grovetussen Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 Rydder i en gammel løe jeg har kjøpt/overtatt, og har gitt bort og kastet en god del dritt, deriblant en jolle som hadde ligget der ca 25 år, som jeg trodde var boss (14 år etter arveoppgjør). Nå kommer en slektning og sier at det er hans jolle og han vil ha den eller en erstatning, selv om den har stått på annen manns tomt i 14 år (han har selv aldri eid tomten)? . Er det noen konkrete lover på dette? Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Dette lurer jeg også på. Har en låve selv jeg har kjøpt som har en del "søppel" i seg, som noen kan føle er gull og ikke gråstein den dagen jeg bestiller en container for å kaste. Endret 17. august 2016 av Amistadheart Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 Hva mener du med "kjøpt/overtatt"? Godtroervervloven § 1 kan muligens være relevant. Hvis den forrige eieren trodde det var hans jolle kan det tenkes at han har hevdet eiendomsrett etter hevdslova § 2 (2). 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 Dette lurer jeg også på. Har en låve selv jeg har kjøpt som har en del "søppel" i seg, som noen kan føle er gull og ikke gråstein den dagen jeg bestiller en container for å kaste. Gi beskjed til alle aktuelle at gjenstander som de eier må hentes innen en viss dato, ellers blir alt kastet eller solgt. Dette i tilfelle låven er kjøpt i et arveoppgjør. Er den kjøpt på det frie marked, er det bare å tale med forrige eier. Det er ikke ukjent at diverse skrammel står igjen i slike tilfeller, og det følger da med på kjøpet. Men det kan også tenkes at tidligere eier bare har glemt å hente visse ting, så derfor er det greit å snakke med han. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 Jeg synes det var litt uklart i første innlegg. Kan du gi en ryddig kronologi? Hvem arvet hvem, hvem kjøpte av hvem? Hvem fremmet kravet om jolla? Rekkefølge og årstall hadde vært oppklarende. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 17. august 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Jollen har stått der siden ca 1990. Det ble arveoppgjør der alle tok det de ville ha, før resten (av eiendommen) ble overført til en part rundt 2000. Nå har jeg kjøpt eiendommen (2016). Eiendommen har aldri tilhørt han som vil ha jollen. Endret 17. august 2016 av grovetussen Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 TS. Hvis "tingen" (her: jollen) ligger på annen manns eiendom, etter avtale med grunneieren, så opphører vel ikke eierskapet uansett antall år. Dette er da ikke uvanlig, at eiere av bl.a. småbåter, får tillatelse til å ha båt liggende enten ved sjøen/elv, eller i et båtnaust. Ofte sammen med fiskerett. Dette er også en slektning, som gjør det ennå mer sannsynelig. Så kan slektningen sansynliggjøre eierskapet, så er den nok fremdeles hans/hennes eiendom! Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 Eiendom som har ligger og støvet ned i så mange år - ikke brukt, men når den blir kastet/gitt bort, så er det plutselig noe de skal ha. Høres ut som det er noen som ser sitt snitt i å tjene noen kroner på rasket sitt. 4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 Her er det nok mest aktuelt med godtroerverv, altså at du var i aktsom god tro om at du overtok eiendommen med alt tilbehør, og dermed har utslettet eiendomsretten til den andre. Jolla kan også anses abandonert, altså at ingen krevde å få den ved arvefallet og at eiendomsretten opphørte i favør av besitteren. 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 Her er det nok mest aktuelt med godtroerverv, altså at du var i aktsom god tro om at du overtok eiendommen med alt tilbehør, og dermed har utslettet eiendomsretten til den andre. Nå er ikke jeg jurist. Men loven du viser til, gjelder vel i første rekke den har kjøpt jolla og opprinelig eier. (Ikke den som urettmessig har solgt jolla). Så eier, kan da ikke kreve noe fra kjøper, hvis kjøper har handlet i god tro. Men når opprinnelig eier krever båten, eller erstattning fra selger/besitter, må vel dette være legitimt! Ser det er gått 14 år, etter Arveoppgjør. Men samtidig så virker det som (på meg) TS relativt nylig har kjøpt eiendommen. Da kan det vel mye, som kan ha vært uavklart disse årene. Og når opprinnelig eier også er en del av familien, trodde kanskje vedkommede at dette med jolla var kjent og at ingen skulle finne på å selge den. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2016 Rapporter Del Skrevet 17. august 2016 Godtroervervloven gjelder alle som har ervervet løsøre, og kan brukes av alle kjøpere i alle kontraktsledd hvor løsøre har inngått. TS har - med forbehold om at det er dekning for det i kjøpsavtalen for den faste eiendommen - ervervet løsøre. Den som urettmessig har solgt jolla i vår sak vil være personen som har solgt eiendommen med tilbehør til TS. Hvis TS faller innenfor godtroervervloven er jolla rettmessig hans, og han står da fritt til å selge den som han vil, eller kaste den. Opprinnelig eier vil ikke ha noe krav mot TS. Opprinnelig eier vil ha et krav mot den som solgte urettmessig. Dette vil naturlig nok være et erstatningskrav. Et annet spørsmål er om kravshaveren faktisk er/var eier. Det må han kunne underbygge. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå