jeg vet at det finnes et program som gjør dette meget bra, flere kommuner har et sånt program, husker ikke hva det heter.

Lenke til kommentar

Quote:

Og det må du gjøre ca.1000 ganger for at ikke IBAS skal få frem data som du hadde på disken. Jeg vet at det finnes et program som gjør dette meget bra, flere kommuner har et sånt program, husker ikke hva det heter.

Det finnes programmer (bl.a. Norton Erase) som har det de kaller Government Wipe, og som er godkjent av USA sitt forsvar. Den metoden går ut på å skrive over disken med vilkårlige verdier 8-9 ganger. Det skal visstnok være bra nok.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-27 17:43, borre skrev:

Hva er formålet? Vil du ikke at Økokrim/FBI/CIA/IBAS skal få tak i det som ligger på harddisken din, eller nøyer du deg med å bruke Fdisk til å slette alle partisjoner?

Low-level formatering er ikke anbefalt!

Brukernavnet kan jo gi visse assosiasjoner...

Men over til saken: Det finnes situasjoner hvor fdisk rett og slett ikke klarer å slette partisjonene, f.eks. enkelte logiske partisjoner med blanding av linux og fat. Jeg har selv hatt problemer med dette tidligere. Last ned Ranish Partition Manager fra http://www.ranish.com. Den har ikke begrensningene til fdisk, og klarer å fjerne alle slags partisjoner.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-01 00:30, Fixer'n skrev:

Quote:

Det er Tull. Om du skriver over 1 gang eller 200 ganger har ingenting å si.

IBAS har ett verktøy for å overskrive data hvor du kan velge om du vil skrive over 1 eller 7 ganger. De sier selv at det ikke kan bevises at det å skrive over 7 ganger er bedre enn å skrive over en gang.

kelv

Lenke til kommentar

Quote:

IBAS har ett verktøy for å overskrive data hvor du kan velge om du vil skrive over 1 eller 7 ganger. De sier selv at det ikke kan bevises at det å skrive over 7 ganger er bedre enn å skrive over en gang.

kelv

Jaja, og hvordan tror du data lagres da?

Jo, et magnetoresistivt materiale blir magnetisert av et lesehode. Og forblir magnetisert fordi det er magnetoresistivt da, sjoe. Og blir overskrevet da, hva? Og ikke 100% av de magnetoresistive partiklene blir satt til den nye informasjonen da, haeh?

Foroevrig:

German Firm Probes Final World Trade Center Deals, http://dailynews.yahoo.com/h/nm/20011216/t...rmany_dc_1.html

Lenke til kommentar

Quote:

Quote:

On 2002-02-28 23:26, gthaman skrev:

Hvordan kan du slette noe på disken slik at det aldri kan spores? Er det mulig? For jeg har hørt om folk som har hatt brannskadde disker som det har vært mulig å gjenopprette all data på...

Eller evt kjøp deg ett programm som overskriver hele disken med 0'ere, samme nytten.

Å defragmentere en halvfull disk gjør også at ting som ble slettet før defragmenteringen ikke er mulig å hente tilbake lengere, men dette er litt mer usikkert.

Bruk et Secure Erase program. Data kan faktisk hentes fram selv om de er overskrevet. Enkelte program, som Norman Security, overskriver SYV ganger...

.....

Burde kanskje ha lest HELE stringen før jeg svarte...

.....

[ Denne Melding var redigert av: FauSt_ på 2002-03-04 12:25 ]

Lenke til kommentar

Her er litt (artig) stoff om DOD 5220.22-M CLEARING AND SANITIZING (også kjent som Government Wipe):

Hvordan datautstyr skal slettes/ødelegges.

F.eks. skal en harddisk ødelegges ved å "Destroy - Disintegrate, incinerate, pulverize, shred, or melt."

Skjermer gjør man slikt med: "Inspect and/or test screen surface for evidence of burned-in information. If present, the cathode ray tube must be destroyed."

National Industrial Security Program - Operating Manual -(NISPOM) er ett av USA sine "sikkerhetsprogramemr".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...