Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge kabel selv

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg trenger en stikkontakt til en panelovn. Jeg tenker da å legge en kabel fra en annen stikkontakt i rommet, frem til der jeg vil ha den nye stikkontakten.

Ser for meg å legge kabelen utvendig på vegg, langs list, slik at det eneste elektrikeren trenger å gjøre er å koble til ledningene til strømnettet.

Er dette lovlig å gjøre selv? Vet det er litt i gråsonen å legge inni vegg, men når den er utenpå kan jo elektriker lett inspisere arbeidet. Tenker å legge 2x2,5+2,5mm2 PR-kabel da rommet har en 16A kurs.

Jeg har to års elektrofag-utdannelse fra tidligere, så jeg anser meg selv om kompetent til å feste en ledning til en vegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går fint det, man kan teknisk sett gjøre mye arbeid som er fast installasjon selv, men det er ikke alle elektrikere som vil godkjenne det hvis du har gjort det selv. De tar vel betalt for påbegynt time så det vil vel ikke koste deg noe særlig ekstra hvis du hjelper til når h*n kommer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange elektrikere forventer at du skal kjøpe materiell også, så du bør spørre spesifikt om dette før du setter opp noe selv. Bare fordi du har lov å kjøpe materiellet betyr ikke det samme som at elektrikere automatisk går god for jobben du har gjort. Dette er nok knyttet til egeninteresse og markedssituasjon, men også det at de bærer ansvaret når de må forlate anlegget som godkjent uten at de selv føler de kan gå god for hva som er gjort. Dette har med sikkerhetsansvaret de har om at anlegg skal være i forsvarlig stand.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk med elektrikaren fyrst. Fakturering av forbrukt materiell er ein stor del av dei kalkulerte inntektene til mange elektrikarar, så det er mange som vil nekte å godkjenne arbeid utført av andre ved hjelp av utstyr som er kjøpt andre plasser.

Slik er det også blitt i ein rekke andre håndtverksområder. Prøv å få ei rørleggar til å montere eit blandebatteri du sjølv har kjøpt på f.eks. Jula, då får du leksa om at rørleggaren ikkje kan gå god for kvaliteten på produktet og at du må kjøpe gjennom rørleggaren. Gjett to gongar kvar rørleggaren handler billige blandebatteri?  :wee:

Men i teorien er det fullt lovlig å gjere grovarbeidet så lenge det er ein elektrikar som gjer dei siste koblingane og går god for arbeidet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hørte av en elektriker at hvis folk begynner å kjøpe inn ting selv må de øke timeprisen pga. tapt avanse på materiell. Så man tjener ikke noe på å kjøpe inn materiell selv.

EDIT: Svar på spørsmålet: Du må høre med en spesifikk elektriker om han godtar dette eller ikke.

Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig burde det være tilleggkurs for elektrikkere, slik man får fagbrev.

Slik det handler vel kun med tanke på brann og skader som kan oppstå.

Mest med tanke på forsikringer etc.

Da et elektrikkerfima blir ansvarlig jurdisk hvis det blir brann.

Lenke til kommentar

Men i teorien er det fullt lovlig å gjere grovarbeidet så lenge det er ein elektrikar som gjer dei siste koblingane og går god for arbeidet.

Tja, helt teknisk sett kan man vel gjøre alt selv dersom man får et installatørfirma til å stille seg juridisk ansvarlig for jobben.

Angående trådstarters spørsmål ser jeg ikke noe spesielt i veien med dette. Åpent anlegg er i så måte best, da det er lett å inspisere visuelt. Kommer dog sikkert å bli notert i samsvarserklæring hva som ikke er utført av firma. Det har å gjøre med ansvar og reklamasjonsrett og slik. Besparelsene dine vet jeg ikke om blir så store, kommer an på kabellengden.

Edit: skrivefeil.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Egentlig burde det være tilleggkurs for elektrikkere, slik man får fagbrev.

Slik det handler vel kun med tanke på brann og skader som kan oppstå.

Mest med tanke på forsikringer etc.

Da et elektrikkerfima blir ansvarlig jurdisk hvis det blir brann.

Høyere kompetanse -> høyere lønn -> større fakturabeløp -> flere folk som mekker selv.

Edit: skrivefeil.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Problemet er ikke ofte kvaliteten, men det at man påtar seg ansvaret ved evt. reklamasjon. Si du selger leiligheten eller huset om et år og kontakten går i stykker hos ny eier. Da kan ny eier kontakte elektrikker å kreve repreasjon på noe elektrikker i praksis ikke har solgt eller montert.

Selvsagt liten fare for slikt med Elko, Nexans osv, men alle produsenter har en dårlig dag i blandt. Derfor er elektrikkere veldig nøye ved utfylling av samsvarserklæring. Hatt eksempler i eget firma hvor montør har fylt ut samsvarserklæring som kamerattjeneste til en venn. Vennen solgte huset og ny eier fant feil på det elektriske. Ble et himla rot når vi skulle finne arbeidsordre som ikke eksisterte og hadde eltilsynet (DLE) på døra.......

Endret av Big_JT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...