jannicken Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Dette 3D-kameraet kan automatisere prosesser som tidligere har vært umulige Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) 1. Idéen om 3D-scanning er eldgammel og det samme har idéen om å forbedre denne teknologien vært. 2. Innovasjonsgraden virker lav, men det er vanskelig å bedømme uten mer info. For meg ser det ut som presisjonen og fps er forbedret ved hovedsaklig økt lysstyrke på projektoren. Det er jo en del fysikk involvert i presisjonen (fotonstøy) og det kan bare løses på den måten. 3. Potensialet virker ok, men de entrer et marked som allerede har hard konkurranse, så det skal bli spennende å se om de får fotfeste. Utviklingen går lynraskt og risikoen for å havne i bakleksa er derfor tilsvarende høy. Men det å prate ned stereovisjon og ToF er ingen styrke. De som kjøper inn slikt utstyr vet antagelig også om svakhetene til strukturert lys. Som effektforbruk, pris, maks dybde, omgivelser med mennesker i, omgivelser med flere kamera. Man bør erkjenne sine svakheter og ha samarbeidspartnere med andre teknologier som man kan selge på lisens eller være salgsagent for. Kinect er 6 år gammel teknologi og derfor en elendig sammenligning. "Alt" slår Kinect i dag. PS. Intel lanserte ny og mer presis utgave av RealSense i går og de virker å ha et svært godt utviklingskit, tyngde i markedet og massevis av informasjon og god tilgjengelighet. Til sammenligning klarte jeg ikke en gang å finne hjemmesiden til Zivid Labs. Edit: Det er noe uklart om Zivids kamera har 50 mikron oppløsning i kun dybde eller også X og Y planet og eventuelt ved hvilken avstand den oppløsningen er i. Presisjonen ved minimum og maks rekkevidde er også interessant. Om fargedeteksjon går ut over romlig oppløsning er også interessant. Jeg antar monokromt gir den maksimale presisjonen. Endret 17. august 2016 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 En annen konkurrent på høyhastiget, høy presisjons dybdefølsomt kamera med strukturert lys. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Kjempespennende! Stå på Øystein og Henrik. Jeg har lenge vært Norsk forhandler for Artec3D som nok kommer til å være deres største konkurrent, og som allerede har denne teknologien med både hurtighet og presisjon.....MEN, ingenting er bedre om vi kan få en Norsk produksjon av teknologien. Får dere denne ut så skal jeg hjelpe dere å selge tvert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå