Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor gamle dieselbiler kan trimmes / chippes om (i fob. med kjøp av bruktbil)?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det slik at kun nyere dieselbiler kan chippes om?

Altså bare de som man kan koble til en datamaskin?

Hvordan vet jeg om jeg kjøper en brukt dieselbil at jeg siden kan øke hestekreftene?

Jeg glemte å nevne at trimming er ønskelig kun for å senke drivstiffkostnader ikke for å kjøre fortere eller kjøre mer sportslig. 

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, de fleste biler nyere enn 20 år kan kobles til en datamaskin, men det varierer fra modell til modell hvor enkelt dette er. I noen biler kan standard diagnosekontakt brukes, til andre må det mer spesialtilpasset utstyr til. 

For å sjekke om den aktuelle bilen kan trimmes har de forskjellige leverandørene lister over modeller og ekstra hk. En liten økt på google/nett fikser biffen.

Generelt:

- Vær forsiktig med å trimme biler med lang kjørelengde/dårlig vedlikehold. Er motoren og drivverk slitt fra før akselererer slitasjen ganske fort med høyere effektuttak og det blir dyr moro.

- Sjekk gjerne (google) om erfaringer med den aktuelle modellen. Noen modeller tåler trimming dårligere enn andre.

- Kjøp for guds skyld ikke noen av de billigste/minst seriøse chip'ene, de holder veeeldig sjelden hva de lover.

Lenke til kommentar

Alle biler kan i prinsippet trimmes, det varierer bare hvor vanskelig og dyrt det er.

Jeg vil heller anbefale å kjøpe en bil som har den ytelsen du ønsker, chipping kan være svært kostbart dersom du er skyld i en ulykke.. Millionbeløp er ikke uaktuelt dersom de kan vise til en årsakssammenheng mellom økt ytelse og ulykken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

og dere glemte at man får mest ut av biler med turbo, biler uten turbo er det lite å hente ut av.

Er bilen 10 år gammel slipper man å betale avgift også (på effektforhøyelse)

En bil uten turbo kan det også være mye å hente på, men det koster mer penger.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Tja, de fleste biler nyere enn 20 år kan kobles til en datamaskin, men det varierer fra modell til modell hvor enkelt dette er. I noen biler kan standard diagnosekontakt brukes, til andre må det mer spesialtilpasset utstyr til. 

For å sjekke om den aktuelle bilen kan trimmes har de forskjellige leverandørene lister over modeller og ekstra hk. En liten økt på google/nett fikser biffen.

Generelt:

- Vær forsiktig med å trimme biler med lang kjørelengde/dårlig vedlikehold. Er motoren og drivverk slitt fra før akselererer slitasjen ganske fort med høyere effektuttak og det blir dyr moro.

- Sjekk gjerne (google) om erfaringer med den aktuelle modellen. Noen modeller tåler trimming dårligere enn andre.

- Kjøp for guds skyld ikke noen av de billigste/minst seriøse chip'ene, de holder veeeldig sjelden hva de lover.

Takk for supert svar. Jeg glemte å nevne at trimming er ønskelig kun for å senke drivstiffkostnader ikke for å kjøre fortere.

Da stiller det seg kanskje litt annerledes?

Lenke til kommentar

Generelt:

Takk for supert svar. Jeg glemte å nevne at trimming er ønskelig kun for å senke drivstiffkostnader ikke for å kjøre fortere.

Da stiller det seg kanskje litt annerledes?

Nja, ved de aller fleste trimmingsprogram får du vesentlig økt dreiemoment (nm), noe som du i praksis kommer til utnytte ved vanlig kjøring - igangsetting, kjøring i motbakke, forbikjøring etc. Dette er en ekstrabelastning som er like utfordrende for motor og drivverk som økt toppeffekt (hk) noe som du nok sjelden utnytter ved vanlig kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...