Gå til innhold

Problemer med V-Sync, eller?


Tuppekos

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg mener på at jeg har et problem ang. V-Sync. Men kan også være jeg som tar feil her, derfor kunne jeg trengt litt hjelp. 

 

Har en monitor som har G-Sync, skal da V-Sync også være aktivert samtidig? Problemet er nemlig at V-Sync har begynt å skru seg på automatisk etter jeg oppgraderte til Windows 10. Hvis jeg setter V-Sync til "OFF" i kontrollpanelet, vil det skru seg på igjen automatisk ved en restart eller over lengre tid. 

 

Etter som jeg forstår skal V-Sync være AV og G-Sync på. Eller er det kanskje meningen å ha begge aktivert? Når jeg har V-Sync PÅ føles det ut som musepekeren henger veldig etter, og hastigheten endrer seg drastisk. Jeg merker en mer responsiv og økt musehastighet ved V-Sync av. Så jeg tenker altså at det burde være av siden jeg spiller mye FPS-spill. 

 

Har prøvd å løst dette problemet lenge, ved Googling, forum etc. Men aldri funnet en løsning på det. 

 

All hjelp vil bli satt stor pris på. Ha en fin kveld videre.  :)

 

Specs (hvis nødvendig) 

 

Skjermkort: GTX 980 Ti

Skjerm: Asus Rog Swift PG278Q 

Operativsystem: Windows 10 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Kort fortalt nei. G-Sync er på mange måter en forbedrer versjon av V-sync der begge egentlig skal forhindre såkalt tearing som kan oppstå hvis du har dette deaktivert.

G-sync vil force FPS'en din til å bli lik som frekvensen på skjermen på samme måte som v-sync men uten input lag noe som skal resultere i gjevnere følelse uten stuttering.

 

Jeg legger igjen et par quotes her som du kan lese som kanskje forklarer det bedre enn jeg får til:

 

 

When you enable G-Sync in the "Set up G-SYNC" menu in the nvidia control panel, it changes the settings in the "Global Settings" tab in the "Manage 3D Settings" section of the control panel. Specifically it forces VSYNC to always be on. You can't turn it off.
 
To clarify: while G-SYNC is enabled you can click on the "Vertical sync" option (in "Global Settings" tab in "Manage 3D Settings" section) and change it to "off" but when you do this it causes the "Monitor Technology" option to revert to "Fixed Refresh" instead of G-SYNC and also turns G-SYNC off in the "Set up G-SYNC" section of the nvidia control panel. Thus effectively meaning you seemingly can't have G-SYNC enabled in any circumstance without also having the control panel auto enabling VSYNC as well. You can no longer ONLY have G-SYNC on and have the "Vertical sync" option off, because doing this just turns G-SYNC off entirely within the control panel.
 
specifically the bit about a new advanced control option for enthusiasts, the wording makes it sound like you have an option to elect whether to have VSYNC kick in or not at frame rates above the monitors refresh rate.

 

 

 

Gsync basically allows for a dynamic refresh rate that matches the output from your graphic card. Before gysnc existed, there two main modes vsync and notvsync.So if we turned vysnc off, we would get whats called tearing that is basically saying graphics on your screen might contain part of the last frame and part of current frame. Infact even in worst condition, you can get multiple tears across the screen so you're seeing 3 or more separate frames on your screen with objects in different positions.With vysnc on you will not see any tearing, however , in order to compensate the screen will simply draw two of the same frames whenever your frame rate dips below your refresh rate of the monitor. So vysnc on means you have 60 hz display you will run exactly at 60 fps unless your graphic cards lets say dips to 59fps just even once , it will draw 2 frames just for that one frame and that is stutter. The other problem with vysnc is the lag (causes input lag). Gsync updates the screen exactly when the frame is finished and ready to be up by the graphics card whether that is 55 or 59fps.. It eliminates all the problem associated with vsync : matches fps, no lag and no stutter.

Endret av Celusion
Lenke til kommentar

 

Har prøvd å løst dette problemet lenge, ved Googling, forum etc. Men aldri funnet en løsning på det. 

 

All hjelp vil bli satt stor pris på. Ha en fin kveld videre.  :)

 

Specs (hvis nødvendig) 

 

Skjermkort: GTX 980 Ti

Skjerm: Asus Rog Swift PG278Q 

Operativsystem: Windows 10 

 

Hvilke spill gjelder dette, og hva slags fps får du?

 

Jeg har dessverre ikke min G-Sync skjerm koplet opp akkurat nå, så det blir litt vanskelig å henvise til nøyaktig hvor ting står. Men du kan si det slik at det er uansett alltid fornuftig å gjøre en ordentlig re-installering av skjermkort drivere når man opplever slike problemer. Bruk DDU til av-installering, og prøv å installer på nytt skjermkort driver.

 

Jeg har hørt om problemet du beskriver tidligere, men grunnet den elendige søkefunksjonen på forumet her, så finner jeg ikke den saken igjen. Forhåpentligvis finner han tråden din han det gjaldt, for jeg tror han fant ut av det.

 

Ellers er det slik at når G-Sync kom. Så var alltid VSync skrudd på om man fikk flere fps enn skjermens max Hz. Det var altså G-Sync på, helt opp til skjermens max Hz, og deretter VSync på over skjermens max Hz.

 

Men så kom Freesync og introduserte muligheten til å skru over til VSync av, over skjermens max Hz. Og Nvidia fulgte etter.

 

Nå er vi altså i den situasjonen at vi ikke bare skal fortelle skjermkortet hva slags skjerm som er koplet til, men også hva vi vil den skal gjøre om vi får flere fps enn skjermens max Hz.

 

Det som skjer når man har VSync på, er at når et bilde er tegnet ferdig, så stopper skjermkortet å tegne nye bilder frem til siste bildet er sendt til skjermen. loopen mellom skjermkort og spillmotor blir altså satt på pause, og man opplever det som lag siden spillmotoren ikke tar imot ny informasjon. Men skrur du av VSync, så resulterer det i screen tearing igjen.

 

Fra den nyeste driveren som er ute nå. Er det blitt støtte for "fast sync" til Maxwell skjermkort også. Dette er en ny måte for skjermkortet å sync'e med skjermen på som ble introdusert med de nye Pascal skjermkortene. Kort fortalt så fungere det slik at det likner på VSync av, men uten screen tearing. Lag blir liggende et sted mellom VSync av, og på.

 

Jeg ville gitt dette en sjanse. hva skal man med G-Sync om man får masse screen tearing likevel liksom? Da skal du stille "monitor technology" på G-Sync. Og velge "Fast sync" som metode. Jeg tror ikke man skal skru V-Sync på i spillet det gjelder. At det er det som kan gjøre at innstillingen i driveren faller tilbake.

 

Husk at du også kan lage profiler per spill i driveren. Selv om Global settings endrer seg. Så kan det være en profil for spillet blir stående som den skal.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

^Får se hvordand dette går :p

 

Hei! Beklager så meget at jeg ikke har svart dere, men har vært å besøkt familie, noe ustrategisk planlegging fra min side (som vanlig). Men her er jeg i hvertfall! Som du nevner har det vært en ny nVidia oppdatering, og dermed har jeg lagt merke til at V-Sync er nå AV hele tiden! Selv etter reboot. Jeg vet ikke hva som har gjort susen, men min gjetning ville vært på oppdateringen av driverne. Med G-Sync på og V-Sync av ser jeg ingen screen tearing, så jeg lar det være slik inntil videre. 

 

Tusen takk skal dere ha for flotte svar og tålmodighet! :) Ha en fin kveld videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...