Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg stole på tidligere utro kjæreste?

Anbefalte innlegg

Ble sammen med en dame for litt under et år siden. Hun flørter med alle og har vært utro i flere tidligere forhold. Hun har vært med forskjellige menn gjennomsnittlig hver helg når hun ikke har vært singel.(skjønner ikke hvorfor hun forteller meg dette) Kan jeg stoler på det hun sier? At nå er det meg og retningen med andre var bare fordi hun følte seg ensom i tidligere forhold.

Anonymous poster hash: 6f185...f4c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble sammen med en dame for litt under et år siden. Hun flørter med alle og har vært utro i flere tidligere forhold. Hun har vært med forskjellige menn gjennomsnittlig hver helg når hun ikke har vært singel.(skjønner ikke hvorfor hun forteller meg dette) Kan jeg stoler på det hun sier? At nå er det meg og retningen med andre var bare fordi hun følte seg ensom i tidligere forhold.

Jeg hadde blitt skeptisk. Men det er en grunn til at du er sammen med henne? Hun har vært ærlig med deg. Du kan jo fortelle henne om usikkerheten din og se hva slags respons du får?

Ingen regel uten unntak; kan hende hun er unntaket fra regelen. Men jeg stusser over begrunnelsen hennes for utroskap.. Synes hun virkelig at det var greit å være utro fordi hun var ensom i flere av sine tidligere forhold, slik at hun unnskylder seg med det?

Anonymous poster hash: ad165...814

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde satt meg ned og vært dønn ærlig om hvordan jeg følte det, og krevd at hun også skulle ha åpen kommunikasjon også om temaet. Om dette skaper krangel så er det greit, liker hun deg tilgir hun deg. Finner dere ut at hun har lyst å farte rundt med gutter, og hun ikke klarer å slå seg til ro. Så har du en vurdering å gjøre. Ønsker du at hun skal roe ned litt, ta litt mer vare på deg. Så har hun mest sannsynelig litt vurdering å gjøre.

Et forhold er en gjensidig lyst følelse for hverandre. Om lysten ikke er der fra begge sider, er forholdet unødvendig.

Du har en uformal rolle til denne dama, ikke et formalt et. 

http://ndla.no/nb/node/16181

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar

I forhold så risikerer man å bli såret, "skal man være med på leken får man tåle steken" osv.... men det går jo an å snakke med henne om det, si at du er nær ved å bare stikke og finne noen andre da du er redd for at dere ønsker forskjellige ting. Og med mindre hun begynner å oppføre seg som noen som er seriøs, så vil du bare bli mindre og mindre følelsesmessig involvert og stikke til slutt. 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke investert for mye følelser i et slikt forhold.

Jeg hadde en kompis en gang som fortalte meg at han hadde en fortid med stjeling, men hadde lagt det bak seg og hadde kommet over til den bedre siden. Gjett hva som skjedde, som ødela hele det vennskapet?

Poenget er det samme her. Hvis hun har hjerte til å være utro, og med det knuse hjertet til mannfolkene hun har vært sammen med tidligere, hva gjør deg noe mer spesielt?

Mitt svar til deg er: "NEI, du kan ikke stole på det hun sier".

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere så er det jo litt risikosport å være i et forhold følelsesmessig. Hun har valgt å være ærlig med deg og det synes jeg du skal sette pris på og ikke bruke mot henne. Er du usikker på hvordan du skal forholde deg til dette så snakk med henne slik at hun vet hvor hun har deg.

Det kan være mange grunner til at man velger å være utro men utsagnet "en gang utro, alltid utro" er bare bare tull. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere så er det jo litt risikosport å være i et forhold følelsesmessig. Hun har valgt å være ærlig med deg og det synes jeg du skal sette pris på og ikke bruke mot henne. Er du usikker på hvordan du skal forholde deg til dette så snakk med henne slik at hun vet hvor hun har deg.

Det kan være mange grunner til at man velger å være utro men utsagnet "en gang utro, alltid utro" er bare bare tull. 

Det er jo det at hun har vært utro x-antall ganger som gjør det til skikkelig risikosport og investere følelser i det forholdet.

Det er faktisk noe i utsagnet "en gang utro, alltid utro". Hvis hun var i stand til å knuse hjertet til samtlige menn, hvorfor i all verden skal hun ikke være i stand til å gjøre det på nytt?

Lenke til kommentar

Det er jo det at hun har vært utro x-antall ganger som gjør det til skikkelig risikosport og investere følelser i det forholdet.

Det er faktisk noe i utsagnet "en gang utro, alltid utro". Hvis hun var i stand til å knuse hjertet til samtlige menn, hvorfor i all verden skal hun ikke være i stand til å gjøre det på nytt?

Spørsmålet er ikke om hun "er i stand til det", spørsmålet er om hun vil gjøre det. Ro ned egget og ikke tro du vet alt, du er snart for gammel til det.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om hun "er i stand til det", spørsmålet er om hun vil gjøre det. Ro ned egget og ikke tro du vet alt, du er snart for gammel til det.

Noen ganger må man se realiteten slik den er også. Å være godtroende straffer seg ganske ofte.

Nå har jeg vel ikke påstått på noen måte at jeg vet alt. Jeg vil bare råde TS fra å legge for mye i det, da han kan få hjertet sitt knust av det.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Situasjon: Du har møtt ei dame som du helt tydelig har sett at er svært flørtete. I tillegg har hun fortalt deg rett ut om sin tidligere utroskap. Hun rammet utroskapen inn i en offerrolle, hvor hun "bare forsøkte å flykte fra ensomheten". Du kjøpte unnskyldningen, sympatiserte med henne, og aksepterte hele salgspitchen hennes, beviselig ved at dere har vært sammen i nesten et år. Nå lurer du på om hun egentlig kan stoles på.

Jeg kjenner henne ikke, og beskrivelsen din er ikke særlig utfyllende. Men inntrykket jeg får er at hun fremstår som opportunistisk og egosentrisk, og dette er posisjonen jeg baserer besvarelsen på. Hvorvidt det stemmer er opp til deg å bedømme. Jeg skildrer uansett mulige sammenhenger som du bør vurdere.

Det korte svaret er "nei", og du forsterker denne konklusjonen ved at du sympatiserer med hennes utroskap og aksepterer hennes atferd. Dette er å fortelle henne at du "forstår", og at du synes det er greit. Dermed er hun fortsatt fri til å gjøre nøyaktig som hun vil, og du gir henne ingen incentiv til å tenke seg om to ganger før hun eventuelt er utro mot deg. Hun vil snarere tenke at du tar hennes parti mot deg selv dersom hun er utro.

Du har holdt på denne dama i et år, mens du fortsatt er i tvil om hvorvidt hun kan stoles på. Det peker i retning av at du har investert så mye at du ikke klarer å kutte henne ut selv om du ser at du taper. Du rasjonaliserer det heller bort ved å si til deg selv at "hun ville aldri gjort det mot meg", "hun har alltid vært ærlig mot meg", "jeg tror hun kan bli et bedre menneske", "jeg tror aksjen kommer til å gå opp igjen selv om jeg allerede har gått i tap, og aksjen ikke ser særlig solid ut". Du kommer altså til å tape mer (spesielt i form av emosjonell belastning) dersom du ikke kutter henne ut. Jo lengre du sitter på denne investeringen, desto dypere sitter du i dritten. Hva om du finner på å kjøpe bolig sammen med henne? Hva om du får en unge med henne (som du kanskje finner ut 5 år senere at ikke engang er din)? Du vil alltid ha usikkerheten hengende over deg, og dette er noe hun alltid kan manipulere deg med. Du er investert -> hun har posisjon, og fremstår som ei dame som akter å benytte seg av dette.

Grunnen til at du tilsynelatende er naiv, er at du lar deg bli manipulert.

Problemet ditt er naturligvis at du egentlig er klar over at hun er ei trashy dame, ref. historikk og atferd, og det faktum at du stiller dette spørsmålet. Men likevel rasjonaliserer du det bort fordi du blir manipulert, og fordi du allerede er investert i forholdet. Du må lære deg å kutte tapet. Forstå begrepet "sunk cost". Det sier vel seg selv at det er høyere sannsynlighet for at denne dama kommer til å være utro mot deg enn ei dame som ikke har samme historikk og atferdsmønster?

Du har sannsynligvis allerede fattet mistanke, noe som er selve grunnen til at du poster her.

Her er to måter hun potensielt, og sannsynligvis manipulerer deg på:

1) Ensomhet og behov for nærhet. Dette er et incentiv til utroskap som du allerede har akseptert som troverdig og rasjonelt, og fremstår dermed som en attraktiv unnskyldning for henne dersom hun skulle være utro mot deg. Om hun er borte fra deg i en ukes tid, kan dette være nok til å bortforklare utroskapen med at hun var "ensom", eller at hun savnet deg så mye at hun måtte pule noen andre. Når du har vist empati for tilsvarende unnskyldninger tidligere, viser dette at du er svak for denne typen manipulasjon. Hun vet dermed at hun kan bruke samme forklaring om hun er utro mot deg. Hun er jo bare utro fordi det er synd på henne. Ikke sant? Det er jo ikke hennes skyld at hun er så glad i deg at hun ikke klarer å styre seg når du ikke er tilgjengelig? Ikke bit på den kroken. Om hun sier noe slikt viser det at hun kun tenker på seg selv og sine behov, og hun er ikke villig til å ofre sin egen komfort når hun vet at hun slipper unna med utroskap.

2 a) Spontan ærlighet om utroskap mot andre. Nå har hun også fortalt deg en del om hennes historikk. Ting som kanskje de fleste ville unlatt å fortelle. Folk har lett for å gi ekstrapoeng og nye sjanser til folk som viser ærlighet. Dette er en feiltakelse. Pass så du ikke forveksler hennes innrømmelser med oppriktighet, for selv om det hun sier er sant, så har hun et underliggende incentiv for å fortelle deg dette: Dersom du fatter mistanke noen gang, så kan hun nå skjule seg bak at hun "alltid har vært ærlig med deg, og det vet du!", eller at du kjenner henne "bedre enn noen andre, og det vet du!". Du vil føle deg som skurken som tror stygge ting om henne, og du vil tvile på din egen intuisjon - selv når tegnene er så innlysende at hvem som helst ville blitt blendet - ref. denne tråden. Dette er klassisk manipulasjon - spill på ærlighet. Du sier at du ikke skjønner hvorfor hun forteller deg dette. Dette er hvorfor.

2 b) Spontan ærlighet om utroskap mot deg. Hun kan også finne på å fortelle deg om eventuell utroskap mot deg uten at du initierer det. Dersom hun vet at du aksepterer offerrollen hun allerede har konstruert (ref.#1), slipper hun unna med hva som helst, og om hun forteller det først, styrker hun sin egen posisjon med "'ærlighet" med lav risiko for å bli dumpa. Merk at grunnen til at de fleste ikke ville pratet åpent om sin tidlgiere utroskap er fordi de er redd for å ikke bli akseptert. Dersom hun allerede har manipulert deg, kjenner hun ikke denne risikoen. Ja, det er en form for ærlighet, men spillet går dypere enn som så, og hun bygger kun sin egen posisjon og et emosjonelt alibi for å rettferdiggjøre utroskap. Dette er nok en klassisk taktikk for manipulasjon. Hold øynene åpne.

Det er naturligvis ikke 100% garantert at hun har vært, eller kommer til å være utro mot deg. Men hvorfor i all verden skal du investere her når ethvert estimat av fremtidig atferd må anses å gi høy risiko for utroskap? Hun er en usikker investerig som sannsynligvis ikke tilbyr noen bedre gevinst enn hvilken som helst annen dame. Hvorfor ikke heller satse på ei dame som ikke har tydelige tendenser for illojalitet og opportunisme? Det blir som å kjøpe et vrak med intensjon om bruksbil, fordi du liker fargen. Kjøp heller en bil som fungerer til det du ønsker. Om trofasthet er viktig for deg, må du velge ei dame som sannsynligvis er trofast. Ikke et ludder som du håper endrer seg, mens du samtidig uttrykker aksept og sympati for hennes tidligere utroskap. Du legger kjepper i hjula for deg selv her.

Stol på intuisjonen din - ikke på hennes posisjonering.

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...