infoerbra Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Hei. Er det slik at kun nyere dieselbiler kan chippes om? Altså bare de som man kan koble til en datamaskin? Hvordan vet jeg om jeg kjøper en brukt dieselbil at jeg siden kan øke hestekreftene? Jeg glemte å nevne at trimming er ønskelig kun for å senke drivstiffkostnader ikke for å kjøre fortere eller kjøre mer sportslig. Endret 18. august 2016 av infoerbra Lenke til kommentar
toffo Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Tja, de fleste biler nyere enn 20 år kan kobles til en datamaskin, men det varierer fra modell til modell hvor enkelt dette er. I noen biler kan standard diagnosekontakt brukes, til andre må det mer spesialtilpasset utstyr til. For å sjekke om den aktuelle bilen kan trimmes har de forskjellige leverandørene lister over modeller og ekstra hk. En liten økt på google/nett fikser biffen. Generelt: - Vær forsiktig med å trimme biler med lang kjørelengde/dårlig vedlikehold. Er motoren og drivverk slitt fra før akselererer slitasjen ganske fort med høyere effektuttak og det blir dyr moro. - Sjekk gjerne (google) om erfaringer med den aktuelle modellen. Noen modeller tåler trimming dårligere enn andre. - Kjøp for guds skyld ikke noen av de billigste/minst seriøse chip'ene, de holder veeeldig sjelden hva de lover. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Alle biler kan i prinsippet trimmes, det varierer bare hvor vanskelig og dyrt det er. Jeg vil heller anbefale å kjøpe en bil som har den ytelsen du ønsker, chipping kan være svært kostbart dersom du er skyld i en ulykke.. Millionbeløp er ikke uaktuelt dersom de kan vise til en årsakssammenheng mellom økt ytelse og ulykken. 1 Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 og dere glemte at man får mest ut av biler med turbo, biler uten turbo er det lite å hente ut av. Er bilen 10 år gammel slipper man å betale avgift også (på effektforhøyelse) 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Men den bør/må vises for å få det i vognkortet og varsles til forsikringsselskapet Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) og dere glemte at man får mest ut av biler med turbo, biler uten turbo er det lite å hente ut av. Er bilen 10 år gammel slipper man å betale avgift også (på effektforhøyelse) En bil uten turbo kan det også være mye å hente på, men det koster mer penger. Endret 17. august 2016 av Snylter Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 18. august 2016 Forfatter Del Skrevet 18. august 2016 Tja, de fleste biler nyere enn 20 år kan kobles til en datamaskin, men det varierer fra modell til modell hvor enkelt dette er. I noen biler kan standard diagnosekontakt brukes, til andre må det mer spesialtilpasset utstyr til. For å sjekke om den aktuelle bilen kan trimmes har de forskjellige leverandørene lister over modeller og ekstra hk. En liten økt på google/nett fikser biffen. Generelt: - Vær forsiktig med å trimme biler med lang kjørelengde/dårlig vedlikehold. Er motoren og drivverk slitt fra før akselererer slitasjen ganske fort med høyere effektuttak og det blir dyr moro. - Sjekk gjerne (google) om erfaringer med den aktuelle modellen. Noen modeller tåler trimming dårligere enn andre. - Kjøp for guds skyld ikke noen av de billigste/minst seriøse chip'ene, de holder veeeldig sjelden hva de lover. Takk for supert svar. Jeg glemte å nevne at trimming er ønskelig kun for å senke drivstiffkostnader ikke for å kjøre fortere. Da stiller det seg kanskje litt annerledes? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Tja, de fleste biler nyere enn 20 år kan kobles til en datamaskin, men det varierer fra modell til modell hvor enkelt dette er. I noen biler kan standard diagnosekontakt brukes, til andre må det mer spesialtilpasset utstyr til. For å sjekke om den aktuelle bilen kan trimmes har de forskjellige leverandørene lister over modeller og ekstra hk. En liten økt på google/nett fikser biffen. Generelt: - Vær forsiktig med å trimme biler med lang kjørelengde/dårlig vedlikehold. Er motoren og drivverk slitt fra før akselererer slitasjen ganske fort med høyere effektuttak og det blir dyr moro. - Sjekk gjerne (google) om erfaringer med den aktuelle modellen. Noen modeller tåler trimming dårligere enn andre. - Kjøp for guds skyld ikke noen av de billigste/minst seriøse chip'ene, de holder veeeldig sjelden hva de lover. Takk for supert svar. Jeg glemte å nevne at trimming er ønskelig kun for å senke drivstiffkostnader ikke for å kjøre fortere. Da stiller det seg kanskje litt annerledes? Nja, ved de aller fleste trimmingsprogram får du vesentlig økt dreiemoment (nm), noe som du i praksis kommer til utnytte ved vanlig kjøring - igangsetting, kjøring i motbakke, forbikjøring etc. Dette er en ekstrabelastning som er like utfordrende for motor og drivverk som økt toppeffekt (hk) noe som du nok sjelden utnytter ved vanlig kjøring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå