Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på betalt reisetid?

zebrazett

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb som innebærer at jeg er ute på oppdrag på forskjellige steder på hvert skift, og jeg har ikke noe kontor eller fast oppmøtested å forholde meg til. Jeg får altså en adresse før skiftet mitt som jeg reiser til for å utføre jobben min, og dette endrer seg for hvert skift. Jeg må ha med meg verktøy i arbeidsplassen eie hjemmefra for å utføre jobben, og kan da i mitt tilfelle for eksempel ikke reise direkte til et oppdrag fra f.eks. studiested eller lignende.

Jeg lurer på om jeg har rett på betalt reisetid, eller om det eventuelt er en "tariff/fagforeningsgreie". 

Arbeidsmiljøloven tilsier at all arbeidstid skal være betalt, og definerer arbeidstid som:

§ 10-1.Definisjoner (1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver.

Her er det forsåvidt åpent for tolkning, men jeg mener at dersom jeg skulle møtt opp på et arbeidssted, for så å reise ut til prosjekt - så ville jeg fått betalt fra og med når jeg skulle møte på arbeidsstedet. Når jeg ikke har et "fast" arbeidssted, og transport av verktøyene jeg trenger å bruke ligger på mitt ansvarsområde, så gjelder det som arbeidstid. Dvs. reise til første prosjekt og fra siste prosjekt ila. skiftet skal dekkes. 

EU-domstolen hadde en sak i 2015 om lignende tilfeller hos en spansk arbeidsgiver, og tolket det i samme retning som meg, ref. følgende artikler:
http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/09/11/1536/LO/lnn-p-vei-til-jobb

http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2015/09/lonn-for-a-reise-i-jobben/

I sistnevnte artikkel uttaler en arbeidsrettsjurist følgende:

- For tilfeller som er like det spanske er det nå avklart at reisen til første og hjem fra siste arbeidssted skal regnes som arbeidstid. 

Det nevnes at tolkning utenom dette er i tilfeller der en er innom et fast arbeidssted på vei til/fra prosjekt, noe jeg ikke er.

Hva tenker dere?

Bakgrunnen for at jeg lurer er fordi jobben ble "solgt" inn til meg med beskjed om at reisetiden var betalt (vikarbyrå som gjorde ansettelsen), etter å ha startet i jobben nekter firmaet jeg er plassert hos for at dette er faktum hos dem. Dette er ikke definert i kontrakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven - og EUs arbeidstidsdirektiv - sier ingenting om hvorvidt arbeidstiden skal være betalt. Arbeidsmiljølovens arbeidstidskapittel er en sosial bestemmelse knyttet til skillet arbeidstid/fritid, ikke en økonomisk bestemmelse knyttet til kompensasjon (med forbehold for regelen om overtidsavlønning, men også denne regelen har primært et avskrekkende formål for arbeidsgiver, ikke et kompensasjonsformål). Lenken fra Infotjenester tar sikte på tariffavtaler som bestemmer at arbeidstid etter arbeidsmiljøloven § 10-1 skal være betalt.

Lenke til kommentar

Mener jeg leste en plass at om en ikke har fast oppmøteplass så skal en ha betalt fra en starter bilen, eller noe i den duren..

Vi hadde en slik avtale i en bedrift jeg jobbet i før. Da jobbet jeg på ett gassanlegg som ikke drives av arbeidsgiver. For at vi skulle være på anlegget kl 07:00 og utføre en hel arbeidsdag måtte bedriften betale overtid for alle arbeiderne i form av reisetid. Alternativet var at vi startet dagen kl 07:00 på arbeidsplassen, kjørte til anlegget og samme visen i slutten av dagen. Da ble effektiv arbeidstid på anlegget redusert med 1-2 timer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...