Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

LinkedIn går til søksmål mot webskrapere


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LinkedIn, som Microsoft har avtalt å kjøpe opp for 217 milliarder kroner, anfører at praksisen bryter med sluttbrukeravtalen man godtar ved registering til tjenesten.

Er egentlig et kjapt ok-klikk nok til å anta at brukerne har lest og forstått avtalen? Hvis praksis* viser at tilnærmet ingen har lest og forstått avtalen, hvor juridisk bindende kan ok-klikket deres være da?

 

* Praksis kan testes ved for eksempel statistiske undersøkelser. Spør et utvalg av brukerne om detaljer i avtalen og se om de har forstått det riktig. I tilfelle multisvar-oppgaver bør det være en statistisk signifikant forståelse langt over det en sjimpanse klarer.

 

Hvis den profesjonelle parten, tjenestetilbyderen, skriver avtaler som er for alt vanskelig å forstå for sluttbrukerne så kan vel den erklæres ugyldig i retten? Det er kanskje fjernt for amerikansk rett, og nært min fantasi, men hvis vi hadde fått en sånn dom kunne det skapt presedens for fremtidige avtalevilkår. Altså kraftig forenkling av vilkårene, kombinert med en slags prøve for å se om brukerne faktisk har forstått avtalen.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvis den profesjonelle parten, tjenestetilbyderen, skriver avtaler som er for alt vanskelig å forstå for sluttbrukerne så kan vel den erklæres ugyldig i retten? Det er kanskje fjernt for amerikansk rett, og nært min fantasi, men hvis vi hadde fått en sånn dom kunne det skapt presedens for fremtidige avtalevilkår. Altså kraftig forenkling av vilkårene, kombinert med en slags prøve for å se om brukerne faktisk har forstått avtalen.

 

 

Spesiellt det med en slags prøve for å se om brukerne faktisk har forstått avtalen, det synes jeg var et banebrytende forslag. Det vil framprovosere at avtaler gjøre så enkle som mulig, ellers så gidder jo ikke folk å bli medlem/kunde.

 

Mindre tekstbolker, som knyttes mot bestemte forhold som brukeren er interessert i å vite mer om hva de forplikter seg til er en god begynnelse. Men, det bør nok gjøres enda mer forenklet. Animasjoner? Visualisere tekstinnholdet på en eller annen måte? Korte videosnutter?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

LinkedIn, som Microsoft har avtalt å kjøpe opp for 217 milliarder kroner, anfører at praksisen bryter med sluttbrukeravtalen man godtar ved registering til tjenesten.

Er egentlig et kjapt ok-klikk nok til å anta at brukerne har lest og forstått avtalen? Hvis praksis* viser at tilnærmet ingen har lest og forstått avtalen, hvor juridisk bindende kan ok-klikket deres være da?

 

* Praksis kan testes ved for eksempel statistiske undersøkelser. Spør et utvalg av brukerne om detaljer i avtalen og se om de har forstått det riktig. I tilfelle multisvar-oppgaver bør det være en statistisk signifikant forståelse langt over det en sjimpanse klarer.

 

Hvis den profesjonelle parten, tjenestetilbyderen, skriver avtaler som er for alt vanskelig å forstå for sluttbrukerne så kan vel den erklæres ugyldig i retten? Det er kanskje fjernt for amerikansk rett, og nært min fantasi, men hvis vi hadde fått en sånn dom kunne det skapt presedens for fremtidige avtalevilkår. Altså kraftig forenkling av vilkårene, kombinert med en slags prøve for å se om brukerne faktisk har forstått avtalen.

Det er ofte så mye reguleringskåte politikere som klarer å finne opp så mange lover, at det er vanskelig å lage korte avtaler som folk gidder å lese. Ganske opplagt at selskapene vil sikre seg mot hva man utenfor USA anser som grunnløse gigantsøksmål fra brukere :) Man har jo begynt med advarsler om at kaffen kan være varm etter at en kunde vant en sak hvor hun sølte på seg selv og vant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...