Gå til innhold

Bytte kranksett eller bare tannhjul


Ridux

Anbefalte innlegg

Har i dag en Shimano Tiagra 105 50-34MK på sykkelen jeg bruker på sykkeltur på sommeren.

 

Problemet er når sykkelen er lastet med sykkelvesker framme å bake og man møter de verste, lengste bakkene langs Norges land blir dette noen gang for tungt. Nå i sommer tror jeg ikke jeg hadde den i det største tannhjulet framme i det hele tatt på en 3 ukers tur.

 

Hadde sett for meg å bytte ut tannhjulene framme med en krank på noe alá 40-26 eller 38-24.

 

Vil dette la seg gjøre lett? eventuelt er det mulig å bytte bare tannhjulene?

 

Noen forslag til hvilket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags kassett har du bak? 11-25 eller 11-28? Bytt til 11-32 om det lar seg gjøre. Du har allerede compact crank. 

Nå er det selvfølgelig litt forskjeller i hvilken cadens folk ønsker å holde, men jeg bruker selv 50/34 og 11-32 (11 delt) på min touring sykkel. Med vanlig oppakning så veier sykkel, bagasje og jeg ca 113 kg. Jeg har enda til gode og møte en bakke jeg ikke har kommet opp. Klart, enkelte steder føler man at det står stille, men slik er det noen ganger. Skal du ha enda lavere utveksling enn dette så bør du kanskje bygge om til Shimano XT eller XTR? 

Lenke til kommentar

Jeg har en Shimano CS-GH62 11-39 bake. Jeg sleit litt i en del bakker i nord-norge i sommer. Tørr ikke å tenke på hvor mye sykkelen veide totalt med fører og oppakning da jeg selv veier over 100 kg.

 

Hva skal til for å bygge om til XT eller XTR?

Endret av Ridux
Lenke til kommentar

Ta en titt på den siden her for kompatibilitet i forhold til landevei / MTB utstyr og forskjellig produsenter: http://www.cyclingabout.com/wider-gear-range-road-shifters-gears-for-easier-hill-climbing

 

Siden du allerede har 11-39 bak, så spørs det om du ikke må over på compact plus krank for å oppnå utvekslingen du ønsker. Det kjedelige med å bytte krank er jo at du mister muligheten til å kjøre fort både bortover og nedover uten å ha 100+ i cadens, gitt at du da ikke går for en triple krank da.

 

Utveksling på sykkel er til syvende og sist ofte noe man må inngå ett kompromiss med når det gjelder touring sykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk litt usikker på hvor bra det vil fungere. Jeg tror det at drevene (Klingene) dine vil slite med å treffe mechen. Du vil nok kunne gire, men hvor presist det blir er jo ett helt annet spørsmål. Om du virkelig ser på slike builds, hør med gutta på terrengsykkel.no. Det er garantert flere der som har prøvd lignende bygg og kan si noe om hvor bra det fungerer eller ikke fungerer. 

Det enkleste jeg tror du kan gjøre er å gå for ett triple 10 speed kranksett...

 

Lykke til og post gjerne hva du ender opp med! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...