TheNarsissist Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Hei, begynner 3. året finans nå og skal igang med å sende søknader for internships. Det er enorm konkurranse om disse plassene, og jeg er usikker på om det i det hele tatt er vits å søke med snittet mitt (Litt over B eller 4). Noe av grunnen til at snittet er såpass lavt, er at jeg siden første semester tok opp fag fra VGS parallelt med studiene mine. Dette var fordi jeg ønsket å studere juss da jeg var ferdig med bacheloren min. Forrige semester hadde jeg mange rene finans fag og mye praksis (Excel og Bloomberg til modelering osv). Fant da ut at dette er det jeg virkelig ønsker, og skal gjøre alt dette semesteret for å få så gode karakterer som mulig og ta opp to C jeg har (ohh the irony). Det jeg lurer på er om det i det hele tatt er noe vits å søke. De aktuelle plassene er ABG, Pareto, DNB Markets, Carnegie og SEB. Har også en deltidsjobb hos et farmasøytisk selskap, sommerskole i Kina og jobb som Studentveielder på CV. Det jeg lurer mest på, er om jeg burde nevne i søknaden at jeg har tatt op fag samtidig som forklaring på snittet mitt. Jeg tenker at dette kan forklare snittet mitt, men samtidig viser det en grad av ubesluttsomhet. Setter stor pris på inputs, spesielt på det siste punktet. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Aldri "forklar" eller kom med unskyldninger i søknaden, en søker som sier "jeg er egentlig bedre enn det virker" blir kastet ut av prosessen med en gang. Men du sier du ligger på B eller 4, nå er det lenge siden jeg har gått skole men vil ikke en B være 5 og c være 4?(er ikke skalaene A-F og 1-6) Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Vanligvis regner man fra 0-5. En stryk er altså en 0 og en A er 5. Jeg ville ikke forklart noe utover snittet i innledende prosesser. Om det kommer opp på intervju ville jeg svart at du vurderte å begynne på juss etter BI (tok opp noen VGS-fag for å komme inn), men at du nå har funnet ut at finans er det rette for deg. Jeg søkte på flere av de samme stedene ifjor. Noen ringer tilbake, andre gir aldri lyd fra seg, men forhåpentligvis ender du opp med noen intervjuer. Flere av disse intervjuene er lagt midt i eksamensperioden, og de inneholder også case-løsning mm. Siden du har listet opp DNB Markets ville jeg også sendt en søknad til både Nordea og Danske Bank. De har også solide internshipprogrammer. Lykke til. :-) Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Vanligvis regner man fra 0-5. En stryk er altså en 0 og en A er 5. Jeg ville ikke forklart noe utover snittet i innledende prosesser. Om det kommer opp på intervju ville jeg svart at du vurderte å begynne på juss etter BI (tok opp noen VGS-fag for å komme inn), men at du nå har funnet ut at finans er det rette for deg. Jeg søkte på flere av de samme stedene ifjor. Noen ringer tilbake, andre gir aldri lyd fra seg, men forhåpentligvis ender du opp med noen intervjuer. Flere av disse intervjuene er lagt midt i eksamensperioden, og de inneholder også case-løsning mm. Siden du har listet opp DNB Markets ville jeg også sendt en søknad til både Nordea og Danske Bank. De har også solide internshipprogrammer. Lykke til. :-) Bruker de virkelig så lang tid på å behandle søknadene? Mange av fristene går ut nå i september. Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Flere av disse intervjuene er lagt midt i eksamensperioden, og de inneholder også case-løsning mm. Bruker de virkelig så lang tid på å behandle søknadene? Mange av fristene går ut nå i september. Nå fikk jeg ikke intervjuer hos alle, men der hvor jeg kom videre var prosessen slik: Jeg sendte først inn CV, søknad, karakterutskrift (VGS og høyere utdanning), i tillegg til referanser. Alt dette legges inn i diverse elektroniske databaser som de forskjellige selskapene har. Noen uker etterpå fikk jeg svar, og på noen av de fikk jeg beskjed over telefon at det ville bli sendt ut en evnetester. Disse er litt forskjellige, men det er flere faser. Det er en logisk som minner veldig om Mensa sin test, for de som har tatt denne. Det er også en kvantitativ bit som går på å hente informasjon og svare på et uvanlig høyt antall spørsmål. Her blir du målt etter presisjon og effektivitet, og det er veldig hardt å bli ferdig i tide. Noen hadde også andre former for multiple choice tester med påstander om galt og riktig rundt finans/regnskap o.l., og jeg fikk også gjennomført to kreative tester. Disse kreative testene var veldig rare; man skulle f.eks. lage figurer av et gitt antall streker og trekanter, eller tegne det første man tenkte på når man hørte ordet "X". Alle bedriftene hadde mellom 3-5 forskjellige tema man skulle gjennom. Når du har gjort disse testene går det enda noen flere uker før du får svar, og om man går videre er det ny link som sendes ut. Denne gangen gikk det på personlighet og hvordan jeg så meg selv i forskjellige scenarior, og/eller personlighetstest som DISC o.l. Siste del av prosessen var enten invitasjon til en hel dag med caseløsning, caseløsning over skype+gjennomgang av personlighetstesten, eller flere intervjuer etter hverandre. Prosessen er ganske treg, men man må også huske at det gjerne er opp mot 100 søkere per plass på flere av disse stillingene. Endret 8. september 2016 av kreppsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå