inside_446165 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Dette er baksiden av min 2 år gamle bremseskive foran på Audi A6 allroad. Den gikk ikke gjennom EU kontroll - burde den gjort det. Eller ? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 det der kan ikke være alt de fant, det må være MER enn 25% rust. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Caliperen har vel begynt å henge, kommer neppe til å bli bedre med tiden. Lenke til kommentar
inside_446165 Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 (endret) det der kan ikke være alt de fant, det må være MER enn 25% rust. Jo, det var alt. Ser jo at det er rust innerst, men jeg synes det var streng vurdering. Endret 16. august 2016 av inside_446165 Lenke til kommentar
inside_446165 Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 Caliperen har vel begynt å henge, kommer neppe til å bli bedre med tiden. Har akkurat demontert og montert caliper igjen. Alt sitter løst og fint og glir som det skal. Jeg kjører nok for lite. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Du kan jo ta noen harde oppbremsninger og se om det løser problemet. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Det er stor kvalitetsforskjell på stål og det er merkelig at bildeler ikke oppgis med materialsertifikat eller noe som helst dokumentasjon. Men det er vell bare ingeniører som bryr seg om... Standardiserte korrosjonstester eksisterer. https://en.wikipedia.org/wiki/NACE_International Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Som du ser på bildet, er det akkurat over 25 % rust på skiven. Siden det er litt i grenseland, og slike ting måles med øyemål, er det godt mulig en annen kontrollør ville vurdert det til å være akkurat under 25%. Uansett, dette ser bare ut som overflaterust, og så lenge bremsene fungerer, og klossene ikke er skjevslitt, vil jeg tro en kjøretur med mange harde oppbremsinger vil kunne slipe vekk dette. Hvis ikke, finnes det vel fremdeles verksteder som kan slipe bremseskiver hvis de ikke er utslitt/ødelagt på andre måter 1 Lenke til kommentar
inside_446165 Skrevet 18. august 2016 Forfatter Del Skrevet 18. august 2016 Som du ser på bildet, er det akkurat over 25 % rust på skiven. Siden det er litt i grenseland, og slike ting måles med øyemål, er det godt mulig en annen kontrollør ville vurdert det til å være akkurat under 25%. Uansett, dette ser bare ut som overflaterust, og så lenge bremsene fungerer, og klossene ikke er skjevslitt, vil jeg tro en kjøretur med mange harde oppbremsinger vil kunne slipe vekk dette. Hvis ikke, finnes det vel fremdeles verksteder som kan slipe bremseskiver hvis de ikke er utslitt/ødelagt på andre måter Takk. Helt enig i din konklusjon. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Caliperen har vel begynt å henge, kommer neppe til å bli bedre med tiden. Har akkurat demontert og montert caliper igjen. Alt sitter løst og fint og glir som det skal. Jeg kjører nok for lite. Sjekket du bremsestemplene også? Lenke til kommentar
inside_446165 Skrevet 18. august 2016 Forfatter Del Skrevet 18. august 2016 Caliperen har vel begynt å henge, kommer neppe til å bli bedre med tiden. Har akkurat demontert og montert caliper igjen. Alt sitter løst og fint og glir som det skal. Jeg kjører nok for lite. Sjekket du bremsestemplene også? Ja, sjekket at de beveget seg lett og at de var rene. Klossene var heller ikke skjevslitte eller skadet og det var fremdeles mye belegg igjen. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 ellers så kan du ta av skivene og pusse vekk rusten..rusten forsvinner men ikke "problemet"...at klossene kun tar på 75 prosent av overflaten...er ikke alle klosser som går helt ned på skiven.... Så lenge verkstedet ikke annmerket dette så hadde jeg ikke bekymret meg så voldsomt. Når du i tillegg har sjekker klosser og caliper så hadde jeg ikke gjort noe mer. Hvis du absolut må...så kan du som nevnt over ta noen kraftige oppbrremsinger og se om rusten slipes vekk...eller ta av skivene og pusse vekk rusten. Lenke til kommentar
inside_446165 Skrevet 26. august 2016 Forfatter Del Skrevet 26. august 2016 ellers så kan du ta av skivene og pusse vekk rusten..rusten forsvinner men ikke "problemet"...at klossene kun tar på 75 prosent av overflaten...er ikke alle klosser som går helt ned på skiven.... Så lenge verkstedet ikke annmerket dette så hadde jeg ikke bekymret meg så voldsomt. Når du i tillegg har sjekker klosser og caliper så hadde jeg ikke gjort noe mer. Hvis du absolut må...så kan du som nevnt over ta noen kraftige oppbrremsinger og se om rusten slipes vekk...eller ta av skivene og pusse vekk rusten. Ja, takk for svar. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Det er jo bare å kjøre litt i lavt gir på litt turtall og holde flat gasspedal, hold farta jevn med bremsepedalen. Gjør dette noen ganger. Virker som du kjører alt for rolig, Om bilen brukes litt og man ikke bare fislebremser hele tiden så er slike problemer som regel ikke eksisterende. Lenke til kommentar
TanzElectrik Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Ta deg en tur til Oslofjordtunellen, sett bilen i fri og bare hold bremsen inne slik at du ruller så fort som fartsgrensen tillater hele veien ned, det burde fjerne alt sammen hvis det kun overflaterust. Endret 10. september 2016 av TanzElectrik Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Hvis det kun er rust på innsiden er det ikke over 25%, det blir 12.5% og den burde gå gjennom etter noen harde bremsinger. (ikke gjør det på en trafikkert vei) Hvis de sier de er for mye slitt, mål de med mikrometer. Har opplevd flere ganger at verkstedet sier bremseskiver er utslitt og når jeg har kontroll målt de er de godt innenfor minstemålet. Tok turen til "biltilsynet" og klaget ene gangen etter å ha målt de selv. De sjekket skivene og sa alt var OK, verkstedet mistet autorisasjonen sin kort tid etter og måtte legge ned. Om det var på grunn av min klage eller om der var flere har jeg ikke noe info om. Lenke til kommentar
TanzElectrik Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Hvis det kun er rust på innsiden er det ikke over 25%, det blir 12.5% De tenker vel ikke over at omkretsen blir større jo lengre ut du måler. Lenke til kommentar
Duppsko89 Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Er ikke akkurat noe ukjent fenomen og denne skiven er i grenseland. Dreiing av skiver er for tidkrevende den dag i dag, tar for lang tid og koster mer enn det smaker. Jeg ville pusset av det verste med slipeutstyr eller pussepapir, tatt meg en god runde med noen harde oppbremsinger for å gjøre overflaten ok. Så bør den gå rett igjennom en EU kontroll:-) Endret 16. september 2016 av Duppsko89 Lenke til kommentar
inside_446165 Skrevet 17. september 2016 Forfatter Del Skrevet 17. september 2016 Jeg valgte den enkle løsningen og byttet skiver og klosser - da gikk den i hvert fall igjennom :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå