Gå til innhold

Beregninger: To enkle grep kan gi Oslos innbyggere 345 flere leveår

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende forskning +1

Dette betyr i prinsippet at om staten betaler hele ovnen, så vil man i prinsippet spart penger. Men, det går jo ikke an, gjør det vel? Altså i en politikers øyne..

Også har man dette med at folk vil kunne være trege og uinformerte. Det må sikkert en dør til dør kampanje på plass. Et pipemurerteam bør stå klart i løpet av de neste 3 ukene til å mure inn ny ovn, peis.

Dessuten så finnes det nok ovner og peiser som folk ønsker å bevare. Om det lot seg lage innsatser som ble byttet?

Går det an å få en like rentbrennende peis, med riktig type peis også? Hvorfor skal kun Oslo få hjelp. Jeg bor ikke i Oslo, men har en helsikkens gammel Jøtul 3 fra 90-tallet som er så sjukt vanskelig å få gang i at jeg nok soter ned nabolaget hver gang den er i bruk. Kanskje det ikke er så rett fram med fyring likevel. At det faktisk finnes ventilasjonstiltak som også må til.

Ovnen min brenner surt og dårlig selv om jeg åpner vindu. Må stormfyre den nesten. Og det igjen gjør ovnen ekstra sulten på ved.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde kanskje få noen til å sjekke ting ja. Ovnsrøret fra Jøtul 3-en har den eldre diameteren som de nå igjen har gått vekk i fra. Det vil si at den er ekstra stor i diameter. Går inn 90 grader på et dobbeltførende Lekablokk-pipeelement. Det andre løpet er i bruk av en annen boenhet.

Feiervesenet følger jo opp, så det skulle ikke være noe med staking. Pipeløpet som jeg benytter er ikke så langt heller, altså den etasjen ovnen står i, samt kryploft. 90-tallsleilighet med dertil total mangel av veggventil. Åpner alltid et vindu i samme rom når jeg fyrer, så sånn sett fikser jo det for at det finnes trekk. Jøtul 3-en mangler noe som helst i bunnen. Det er kun trekk i dør å justere. Og ingen slik askemekanisme hvor man kan riste bort aske under veden. Får jo gang i det med stormfyring da. Men, skulle gjerne ønsket en slik lettent ovn som mange har.

På sikt bytter jeg den ut, men det er ikke førsteprioritet. Kanskje jeg skal vente ekstra nå når myndigheter er obs på svevestøv. Vi får se. Jeg synes den hører til på skraphaugen for returmetall. Men, uten så får jeg jo ikke fyrt ved, så metallretur får vente. Den har en sprukket metallplate i ene siden. Koster kr 700 å skifte. Gidder ikke bruke penger på den gamle skjiten. Følger med på at det ikke går hull i ytterstøpegodset hver gang jeg fyrer. Har to røykvarslere samt en varmesensor (sirenen) fra Verisure, og kort vei til brannstasjon. Så føler meg rimelig trygg. Har CO-varsel i samme rom, den er ikke sentralkoblet da. Samt skumapparat 6kg. Den sprukne metallplaten er ikke optimalt, men jeg anser det ikke for å utgjøre den ekstreme brannfaren heller.

Den største brannfaren hos oss, det anser jeg å være komfyren. Om man glemmer maten som tilberedes. Men, da går jo brannalarmen fort så.

Det mest rettferdige hadde vært at alle fikk lik kompensasjon for bytte og ikke noe sånn behovsprøvd Enova-greier, synes nå jeg. Altså enda mindre byråkrati takk!

Endret av G
Lenke til kommentar

Kartet viser hvor støvkonsentrasjonen er størst. Det er nok dessverre ikke der det fyres spesielt mye. Et tiltak som nok ville hjelpe en del er heller å vaske eller støvsuge veiene oftere slik man gjør i mange andre store byer rundt om i verden. Det er jo fra bilene dette kommer. Og jeg tror ikke at det er nok å lempe det over på bileierne at de skal avgi lite støv fra motor og dekk når det må fjernes uansett. Når det er skittent hjemme så vasker man, i stedet for å gå rundt i den gamle møkka!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Veldig kjekt å lese både denne artikkelen og kommentarene. Det begynner å gå opp for folk at det ikke er milliardsubsidier til elbiler som er løsningen på forurensingen i byene. Vedfyring og kosting av veier er mye viktigere.

Det beste er nok uansett å forby vedfyring i Oslo, og heller gi tilskudd til varmepumper. Selv "rentbrennende" ovner slipper ut enormt mye svevestøv.

TU er Norges ledende ingeniørerblad, og må bli enda flinkere til å stille kritiske spørsmål og komme med forslag til løsninger.

Nå kommer sikkert teslalobbyisten Salvesen med noen latterlige kommentarer om at elbiler også betyr mye. Det gjør de ikke, sorry. Utfasing av gamle dieselbiler er imidlertid viktig, og oblatkjøring som i Tyskland er mitt forslag til løsning for å få disse ut av sentrum.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er noe rart med figuren for svevestøv fra 2013, siden den viser at det er mye mindre svevestøv langs E-18 mellom Sandvika og Skøyen, enn fra Sandvika og vestover i Asker.

Ut fra det vi har av biltrafikk kan ikke det stemme, eller er det mye mer vedfyring i Asker?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis hovedveiene i tillegg ble vasket og feiet litt oftere ville vi syklister sikkert leve flere år lengre. Mosseveien er tåkelagt om sommeren etter at to busser eller lastebiler har passert. Dette støvet er sikkert også svært skadelig, og det koster lite å holde veiene litte grann renere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

*Det beste er nok uansett å forby vedfyring i Oslo, og heller gi tilskudd til varmepumper. Selv "rentbrennende" ovner slipper ut enormt mye svevestøv.

*Nå kommer sikkert teslalobbyisten Salvesen med noen latterlige kommentarer om at elbiler også betyr mye. Det gjør de ikke, sorry. Utfasing av gamle dieselbiler er imidlertid viktig, og oblatkjøring som i Tyskland er mitt forslag til løsning for å få disse ut av sentrum.

Blir dette ikke vesentlig mye dyrere en å sette opp ombreningsovn (Altså svevestøvet blir samlet i metal urner).

På biler er det teorietsk mulig å bytte motor til hydrogen\biodisel.

Begge deler er nok ganske dyrt, men antakelig billigere en å bytte teknologi.

luft til luft varme pumpe har ofte kort levetid 5-10 år.

Lenke til kommentar

*Det beste er nok uansett å forby vedfyring i Oslo, og heller gi tilskudd til varmepumper. Selv "rentbrennende" ovner slipper ut enormt mye svevestøv.

*Nå kommer sikkert teslalobbyisten Salvesen med noen latterlige kommentarer om at elbiler også betyr mye. Det gjør de ikke, sorry. Utfasing av gamle dieselbiler er imidlertid viktig, og oblatkjøring som i Tyskland er mitt forslag til løsning for å få disse ut av sentrum.

Blir dette ikke vesentlig mye dyrere en å sette opp ombreningsovn (Altså svevestøvet blir samlet i metal urner).

På biler er det teorietsk mulig å bytte motor til hydrogen\biodisel.

Begge deler er nok ganske dyrt, men antakelig billigere en å bytte teknologi.

luft til luft varme pumpe har ofte kort levetid 5-10 år.

Nå har ikke jeg varmepumpe, men de lever vel lengre enn 5-10 år?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal kun Oslo få hjelp.

Oslo er nok en av et av de stedene i landet der problemet er størst. På bygda er det et mindre problem. Derfor bør også tiltak være i kommunal regi, ikke statlig/nasjonalt. Hvis man hadde gjort det nasjonalt ville man brukt massevis av penger på tiltak der det ikke er noen vits.

Nå har ikke jeg varmepumpe, men de lever vel lengre enn 5-10 år?

Min lever på 8. året uten tegn til problemer.

Jeg har hørt påstanden om bare 5-10 års forventet levetid, men har inntrykk av at det er generelt overdrevet kort levetid. Jeg kjenner mange som har eldre varmepumper enn 10 år men kjenner ingen som har opplevd at den bryter sammen. Noen få uheldige opplever nok det og formidler nok sin erfaring i mye større grad enn de som har varmepumper som bare fungerer år etter år uten at man behøver å tenke så mye på det. I debatten om forventet levetid vil nok derfor de med dårlig erfaring "ta mer plass" og dermed gi et unyansert inntrykk av levetiden. Personlig har jeg en forventning om ca 15 år på min billig-Panasonic, men er forberedt på at jeg kan være uheldig å få feil på den når som helst. Dvs. jeg har andre oppvarmingsmetoder i reserve.

Ellers så er jeg skeptisk til argumentet om redusert kostnader i helsevesnet. 345 år lengre levetid skal jo fordeles på 660 000 innbyggere i Oslo. Det blir ca 1/5 døgn per person i gjennomsnitt. Gjennomsnittlig alder ved død er 76 år for menn og 82 for kvinner på landsbasis. Dette 1/5 døgnet vil altså legges til på slutten av levealderen og forlenge pensjonsutbetalinger med bortimot 345 år til sammen. Forlenget levetid koster altså penger. Jeg vet ikke om bedre luftkvalitet gir gjennomsnittlig kortere sykeleie, det kan også tenkes at det fremskynder døden for de som allerede er syke og dermed forkorter sykeleie og sparer helsevesenet for penger. Jeg vet altså ikke, men holder bare åpen muligheten for at det kan være sånn, inntil vi ser det motsatte statistisk bevist. Lengre levetid er i utgangspunktet bra, men kostnadsargumentet kjøper jeg ikke helt ennå.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men dersom du ikke gjør det i statlig regi, så vil jo kommuner også prioritere svært forskjellig basert på også "kun" økonomiske aspekter alene. Da er det kommuner som ikke gjør disse tiltakene fordi de må bruke pengene på barnehager og mange andre nødvendige tiltak.

Jeg bor i byggefelt. Vi er såpass velsignet med vind, men det finnes dager hvor man ikke har vind og hvor folk fyrer som bare det. Tross at man er på vestlandet og at jeg kanskje ikke fyrer like mange dager som naboen velger å gjøre det. Jeg er kanskje spart for storbysvevestøvet, men svevestøv i småbygder kan også hope seg opp i gryter her og der.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min lever på 8. året uten tegn til problemer.

Jeg har hørt påstanden om bare 5-10 års forventet levetid, men har inntrykk av at det er generelt overdrevet kort levetid. Jeg kjenner mange som har eldre varmepumper enn 10 år men kjenner ingen som har opplevd at den bryter sammen. Noen få uheldige opplever nok det og formidler nok sin erfaring i mye større grad enn de som har varmepumper som bare fungerer år etter år uten at man behøver å tenke så mye på det. I debatten om forventet levetid vil nok derfor de med dårlig erfaring ytre seg mye kraftigere enn andre og dermed gi et unyansert inntrykk av hvor kort levetiden er i gjennomsnitt. Personlig har jeg en forventning om ca 15 år på min billig-Panasonic, men er forberedt på at jeg kan være uheldig å få feil på den når som helst. Dvs. jeg har andre oppvarmingsmetoder i reserve.

Siden vi i familjen har noe som ligdner på:

702152_2_15_p.jpg

702152_2_17_p.jpg

Den er vel fra 2010 om jeg ikke husker feil, ble det krav man måtte være F-gass godkjent installatør.

Så vet ikke de som kjøpte varmepumpe etter den tiden har mye lengere levetid?

Lenke til kommentar

LMH1: Jeg vet ikke om kravene til gasstype gir nevneverdig forskjell i levetid. Det er vel mest for miljøet om det skulle bli lekkasje. Jeg har mer tro på at krav om godkjent installatør, samt at inverter har blitt vanligere øker levetiden. Gamle varmepumper uten inverter slites raskere i følge noen varmepumpeselgere jeg pratet med på en byggemesse.

Lenke til kommentar

Kartet viser hvor støvkonsentrasjonen er størst. Det er nok dessverre ikke der det fyres spesielt mye. Et tiltak som nok ville hjelpe en del er heller å vaske eller støvsuge veiene oftere slik man gjør i mange andre store byer rundt om i verden. Det er jo fra bilene dette kommer. Og jeg tror ikke at det er nok å lempe det over på bileierne at de skal avgi lite støv fra motor og dekk når det må fjernes uansett. Når det er skittent hjemme så vasker man, i stedet for å gå rundt i den gamle møkka!

Nja, var det ikke en debatt om det i Bergen:

https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/bergen-brannvesen/1846/9559/article-61030

Var det slik at de trodde veitrafikk var en stor synder, men så bidro vedfyring også i det store bildet?

Lenke til kommentar

LMH1: Jeg vet ikke om kravene til gasstype gir nevneverdig forskjell i levetid. Det er vel mest for miljøet om det skulle bli lekkasje. Jeg har mer tro på at krav om godkjent installatør, samt at inverter har blitt vanligere øker levetiden. Gamle varmepumper uten inverter slites raskere i følge noen varmepumpeselgere jeg pratet med på en byggemesse.

Hvorfor benyttes ikke skruekompressorer mere framfor stempelkompressorer? Skruekompressorene er jo overlegne støymessig, men koster mer. Med masseproduksjon, så bør prisen på en skruekompressor falt litt i pris også. Da er jeg skråsikker på hvilken kompressorteknikk jeg hadde valgt til kjøleskapet i den åpne stue/kjøkkenløsningen ihvertfall.

Det hadde blitt skruekompressor 10 of 10 times.

There are a number of advantages that a rotary screw compressor offers over a number of advantages over a reciprocating air compressor. Some of them are mentioned as follows:

1. Maintenance is simple in screw based air compressors
  2. Minimum oil-carryover
  3. Ability to function in rough and harsh environments
  4. Lesser consumption of oil
  5. Minimum heat generation
  6. Shockless compression technology
  7. Very less noise levels
  8. Lighter and portable
  9. Nil reduction in capacity over a period of time.
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøleskap har passive kjøle-varme-flater på hver side. Luft-luft varmepumper har vifter på på begge sider som støyer langt mer enn kompressoren så hvilken kompressorteknologi som brukes er antagelig ganske likegyldig for støynivået. Enig angående kjøleskaplyd, men det blir vel en ganske annen debatt enn svevestøv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...