Mads2 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Jeg er 18 år, og lånte foreldrene mine sin bil til jobben i dag. Det var 80 sone i tunnelen. Jeg kjørte i 95, så blinket det rødt. Er ganske redd nå. Får foreldrene mine regning? Kan jeg miste lappen? Kan det skje noe alvorlig? Setter pris på all hjelp. Update, hva som skjedde:Jeg sa det til foreldrene mine og de ble ikke så "happy" nei. Jeg fikk et brev fra politiet Forenklet forelegg. Kjørte 89 km/t i 80 km/t. For overtredelse ilegges jeg bot på 1600 kr. Detter er visst tabell på det: Bøter ved kjøring for fort i sone med 70km/t eller høyere: til og med 5km/t over fartsgrense=600,-til og med 10km/t over fartsgrense=1600,-til og med 15km/t over fartsgrense=2600,-til og med 20km/t over fartsgrense=3600,-til og med 25km/t over fartsgrense=4900,-til og med 30km/t over fartsgrense=6500,-til og med 35km/t over fartsgrense=7800,- Endret 27. august 2016 av jokermads1 Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Dersom det ble tatt bilde, kommer det mest sannsynlig regning i posten ja. Du er langt unna å miste lappen. 95 i 80-sone er ingen stor forseelse, men nok til å få bot. Regningen kommer i bileiers navn, og det kan visstnok ta en stund før den dukker opp i postkassa. Kanskje like greit å legge kortene på bordet ovenfor foreldrene dine først som sist, så får de ikke overraskelsen når brev med bot dukker opp i postkassa. 2 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Foreldrene dine får nok tilsendt en bot fra politiet. Du mister ikke lappen. Det skjer ikke noe alvorlig, men du kan få prikker hvis du ble målt i 96 eller høyere. Da vil du få 4 prikker. (Egentlig bare 2 prikker, men siden du er i prøveperioden, er antall prikker doblet.) Får du 8 eller flere prikker innenfor en periode på 3 år, mister du sertifikatet i 6 måneder. Les mer om prikkbelastning her: http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/prikker 2 Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Dette er ingenting å bekymre seg for. Ja, du kommer sikkert til å få kjeft fra dine foreldre og en bot. I 80-sone må du kjøre 36 km/t over fartsgrensen for å miste lappen. Du må kjøre 16 km/t over fartsgrensen for å få prikker. I dette tilfellet sier du at du lå i 95 km/t. La oss håpe at speedometeret viser mer enn den faktisk gjør, og at du mest sannsynligvis ligger rundt 90. Da vil du forhåpentligvis få mellom 1600-2600,- i bot og ingen prikker. 3 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Jaja, så har du kjørt for fort da. Du får betale bota og ikke tenke mer på det. 1 Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 I tunnell skal det komme en blitz og om du blir tatt i fotoboks, ganske enkelt å merke om du blir tatt bilde av... Lenke til kommentar
Zash Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 I tunnell skal det komme en blitz og om du blir tatt i fotoboks, ganske enkelt å merke om du blir tatt bilde av... Sier det som NRK: Trur du fotoboksen blitsar med sterkt kvitt lys når du passerer i for stor fart? Då må i så fall tru om att. https://www.nrk.no/hordaland/slik-er-det-a-bli-tatt-av-fotoboks-1.11579893 1 Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Okok, jeg har kun blitt tatt i gammel type da altså 1 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Han kan også ha kjørt forbi en boks med snittmåling. De pleier å blinke rødt selv om man ligger i fartsgrensa. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Husk også at de justerer for farten. Jeg ble tatt mens jeg kjørte 80, måling ble 73 med justering. Dette var dog manuell kontroll. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 I tillegg til at bare en brøkdel som blir fotografert faktisk får bot. Det må f.eks komme helt tydelig frem av bildet både fotolinjen på veien og hvem som er sjåfør (sjåføren må være identifiserbar i bildet). Jeg har selv fått røde blink i operatunnelen, og en kompis har gjort det samme og aldri fått noen bot. Husk også at om nåla lå på 95 er det ikke sikker du blir målt til 95 km/t da det ofte er noe misvisning på speedometere, i tillegg til feilmargin i selve målingen. Men jeg ville nok fortalt det til mor og far uansett, ettersom boten blir sendt til bilens registrerte eier, hvis den sendes i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) I tillegg til at bare en brøkdel som blir fotografert faktisk får bot. Det må f.eks komme helt tydelig frem av bildet både fotolinjen på veien og hvem som er sjåfør (sjåføren må være identifiserbar i bildet). Jeg har selv fått røde blink i operatunnelen, og en kompis har gjort det samme og aldri fått noen bot. Husk også at om nåla lå på 95 er det ikke sikker du blir målt til 95 km/t da det ofte er noe misvisning på speedometere, i tillegg til feilmargin i selve målingen. Men jeg ville nok fortalt det til mor og far uansett, ettersom boten blir sendt til bilens registrerte eier, hvis den sendes i det hele tatt. Og akselavstanden på kjøretøyet må stemme opp mot hva som er registrert i kjøretøyregisteret (dette for å kontrollere om målingen er korrekt da denne gjøres av følere i bakken) Forøvrig har NAF en fin infoside om hva som skjer etter at man er tatt i fotoboks: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tatt-i-fotoboks/ Endret 17. august 2016 av CaZpeR Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Dette er ingenting å bekymre seg for. Ja, du kommer sikkert til å få kjeft fra dine foreldre og en bot. Kongesvar. TS: Du kan møte opp hos den lokale politisjappa med nybakte boller og tårer i øynene. Forklar de at du vil betale før boten blir sendt. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 - ikke alle fotobokser har "synlig rødt blink," lyset er i nyere bokser infrarødt for å ikke forstyrre føreren, men du kan gjerne se et lite glimt hvis den fotograferer. - Jeg er ganske sikker på at fotobokser ikke bryr seg nevneverdig om akselavstanden din, da du passerer to trykkfølsomme punkter i bakken som generer et elektrisk signal. - Det er store feilmarginer i utregning av farten, og i tillegg viser mest sannsynligvis speedometeret ditt litt for høy fart, såfremt du ikke har satt på hjul med vesentlig større omkrets enn det bilen er levert med. - I Norge vil du ikke bli bøtelagt uten at politiet kan bevise at det er deg. Det er politiet som skal fremskaffe bevis, og du er ikke pliktig til å angi deg selv eller nær familie (bror, søster, kone, o.l.) Dvs: De må ha et klart bilde av deg. - Alle kan gjøre feil. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 - Jeg er ganske sikker på at fotobokser ikke bryr seg nevneverdig om akselavstanden din, da du passerer to trykkfølsomme punkter i bakken som generer et elektrisk signal. Fotoboksen bryr seg lite om det, men er et kontrollpunkt på rapportene jeg har sett. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Okok, jeg har kun blitt tatt i gammel type da altså Gammel type hadde heller ikke hvit blitz (mulig det var det helt i begynnelsen), jeg husker svært godt det røde blitzlyset jeg fikk med meg noen ganger allerede svært tidlig på 90-tallet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Okok, jeg har kun blitt tatt i gammel type da altså Gammel type hadde heller ikke hvit blitz (mulig det var det helt i begynnelsen), jeg husker svært godt det røde blitzlyset jeg fikk med meg noen ganger allerede svært tidlig på 90-tallet. Bare til referanse finnes det i utlandet enda. Ikke lenge siden jeg så stjerner i sveits:) Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Okok, jeg har kun blitt tatt i gammel type da altså Gammel type hadde heller ikke hvit blitz (mulig det var det helt i begynnelsen), jeg husker svært godt det røde blitzlyset jeg fikk med meg noen ganger allerede svært tidlig på 90-tallet. NjaTja. Jeg ble tatt med hvit blitz i tunnel i 2008/2009 hvertfall. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Okok, jeg har kun blitt tatt i gammel type da altså Gammel type hadde heller ikke hvit blitz (mulig det var det helt i begynnelsen), jeg husker svært godt det røde blitzlyset jeg fikk med meg noen ganger allerede svært tidlig på 90-tallet. NjaTja. Jeg ble tatt med hvit blitz i tunnel i 2008/2009 hvertfall. Det høres svært merkelig ut, de har brukt rød blitz for å unngå å påvirke nattsynet til folk minst mulig. Dvs. selve blitzlampa var vel hvit mens det var rød film på innsiden av glasset på fotoboksen mener jeg å huske. Jeg har aldri selv blitt tatt i fotoboks, men har sittet på noen ganger.. Ved Askim (mot Oslo) sent i 2003 i rød kraftig blitz. I Vålerengatunnelen ca 1994, rød kraftig blitz. Nord for Minnesund, ca 2005 tenker jeg, der var det også kraftig rød blitz. Rælingstunnelen, svak rød stripe. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Den som blitza meg var i Bømlafjordtunnelen - E39 Hordaland. 99% sikker på at blitzen var hvit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå