Harald Brombach (digi.no) Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Skal i teorien ikke kunne avlyttes.Kina skyter opp kvante-kommunikasjonssatellitt Lenke til kommentar
IM0T45WW Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Tydelig at supermaktene vet at krypteringen ikke holder stort lenger. Kvante-kommunikasjon i satlitter er stilig som et proof-of-concept, men å lage et operativt system innen 2030 sier meg at tradisjonell kryptering er på randen til å være usikkert. Enten fordi det allerede finnes kvantemaskiner som har brutt dagens kryptering, eller fordi forskningen er såpass nært at de vil være operativ innen få år.Da gir det også mening i at NSA-sjefen toner ned krigen mot kryptering. Fra digi, januar:- Under et arrangement ved Atlantic Council i Washington, D.C., i forrige uke, gjorde NSA-direktøren, admiral Mike Rogers, det klart at han mener at hele denne debatten er meningsløs.- Kryptering er grunnleggende for fremtiden, sa Rogers. Han mener det derfor er bortkastet tid å diskutere påstander om at kryptering er skadelig og at det noe man bør kvitte seg med. Endret 17. august 2016 av IM0T45WW Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 He he Sci-fi utopien fra MassEffect er jammen nærmere enn man tror :-) Lenke til kommentar
Stig Antonsen Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 He he Sci-fi utopien fra MassEffect er jammen nærmere enn man tror :-) I MassEffect var det vel mer snakk om raskere enn lyset kvantekommunikasjon, og det er nok teoretisk umulig. En kan bla.a ikke forutsi tilstanden(legge informasjon) til de sammenfiltrede partikkelene før en observerer dem. Altså, partiklene kan påvirke hverandre fra hver sin ende av universet øyeblikkelig, men ingen informasjon er blitt formidlet mellom de to stedene, da en ikke kan vite hva slags tilstand partiklene lander på det øyeblikket de blir observert. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Jeg synes jeg leste et sted på internett at noen (norske?) studenter hadde knekket kvantekrypteringen allerede. Og hvis man endrer kommunikasjonen ved å observere den, hvorfor ikke bare anta at det man observerer er det stikk motsatte av det som man observerer? 0 blir 1 og 1 blir 0 ?? Lenke til kommentar
Stig Antonsen Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Jeg synes jeg leste et sted på internett at noen (norske?) studenter hadde knekket kvantekrypteringen allerede. Og hvis man endrer kommunikasjonen ved å observere den, hvorfor ikke bare anta at det man observerer er det stikk motsatte av det som man observerer? 0 blir 1 og 1 blir 0 ?? La oss si at to stk personer reiser langt vekk fra jorden. Du som er på igjen på jorden avtaler å sende et kvante lyssignal til begge med to sammenfliltrede partikler, som enten blir rødt eller blått. Så hvis en får rødt vet de at den andre at dem har fått blått, og de får vite det øyeblikkelig. Men fortsatt er ingen informasjon blitt utvekslet dem imellom. De vet ikke hva slags farge det er på lysfotonet før de har observert det(og sammenflitringen kollapser). De kan ikke bruke om "igjen" sammenfiltringen, den opphører når tilstanden blir låst. Tror det er her endel misforstår, og tror at sammenfiltringen er fast låst over tid. men det gjelder kun når ingen av partene vet hva salgs kvantetilstand fotonet er i, og slutter med en gang partikkelen er observert. De har heller ingen mulighet for å vite om du har lurt dem ved å sende et rødt lys til begge parter, det er også et bevis om at informasjon ikke er blitt utvekslet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå