Gå til innhold

Krav til 4 i matte for å bli lærer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

-Enten godtar man at det blir lærermangel

-Eller så må man senke kravene og godta dårlige lærere, og at det muligens også går i arv

 

Damned if you do, damned if you don't. Kan ikke se noen annen løsning enn at læreryrket må få høyere sosial status.

Det er en tredje mulighet ved å faktisk lønne lærere bedre. Slik at yrket i sin helhet blir mer attraktivt.
Lærere har allerede en lønn på 500 000+. Samtidig jobber de 70-80 % stilling.

For noe tull. Sjekk fakta før du skriver!

https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Tariffavtaler/KS/Lonnstabell-i-KS-per-1-mai-2015/

Ta ditt eget råd:

 

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selecttable/hovedtabellHjem.asp?KortNavnWeb=lonnansatt&CMSSubjectArea=arbeid-og-lonn&checked=true

Endret av Sir
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

 

Javel. Da får du nesten komme med rådet ditt da. Den linken der er bare en oversiktsside. Om du tror jeg gidder å lete frem argumentasjonen din tar du feil. Hvis du ikke evner å vise til tall for det du selv påstår så kan du vel egentlig bare la være.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

Hvor man har det fra at lærere jobber 70-80% vet jeg ikke. Tvert imot jobber de heller mer enn et årsverk.

De har sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie. Kilde er en som jobber som VGS-lærer. Det må trekkes fra.

 

 

Så er også arbeidsmengden satt til noe rundt 43,5 timer per uke for å kompensere for dette. "Feriene" utover det vanlige er avspasering. Minner om at lærere på ungdomsskolen og videregående retter prøver, og det gjøres ikke mens de er i klasserommet, eller forbereder neste undervisningstime. I andre bransjer ville det også gått innunder overtidsreglement, med lønnstillegg som resultat.

 

Jeg har både utdanning og deltidsjobb i skoleverket, så jeg kan litt om det selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Javel. Da får du nesten komme med rådet ditt da. Den linken der er bare en oversiktsside. Om du tror jeg gidder å lete frem argumentasjonen din tar du feil. Hvis du ikke evner å vise til tall for det du selv påstår så kan du vel egentlig bare la være.

Det gikk ikke an å linke direkte til tabellen. Gå inn på fylke og kommunalt ansatte, deretter velger du undervisning og sorterer på høyskoleyrker.

 

Vil du vite tallene må du lese en gang til. Du har jo allerede svart meg på et innlegg der jeg skrev 500 000+.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor man har det fra at lærere jobber 70-80% vet jeg ikke. Tvert imot jobber de heller mer enn et årsverk.

De har sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie. Kilde er en som jobber som VGS-lærer. Det må trekkes fra.

Så er også arbeidsmengden satt til noe rundt 43,5 timer per uke for å kompensere for dette. "Feriene" utover det vanlige er avspasering. Minner om at lærere på ungdomsskolen og videregående retter prøver, og det gjøres ikke mens de er i klasserommet, eller forbereder neste undervisningstime. I andre bransjer ville det også gått innunder overtidsreglement, med lønnstillegg som resultat.

 

Jeg har både utdanning og deltidsjobb i skoleverket, så jeg kan litt om det selv.

Tydelig at det ikke blir praktisert alle steder da.

 

Hvis denne gamle artikkelen fortsatt har noe for seg er det store forskjeller: http://www.aftenposten.no/norge/Enorme-variasjoner-i-larernes-arbeidstid-193262b.html

 

43.5 timer x 38 uker = 1653

 

37.5 timer x 47 uker = 1762.5

 

Lærerne skal da uansett jobbe 94 % stilling.

 

500 000 / 0.94 = 532 000 kr. Justert for faktisk jobbing.

Endret av Sir
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Hvor man har det fra at lærere jobber 70-80% vet jeg ikke. Tvert imot jobber de heller mer enn et årsverk.

De har sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie. Kilde er en som jobber som VGS-lærer. Det må trekkes fra.

Så er også arbeidsmengden satt til noe rundt 43,5 timer per uke for å kompensere for dette. "Feriene" utover det vanlige er avspasering. Minner om at lærere på ungdomsskolen og videregående retter prøver, og det gjøres ikke mens de er i klasserommet, eller forbereder neste undervisningstime. I andre bransjer ville det også gått innunder overtidsreglement, med lønnstillegg som resultat.

 

Jeg har både utdanning og deltidsjobb i skoleverket, så jeg kan litt om det selv.

Tydelig at det ikke blir praktisert alle steder da.

 

Hvis denne gamle artikkelen fortsatt har noe for seg er det store forskjeller: http://www.aftenposten.no/norge/Enorme-variasjoner-i-larernes-arbeidstid-193262b.html

 

43.5 timer x 38 uker = 1653

 

37.5 timer x 47 uker = 1762.5

 

Lærerne skal da uansett jobbe 94 % stilling.

 

500 000 / 0.94 = 532 000 kr. Justert for faktisk jobbing.

Og det er de 32 000 ekstra lærere handler mat på Rema for...

Lenke til kommentar

Et årsverk er 1950 timer.

Nei, ingen arbeider nøyaktig 52 uker i året, noe som vil tilsvare 1950 timer. For det første er året én eller to dager lengre enn som så, for det andre har man noe som kalles ferie, som er fra 4 uker og 1 dag opp til 6 ukers lengde, avhengig av avtaler og alder. Endelig har man de ti bevegelige hellig- og høytidsdagene, som utgjør fra sju til ti fridager, for eksempel i 2016 åtte.

I år blir derfor arbeidsåret på (260+2-21-8)x7,5=1747,5. Mange har i tillegg halv dag på jul-og nyttårsaften, men de dagene faller på lørdag i år.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Kravet om fire bortfaller vel også om man tar matte utover førsteåret?

"Du dekker også karakterkravet i matematikk hvis du har bestått ett av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2."

Kilde: Samordna opptak

 

Nei, du har 2P andreåret som obligatorisk om du ikke har S1 eller R1. I realiteten er kravet like mye å bestå S1, som er et svært mye mildere krav enn å få 3 i norsk og engelsk. Om dette kravet om 4 i 2P skal falle bort kan man like gjerne stryke resten av karakterkravene i samme slengen.

Lenke til kommentar

Ang. årsverk for lærere er det nevnt her (merk datoen øverst): https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Fylkeslag/Oslo/Verkt%C3%B8yskassa/Arbeidstid%20for%20l%C3%A6rere.pdf

 

Generelt er det ikke et vesentlig avvik fra normen i endel andre bransjer, som er ca 1695 timer: https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%85rsverk

1695 som du nevner er med fratrekk for røde dager. Man må gjøre det samme for lærene isåfall.

Lenke til kommentar

Er det så mye å forlange at man skal ha 4 i matte for å komme inn på lærer høyskolen. Det er heller ikke sånn at man er noe spesielt god i matte med en 4'er, man er sånn akkurat midt på treet.

 

Det er ikke spesielt mye, men det er et ganske meningsløst krav som bare fører til at det utdannes færre i et yrke som allerede sliter med for få folk. Det er langt viktigere med lærere som er interesserte i faget man skal undervise. De kan være gode norsklærere eller historielærere selv om de ikke er spesielt gode i matematikk. 

 

Hvis man virkelig ønsker å få høyere kvalitet på lærerstudentene så må man gjøre yrket mer attraktivt slik at det blir mer konkurranse om studieplassene. Det virker ikke som om politikerne er interessert i eller helt skjønner hvordan de skal klare det så da blir det slike meningsløse krav som dette isteden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi snakker om en av de viktigste oppgavene i Norge.

 

Å høyne inngangsbilletten er blåøyd i dag. 

 

Det som må heves er lønn og prestisje for læreryrket. Videre skal en lærer kun ha en tanke i hodet, undervisning. Møter og rapportering får andre ta seg av.

 

Som en start foreslår jeg en dobling av lønn, men målet bør minst være 4 ganger industriarbeider. 

Lærer- representant skal ha veto, i dep. i spørsmål om nye læreplaner.

Lærere kan gjerne organisere seg i LO, men de skal ha rett til separate lønnsforhandlinger. 

Lærere skal bli resurspersoner i kommunen.

 

Da kommer en økning av inngangsbilletten av seg selv.

Lenke til kommentar

Vi snakker om en av de viktigste oppgavene i Norge.

 

Å høyne inngangsbilletten er blåøyd i dag.

 

Det som må heves er lønn og prestisje for læreryrket. Videre skal en lærer kun ha en tanke i hodet, undervisning. Møter og rapportering får andre ta seg av.

 

Som en start foreslår jeg en dobling av lønn, men målet bør minst være 4 ganger industriarbeider.

Lærer- representant skal ha veto, i dep. i spørsmål om nye læreplaner.

Lærere kan gjerne organisere seg i LO, men de skal ha rett til separate lønnsforhandlinger.

Lærere skal bli resurspersoner i kommunen.

 

Da kommer en økning av inngangsbilletten av seg selv.

Du mener en lærer burde tjene over 1.5 mill i året?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...