Skribenten_ Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Er det så mye å forlange at man skal ha 4 i matte for å komme inn på lærer høyskolen. Det er heller ikke sånn at man er noe spesielt god i matte med en 4'er, man er sånn akkurat midt på treet. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Da bør det også være et krav om minst 4 i norsk og engelsk. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Jeg er på en måte enig i at en burde kunne forlage 4 i matte, men samtidig så er de beste lærerne de som engasjerer seg for faget og har en interese for å lære det bort. De lærerne jeg selv mislikte og lærte lite av da jeg gikk på skolen var ikke de som ikke kunne pensumet godt nok, men de som manglet interesse og formidlingsevne. ...men igjen er ikke 4 en spesielt høy karakter. For å ta det kort er jeg for å stramme inn og heve kvaliteten på lærerne, men jeg er usikker på om mattekarakter er det riktige kriteriet. Endret 17. august 2016 av Dr. Brodsky Lenke til kommentar
Lixxon Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Hadde en rimlig tragisk dårlig matematikk lærer på videregående helt bak mål, lærte mer matte på ung skolen enn videregående. På Ung.skolen hadde jeg en ekstremt flink mattelærer som studerte for å ta master også. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 17. august 2016 Forfatter Del Skrevet 17. august 2016 Får man 2 eller 3 i matte, så har man i mine øyner ikke jobbet hardt nok eller giddet å faktisk prøve å lære det. Dersom man ikke selv mestrer å lære ting.. da duger man heller ikke å bli lære bort noe. Uansett hva man skal lære bort. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 -Enten godtar man at det blir lærermangel-Eller så må man senke kravene og godta dårlige lærere, og at det muligens også går i arv Damned if you do, damned if you don't. Kan ikke se noen annen løsning enn at læreryrket må få høyere sosial status. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Hva man får kommer vel an på spørsmålet? 2+2 = 4 Får man 6 så er man ute kjøre. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Problemet med å få en dårlig karakter i faget er ikke at kunnskapen mangler som sådan, men selve fingerfølelsen for faget. Har du 3 i P-matte er du ikke egnet til å være lærer for en elev som vil strekke seg og stiller de vanskelige spørsmålene, eller trenger en utfordring. Det blir LITT bedre med 4, men helst burde man hatt S eller R-matte med slike karakterer. Joda, man kan være "fagidiot" og totalt upedagogisk også, men det beste er jo om man behersker begge deler, og å luke bort "jeg behersker knapt å løse ligninger med andregradspolynomer"-gjengen er en god start.Sammenligning med norskkrav og engelsskrav er litt søkt, da det ikke finnes "norsk P" eller "engelsk P". Hadde man hatt slike versjoner av fagene hadde 4 i disse vært helt akseptabelt som krav. Å få 3 i norsk er sammenlignbart med 3 i R-matte, da både S1 og 2P i realiteten bygger på at man tar 10-klasse-matte omatt i VG1, med 1P....eventuelt får man ha kun ett eller to undervisningsfag, så får man være slappere med karakterkrav som ikke inngår i disse fagene. Kompetansen går opp også i de tilfellene. Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Mye dårlig synsing ute og går her. Lærere har færre fag i dag enn tidligere, man spesialiserer seg etter ulike fag som man velger. Dette er i motsetning til den gamle ordningen - såkalt allmennlærer - som i praksis er et klassisk eksempel på jack of all trades, master of none. Man har bare 3 fag som lærer i dagens ordning, hvis ikke man ønsker å ta tilleggsutdanning. Da er det jo rart om man ikke ønsker å ha matte i det hele tatt, og så skal det likevel kreves 4 i krav. Nå er det dog sånn at bestått (altså karakter 2) i S eller R gir deg godkjent. 4eren gjelder bare P og T. Folk legger jo ned innsats etter interesse. Så klart skyldes jo karakteren alltid flere faktorer, deriblant egen innsats, men som sagt, utelukker mange på bakgrunn av noen snevre krav. Da ville jeg heller sagt at du måtte ha karakter 4 for å bli mattelærer, altså få lov å ta selve matematikkfaget på skolen, ville vært en mye bedre løsning. Da hadde man gjerne fått mer kompetente lærere i de fagene, uten at man ekskluderer andre, på noen annen måte enn at de kan/må velge andre fag. Man utelukker langt flere med dette kravet, enn man henter inn. Sier seg jo selv, at ingen med vettet i behold tror at høye krav for å komme inn i seg selv gjør det attraktivt når lønnen ikke heves, og alt man gjør er å snakke dritt om yrket (media, politikere mfl). 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 -Enten godtar man at det blir lærermangel -Eller så må man senke kravene og godta dårlige lærere, og at det muligens også går i arv Damned if you do, damned if you don't. Kan ikke se noen annen løsning enn at læreryrket må få høyere sosial status. Det er en tredje mulighet ved å faktisk lønne lærere bedre. Slik at yrket i sin helhet blir mer attraktivt. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Er det så mye å forlange at man skal ha 4 i matte for å komme inn på lærer høyskolen. Det er i hvert fall ikke noen krav til mattekarakter når man skal sitte i regjeringen og jobbe med statsbudsjettet ... (Undervisningsministeren har jo tydelig demonstrert sine [manglende] brøkregningsferdigheter.) 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Er det så mye å forlange at man skal ha 4 i matte for å komme inn på lærer høyskolen. Det er i hvert fall ikke noen krav til mattekarakter når man skal sitte i regjeringen og jobbe med statsbudsjettet ... (Undervisningsministeren har jo tydelig demonstrert sine [manglende] brøkregningsferdigheter.) Det er vel synsing. Regner med at du ikke vet hva undervisningsministeren fikk i karakterer på skolen. Dessuten er det finansministeren, og finansdepartementet som jobber med statsbudsjettet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Jeg er veldig glad for at min fantastiske norsklærer hadde fire i matte! Eller så hadde han ikke det... Jeg aner ikke hva han hadde i matte, men at han var eksepsjonelt flink til å motivere og å lære fra seg kan ingen ta fra han. Problemet til denne reformen er at den er for vilkårlig. Hvis en skal kreve fire i ett fag, så må en også kreve fire i alle andre fag. At en glemmer formidlingsevne på veien, det er sikkert ikke så viktig. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Regner med at du ikke vet hva undervisningsministeren fikk i karakterer på skolen. Dessuten er det finansministeren, og finansdepartementet som jobber med statsbudsjettet. Begge to "tror at de fikk 5". https://www.nrk.no/norge/stiller-krav-om-4-i-matte---nekter-a-oppgi-sin-egen-karakter-1.13090813 For øvrig jobber alle departementene med statsbudsjettet. FinDep har ansvar for å sy det sammen til en helhet, men fagstatsrådene legger fram egne forslag til nye innsparinger og utgifter og krangler med hverandre om hvem som skal få prioritet. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Jeg sier det som det er: folk som er så dumme at de bare oppnår 2 eller 3 i den latterlig enkle matematikken som det er tale om her, får finne seg noe annet å gjøre. Til å være lærere kan vi ikke ha folk som er klart undermåls. Helst burde det være krav om intelligens over gjennomsnittet, men OK da, 4 er middels og får vel gå. 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) -Kan ikke se noen annen løsning enn at læreryrket må få høyere sosial status. Betyr vel i de fleste tilfeller høyere lønn. Forstår egentlig ikke at noen orker å være lærere i grunnskolen. Lav status, middels lønn, elendig ledelse, stor arbeidsmengde (hvis man tar jobben seriøst), kravstore foreldre, bråkete elever (grunnskolen). Da hjelper det egentlig lite med ekstra lang sommerferie. Er ikke uten grunn at 1/3 av nyutdannede lærere i Norge slutter innen fem år. Endret 17. august 2016 av tlwrtpmc 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Jeg er veldig glad for at min fantastiske norsklærer hadde fire i matte! Eller så hadde han ikke det... Jeg aner ikke hva han hadde i matte, men at han var eksepsjonelt flink til å motivere og å lære fra seg kan ingen ta fra han. Problemet til denne reformen er at den er for vilkårlig. Hvis en skal kreve fire i ett fag, så må en også kreve fire i alle andre fag. At en glemmer formidlingsevne på veien, det er sikkert ikke så viktig. De får sette karakterkrav 4 i faget "formidlingsevne" ved opptak til studiene, så ordner det seg vel. De jeg husker var best var blant de som hadde fagkunnskapen i orden, og kunne ting utover pensum på strak arm (tenker da på realfagene, som var "mine" fag den gangen). Det var langt mellom dem på grunnskolen Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg er veldig glad for at min fantastiske norsklærer hadde fire i matte! Eller så hadde han ikke det... Jeg aner ikke hva han hadde i matte, men at han var eksepsjonelt flink til å motivere og å lære fra seg kan ingen ta fra han. Problemet til denne reformen er at den er for vilkårlig. Hvis en skal kreve fire i ett fag, så må en også kreve fire i alle andre fag. At en glemmer formidlingsevne på veien, det er sikkert ikke så viktig. De får sette karakterkrav 4 i faget "formidlingsevne" ved opptak til studiene, så ordner det seg vel. De jeg husker var best var blant de som hadde fagkunnskapen i orden, og kunne ting utover pensum på strak arm (tenker da på realfagene, som var "mine" fag den gangen). Det var langt mellom dem på grunnskolen Helt riktig, de som hadde fagkunnskapen i orden. Og min norsklærer være veldig kunnskapsrik i faget OG hadde en utrolig formidlingsevne og evne til å engasjere ALLE elevene (vi snakker VGS her). Men matte, fysikk, kjemi var nok ikke hans sterkeste sider, og det er der jeg mener en bommer litt i denne reformen. For, jeg hadde to lærere i matte som begge kunne matte på et nivå jeg ikke er i nrheten av å drømmeom. Til og med klassens mattegenier sleit i deres timer, fordi de manglet alt som het pedagogiske evner. De hadde nul interesse, eller forståelse vil jeg si, av poenget med å lære fra seg. De var mer opptatt av å bedrive mental matteonani enn noe annet. Til dels obskøn matte-blotting med tilhørende matte-onanaering vil jeg påstå. Mitt poeng, du kan være s¨flink du vil i et fag, det er alt annet enn en garanti for at du kan lære fra deg noe, samtidig som det er lite vist i å være fremragende på et fagfelt, når du aldri skal undervise i dette fagfeltet. Så skal vi ha krav til studentene så må kravet være likt i alle fag (unntatt gym, der må kravet være fem). Lenke til kommentar
Sir Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 -Enten godtar man at det blir lærermangel -Eller så må man senke kravene og godta dårlige lærere, og at det muligens også går i arv Damned if you do, damned if you don't. Kan ikke se noen annen løsning enn at læreryrket må få høyere sosial status. Det er en tredje mulighet ved å faktisk lønne lærere bedre. Slik at yrket i sin helhet blir mer attraktivt. Lærere har allerede en lønn på 500 000+. Samtidig jobber de 70-80 % stilling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) -Enten godtar man at det blir lærermangel -Eller så må man senke kravene og godta dårlige lærere, og at det muligens også går i arv Damned if you do, damned if you don't. Kan ikke se noen annen løsning enn at læreryrket må få høyere sosial status. Det er en tredje mulighet ved å faktisk lønne lærere bedre. Slik at yrket i sin helhet blir mer attraktivt. Lærere har allerede en lønn på 500 000+. Samtidig jobber de 70-80 % stilling. For noe tull. Sjekk fakta før du skriver! https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Tariffavtaler/KS/Lonnstabell-i-KS-per-1-mai-2015/ Endret 18. august 2016 av Kron Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå