Gå til innhold

Hvordan fungerer forkjøpsrett på bolig?

heipameg

Anbefalte innlegg

Hei, vennligst flytt tråden hvis den passer bedre et annet sted. Veldig usikker på hvor jeg skulle lage denne tråden.

Men det jeg lurer på er egentlig hvordan forkjøpsrett egentlig fungerer?

Hvis jeg selv har forstått det riktig så er det slik at den med lengst ansiennitet og som godtar å gå opp i bud er den som får kjøpt bolig?

La oss lage en scenario.

Person 1 med 2 års ansiennitet.

Person 2 med 3 års ansiennitet.

Person 3 med 4 års ansiennitet.

Person 3 starter med å gi et bud på 2.000.000.

Person 2 og 3 byr 2.500.000.

Det er slik at siden person 3 med lengst ansiennitet får da vite om budene til de andre folkene, og får da muligheten til å velge om h*n selv aksepterer å betale 2.500.000kr slik at h*n med lengst ansiennitet får førsterett på boligen?

Jeg føler forklaring på spesielt OBOS sine sider forklarer ting alt for positivt, jeg føler kanskje det er noe mer bak det. Noen som kunne forklart for meg og gitt eksempler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Person 3 trenger jo strengt tatt ikke gi noe bud, men kan velge å tre inn som kjøper etter den er solgt, innenfor fristen da.

Usikker på hva som skjer om person 2 og 3 gir samme bud og dette er det høyeste budet, mulig selger må velge, så kan den med høyest ansiennitet ta over om han vil uansett.

Men nå er det relativt uvanlig at 2 stk gir likt bud.

Den store fordelen er vel at man kan følge med på OBOS sine sider og "ta" boliger uten å være med i budkrig og dermed uten å øke prisen. Om da ingen med enda høyere tar den ;)

F.eks denne: https://www.obos.no/kjop-og-salg-av-bolig/boliger-med-forkjopsrett/boligmedforkjopsrett?id=27646

Har du ansiennitet siden før 21.10.2002, kan du kjøpe den for 3 190 000 om ingen med enda lengre tar den, uten budrunde.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hei, vennligst flytt tråden hvis den passer bedre et annet sted. Veldig usikker på hvor jeg skulle lage denne tråden.

Men det jeg lurer på er egentlig hvordan forkjøpsrett egentlig fungerer?

Hvis jeg selv har forstått det riktig så er det slik at den med lengst ansiennitet og som godtar å gå opp i bud er den som får kjøpt bolig?

La oss lage en scenario.

Person 1 med 2 års ansiennitet.

Person 2 med 3 års ansiennitet.

Person 3 med 4 års ansiennitet.

Person 3 starter med å gi et bud på 2.000.000.

Person 2 og 3 byr 2.500.000.

Det er slik at siden person 3 med lengst ansiennitet får da vite om budene til de andre folkene, og får da muligheten til å velge om h*n selv aksepterer å betale 2.500.000kr slik at h*n med lengst ansiennitet får førsterett på boligen?

Jeg føler forklaring på spesielt OBOS sine sider forklarer ting alt for positivt, jeg føler kanskje det er noe mer bak det. Noen som kunne forklart for meg og gitt eksempler?

Et mer vanlig scenario er omtrent slik:

- Bolig legges ut for salg.

- Masse folk på visning.

- Budrunde,hvor en person vinner

- De med forkjøpsrett (som har gitt beskjed om at de er interesserte i boligen) får beskjed om hva vinnerbudet var.

- De med forkjøpsrett melder fra om de er interessert i å gå inn istedenfor den som vant budrunden.

- Hvis flere med forkjøpsrett vil overta vinnerbudet, så vil den med lengst ansiennitet få tilslaget.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Forkjøpsrett er en rett til å tre inn i en avtale om kjøp av borettslagsbolig.

Det vanligste scenariet i dag er forhåndsavklaring. Det vil si at megler melder til borettslaget at bolig X vil bli lagt ut for salg, med en prisantydning på Y. Deretter må de som ønsker å bruke forkjøpsretten sin melde seg som interessenter. Når det er inngått avtale om salg (etter budrunde) kontaktes de som har meldt seg som interessenter, og de blir spurt om de vil bruke forkjøpsretten, med en veldig kort frist. Gjør de det trer de inn i salget på de samme vilkår som opprinnelig kjøper. Gjør de ikke det beholder opprinnelig kjøper sin kjøpsposisjon. Hvis boligen går for mer enn 10 % over prisantydning Y skal den lyses ut til ordinær forkjøpsrettsrunde.

Etterhåndsavklaring innebærer at megler melder til borettslaget at bolig X er solgt til pris Y. Borettslaget melder da til alle potensielle forkjøpsrettshavere at de har rett til å tre inn i salgsavtalen innen frist Z. Gjør de det trer de inn i salgsavtalen på samme vilkår som opprinnelig kjøper. Gjør de ikke det beholder opprinnelig kjøper sin kjøpsposisjon.

Er det flere som vil overta salgsavtalen har borettslagene og boligbyggelagene forskjellige regler, som regel bygget på ansiennitet (men også vanligvis slik at samme borettslag trumfer samme boligbyggelag).

Merk at man ikke overtar et bud (og det er ikke det å vinne budrunden som utløser forkjøpsrett). Man overtar en avtale, en kjøpsposisjon. Det betyr at hvis det er avtalt overtakelse langt frem i tid får ikke forkjøpsrettshaver noen forhandlingsrett om det spørsmålet, og heller ikke om noen som helst andre spørsmål. Forkjøpsrettshaver må akseptere avtalevilkår og lovens hovedregler som de er.

I ditt eksempel velger selger om han vil akseptere bud fra person 1, person 2, eller person 3. Men uansett hva han velger vil person 3 kunne hevde forkjøpsrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Person 3 trenger som det sies her ikke å gi bud. Han kan sitte og se på at person 1 og 2 byr, og så kan han tre inn i avtalen basert på det budet selger velger. 

Selger kan for øvrig velge mellom like bud. Men husk at hvis person 3 ikke trer inn avtalen budet, så får person 2 mulighet til å gjøre det før leiligheten går til person 1 (om person 1 har høyeste bud). 

For øvrig tar aklla feil. Du får ikke boliger på fastpris (det er mulig, men det er svært sjeldent). Du må melde forkjøpsrett, så blir det budrunde, så kan du tre inn i høyeste bud. 

Lenke til kommentar

For øvrig tar aklla feil. Du får ikke boliger på fastpris (det er mulig, men det er svært sjeldent). Du må melde forkjøpsrett, så blir det budrunde, så kan du tre inn i høyeste bud.

Det er ikke så sjelden boliger selges på fastpris.. Hos Obos ligger det akkurat nå 6 leiligheter ute til fastpris i Oslo.

Det er omtrent som vanlig, så det forekommer rett som det er..

Eksempel:

https://www.obos.no/kjop-og-salg-av-bolig/boliger-med-forkjopsrett/boligmedforkjopsrett?id=27820

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...