Bendorama Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Hei, jeg har en HK980, vist jeg skal bak å fikle på forsterkeren mens den er på så hender det at man får et ganske greit sjokk i seg fra chassiset? Det kan variere fra litt vondt til bare ubehagelig. Er dette vanlig og man burde ha forsterker avslått ved arbeid bak den? Er litt trangt inni tv benken så det hender man kommer borti toppen av forsterker når man putter armen inni, det er ikke alltid man får noe støt i seg heller. Har nettopp en bånddiskant så røyk, så jeg ville bare sjekke at det evt ikke er noe tegn på at forsterker muligens er ute å kjører litt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Er den plugget inn i en jordet kontakt (hvis den har støpsel med jording)? 1 Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 17. august 2016 Forfatter Del Skrevet 17. august 2016 Er den plugget inn i en jordet kontakt (hvis den har støpsel med jording)? Burde faktisk tenkt på det, jeg har bare antatt at en små kraftig forsterker var jordet, men etter som jeg ser på kabelen så er den jo ikke det. Gjerne ikke helt umulig å få seg et lite sjokk i fra forsterker da nei, så jeg antar vi kan ta det som det er normalt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Hvis den ikke har jording så skal det heller ikke være nødvendig. Noe elektronikk, f.eks PC'er, har jordet kontakt og vil typisk gi litt støt hvis de brukes uten jording. Slike støt er som regel ufarlige. Sjekk også om forsterkeren er tilkoblet noe utstyr, som en PC eller kabelTV dekoder. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 17. august 2016 Forfatter Del Skrevet 17. august 2016 Hvis den ikke har jording så skal det heller ikke være nødvendig. Noe elektronikk, f.eks PC'er, har jordet kontakt og vil typisk gi litt støt hvis de brukes uten jording. Slike støt er som regel ufarlige. Sjekk også om forsterkeren er tilkoblet noe utstyr, som en PC eller kabelTV dekoder. Det er stående en blu-ray spiller oppå seg. utenom dette er det kun tilkoblet et par høyttalere og et sett RCA kabler. Men jeg har vært borti liggende problem før i samme situasjon. Regner med jeg kan friskmelde forsterker. Var bare litt usikker på om slikt kunne være et tegn på forsterker sendte ut ustabil signal. Men jeg antar skaden på bånddiskanten kommer av noe annet. Det kom bare et par sekunder med knitring før den plutselig tok kveld. Litt rart da verken høyttaler eller forsterker har noen gang vært hardt presset. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Hvis den ikke har jording så skal det heller ikke være nødvendig. Noe elektronikk, f.eks PC'er, har jordet kontakt og vil typisk gi litt støt hvis de brukes uten jording. Slike støt er som regel ufarlige. Sjekk også om forsterkeren er tilkoblet noe utstyr, som en PC eller kabelTV dekoder. Det er stående en blu-ray spiller oppå seg. utenom dette er det kun tilkoblet et par høyttalere og et sett RCA kabler. Men jeg har vært borti liggende problem før i samme situasjon. Regner med jeg kan friskmelde forsterker. Var bare litt usikker på om slikt kunne være et tegn på forsterker sendte ut ustabil signal. Men jeg antar skaden på bånddiskanten kommer av noe annet. Det kom bare et par sekunder med knitring før den plutselig tok kveld. Litt rart da verken høyttaler eller forsterker har noen gang vært hardt presset. Hva går RCA-kablene til/fra? Brukte 3,5mm til RCA for lyd fra PC til forsterker en gang i tiden, og hadde en svak knitrelyd i høyttalerne hele tiden, da PC'en og forsterkeren hadde ulikt jordingspotensiale. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 17. august 2016 Forfatter Del Skrevet 17. august 2016 Bruker optisk toslink fra tv til DAC også RCA fra DAC til forsterker. Slitt med at ny DAC laget intenst knitre lyder til tider, spesielt under musikk. Så jeg har testet siste dagene med en annen DAC som var helt musestille, helt til i dag når det plutselig kom en liten knitre bølge i diskanten før den tok kveld.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Strømstøt, knitring, spraking ... mye tyder på at du har strøm på avveier i forsterkeren din. Du skal ikke få støt ved å berøre et elektrisk apparat uten feil. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 17. august 2016 Forfatter Del Skrevet 17. august 2016 Diskant problemet løste seg faktisk latterlig enkelt. Skulle skru opp diskant modulen for feilsøke evt måle motstand. Så da at det sto to tomme spader spader. Dobbelt sjekket på andre sider hvor det var to sett med kabler ( en til dome og en til bånd diskant). Så det var bare å fiske opp kabelen og feste igjen. Blir meg et lite mysterier hvordan kabelen har kommet løst inni det store tunge kabinettet... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Temperaturendringer, materialer med ulik termisk utvidelseskoeffisient, etc. gjør at ting kan løsne over tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå