Gå til innhold

Google-dommen i Russland er endelig etter at anken ble avvist


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dette vinner frem internasjonalt så skal jeg seriøst revurdere Android. En fri og åpen Android hadde vært virkelig flott (altså at man får en reell mulighet til å f.eks. bruke Android uten en Google-konto)

Det er absolutt mulig å bruke Android uten en Google-konto.

https://source.android.com/

 

Men da uten Play Services, som blant annet inneholder Play Store. Hvem vil ha en Android-mobil i 2016 uten Google sin offisielle App-butikk? (Bortsett fra Russlands befolkning)

Endret av Khaffner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er absolutt mulig å bruke Android uten en Google-konto.

...

Men da uten Play Services, ...

Yep.

 

Det eneste "dumme" er at mange av API'ene benytter Play Services så rimelig mange av app'ene folk liker å bruke vil ikke funke uten. Jeg har imidlertid forståelse for at Google legger mye inn i Play Services- de må jo benytte server ressurser for å støtte disse tjenestene. Dessuten er det ikke egentlig noen del av OS'et teknisk sett.

 

Uansett, Play services er jo ikke en app. Det kunne jo stått i artikkelen hvilke forhåndsinstallerte app'er det egentlig er snakk om. Noen som vet ?

 

På Nexus (tlf Google selv oppdaterer) kan jo alle bruker-apper fjernes, mens på tlf fra en del tredjeparts leverandører kan du ikke avinstallere mye av det de har lagt inn uten å ha root tilgang.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Google likte ikke at russerne vil ha Android som kommer uten forhåndsinnstallert crap :lol:

 

Om du er interessert i å finne ut litt mer så kan du lese denne siden her:

https://source.android.com/compatibility/

 

jeg regner med at du sjekker dette opp - men for de som ikke gidder å gjøre det, så er i praksis det som står der at "Alle telefoner som passerer Android Compatibility Test Suite (CTS) kan kalle seg for Android kompatible". Det er helt gratis for produsenten av telefonen - og kildekoden er fritt tilgjengelig f.eks. her:

https://source.android.com/source/downloading.html

Kindle Fire mobiler og tablets er eksempel på disse. Det fins også mange telefoner i Kina mm som bare er Android kompatible - men som ikke har Google Play Store installert.

 

Dersom produsenten ønsker at Google Play Store også skal være installert på telefon/nettbrett - og også alle andre Google services som YouTube, Google Maps, Gmail mm - så må produsenten ha en lisens til "GMS" (Google Mobile Services) fra Google. Det som noen har klaget på tidligere var at Google hadde som krav at om en produsent skulle ha lisens til GMS - så måtte ALLE Android "dingser" være GMS (og altså komme med Google Play Store mm). Usikker på om dette er endret. Kanskje det er dette som er problemet i Russland?

 

Var i alle fall ikke lett å se hva problemet egentlig er ut fra denne artikkelen. Men - jeg kan love deg en ting: Det er IKKE Google som insisterer på at det skal være mye crapware på mobilen din!

 

Det skal mobilprodusentene og tele-operatørene få ta æren for i felleskap. (Telenor er jo værstingen i Norge på den fronten. Og Lenovo har vært en av de verste produsentene. Samsung har også vært ganske ille, men er gradvis i ferd med å forbedre seg litt her.)

Lenke til kommentar

Hvis dette vinner frem internasjonalt så skal jeg seriøst revurdere Android. En fri og åpen Android hadde vært virkelig flott (altså at man får en reell mulighet til å f.eks. bruke Android uten en Google-konto)

Det går allerede i dag - det fins flere produsenter som bare har Android kompatible mobiler - som f.eks. Amazon sin Kindle Fire. Det fins også mengder av kinesiske produsenter som gjør det samme.

 

Men - jeg lover deg at det er ikke noe du ønsker. (Bortsett kanskje fra Amazon - som også har en meget stor appstore)

 

Det aller beste er de telefonene som er "Pure Android med GMS" (altså Google Mobile Services). F.eks. alle Nexus telefonene. Samsung har blitt bedre på den fronten, og det samme har HTC. Men - trikset er selvsagt å bare logge på med Google kontoen og ikke la seg friste til å opprette alle mulige slags ekstra kontoer hos Samsung, HTC, etc. De tilfører lite ekstra nytte.

Lenke til kommentar

 

Hvis dette vinner frem internasjonalt så skal jeg seriøst revurdere Android. En fri og åpen Android hadde vært virkelig flott (altså at man får en reell mulighet til å f.eks. bruke Android uten en Google-konto)

Det går allerede i dag - det fins flere produsenter som bare har Android kompatible mobiler - som f.eks. Amazon sin Kindle Fire. Det fins også mengder av kinesiske produsenter som gjør det samme.

 

Men - jeg lover deg at det er ikke noe du ønsker. (Bortsett kanskje fra Amazon - som også har en meget stor appstore)

 

Det aller beste er de telefonene som er "Pure Android med GMS" (altså Google Mobile Services). F.eks. alle Nexus telefonene. Samsung har blitt bedre på den fronten, og det samme har HTC. Men - trikset er selvsagt å bare logge på med Google kontoen og ikke la seg friste til å opprette alle mulige slags ekstra kontoer hos Samsung, HTC, etc. De tilfører lite ekstra nytte.

Derfor jeb brukte ordet *reell*. Android uten Play Services er håpløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

Hvis dette vinner frem internasjonalt så skal jeg seriøst revurdere Android. En fri og åpen Android hadde vært virkelig flott (altså at man får en reell mulighet til å f.eks. bruke Android uten en Google-konto)

Det er absolutt mulig å bruke Android uten en Google-konto.

https://source.android.com/

 

Men da uten Play Services, som blant annet inneholder Play Store. Hvem vil ha en Android-mobil i 2016 uten Google sin offisielle App-butikk? (Bortsett fra Russlands befolkning)

Det er kravene til Play store som gjør at jeg ikke vil ha Android. Play store er lock-in-mekanismen til Google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...