nebrewfoz Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Denne diskusjonen er for øyeblikket en god illustrasjon på hvor vanskelig det vil kunne bli når man får en blanding av selvkjørende biler (som følger regler [slavisk?]) og bilersom er kjørt av "vanlige folk" (som av og til bryter enkeltregler for bedre å oppfylle andre regler). [Google har vel forresten gjort seg lignende tanker, om jeg ikke husker feil. Var det ikke en artikkel om det før ferien en gang?] 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 Jeg blir forvirret av innleggene dine, du viser til at hastighet er et element i regel om forbikjøring i ditt eget innlegg rett over? AtW Det er du ikke alene om. Kona og ungene har samme problemet, men... Hvor viser jeg til at hastighet er et element i regel (§ 12:4) om forbikjøring? Har jeg gjort det må jeg korrigere. Enten ved å avsanne påstanden eller omskrive den. Meg:. Tja. Hvis du holder fartsgrensa og blir tatt igjen av en annen bil som gir tegn til å ville kjøre forbi så bryter du trafikkreglene ved ikke å under-lette forbikjøringen hans. Kanskje dette er det omstridte? Det er ikke lovtekst. Det er min måte å forklare §12:4. Du skrev: Blir man "unødvendig hindret" når man må ligge bak noen som ligger på fartsgrensen? Mitt svar er Ja, fordi hastighet er ikke et kriterium i §12:4. Husk at du ikke er politi og at i trafikken finnes det ikke rettigheter, men kun plikter. Hastigheten til en bil som ønsker å kjøre forbi deg har ingen betydning for dine plikter ved forbikjøring. Hastigheten til en annen bil gir deg ingen rettigheter til å begrense hans hastighet. Gjør du det ved å hindre forbikjøring, risikere du å bli siktet for brudd på trafikkreglene. Ingen uten politimyndighet har lov til å hindre noen andre i å bryte reglene, men hvis du gjør det for å stoppe en råkjører som tydelig er beruset, får du sannsynligvis kun et klapp på skulderen og ros i media. Det er fordi påtalemyndigheten velger å la være å straffeforfølge din handling. Hjalp det? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Det står ingenting om hastighet, fordi det er vidt formulert, står ingenting annet konkret heller, det står: ". Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse." Det står ingenting der om at man er pliktig til å slippe forbi folk (og med "slippe forbi", så mener jeg gjøre noe utover å kjøre vanlig), hva legger du i å "hindre forbikjøring"? Det er selvfølgelig ikke lov å aktivt manøvrere i veien for folk, men det er noe ganske annet enn å kjøre i fartsgrensen. AtW 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Regner med at du mener meg. Kan du begrunne det mer detaljert. Ellers blir det jo ad hominem, og det er ikke tillatt her. Ja, jeg mener deg. Du driter helt åpenbart i hvordan andre har det i trafikken. Du utviser ikke hensyn til andre, du bryr deg åpenbart ikke om å hjelpe andre frem eller om å holde til høyre når de vil forbi deg. Slik oppførsel du her gir uttrykk for at du praktiserer har ingenting i trafikken å gjøre, vi er avhengig av at folk er fleksible og hjelper hverandre for å komme frem på et effektivt vis. Hvis du skal kjøre på ditt idiotvis fra Oslo til Oslo Lufthavn vil du komme forbi rundt regnet 10 biler på den strekningen (gitt at hastighetsforskjellen mellom deg og kjøretøyene i høyrefeltet er den samme hele tiden) Forstår du virkelig ikke selv hvor håpløs adferd dette er? Venstrefeltet er for forbikjøringer, forbikjøring skal gjøres effektivt slik at man i minst mulig grad hindrer annen trafikk. Selv hadde jeg ikke kommet til å orke en slik jævel i trafikken, så en forbikjøring på høyresiden ville vært nærliggende. Det gir du jo heldigvis god plass til i følge hva du selv sier. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 E6 Oslo Strømstad (Harrytur). min cc er satt til 116 kmt. i 110 sonene. Jeg passerer sikkert 100 bil som følger sitt eget spedometer og ligger mellom 5 og 10 kmt under fartsgrensen. Svært sjelden noe problem (fristet til å skrive "aldri"), men så kommer de få som ligger i 108. Sjelden noe problem det heller. Hvis jeg ser noen i speilet komme i høy fart bak meg, så venter jeg til han har passert. I blant kommer det så en - som jeg ikke la merke til - og tar meg igjen. Mener du i fullt alvor at jeg skal sett ned normal hastigheten, bare fordi det kan komme en egoistisk drittsekk bakfra, som tar meg igjen mens jeg passerer. Kanskje bare 10 stk. på 30 Harryturer i året? Du tar feil, den egoistiske drittsekken sitter i dette tilfellet i bilen din.. Det er bare å gi et lite ekstra trykk på gasspedalen for å komme seg forbi og på den måten skape god flyt for alle parter. Det er også verdt å nevne at det ikke er noen grunn til å ha så mye som tre sekunder avstand til enhver tid. Det er ingen regel som angir at man skal holde minst 3 sekunder avstand, regelverket sier at man skal holde god nok avstand. Med personbil får man tilsnakk hvis man holder mindre enn to sekunder avstand til forankjørende. Ved avstand på 1 sekund eller mindre får man anmeldelse og forelegg mens avstand på 0,5 sekund eller mindre gir førerkortbeslag. Det er helt udramatisk å redusere avstanden til forankjørende noe før man legger seg ut i venstrefeltet, og du vil da spare andre for enda litt mer irritasjon. 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 Regner med at du mener meg. Kan du begrunne det mer detaljert. Ellers blir det jo ad hominem, og det er ikke tillatt her. Ja, jeg mener deg. Du driter helt åpenbart i hvordan andre har det i trafikken. Du utviser ikke hensyn til andre, du bryr deg åpenbart ikke om å hjelpe andre frem eller om å holde til høyre når de vil forbi deg. Slik oppførsel du her gir uttrykk for at du praktiserer har ingenting i trafikken å gjøre, vi er avhengig av at folk er fleksible og hjelper hverandre for å komme frem på et effektivt vis. Hvis du skal kjøre på ditt idiotvis fra Oslo til Oslo Lufthavn vil du komme forbi rundt regnet 10 biler på den strekningen (gitt at hastighetsforskjellen mellom deg og kjøretøyene i høyrefeltet er den samme hele tiden) Forstår du virkelig ikke selv hvor håpløs adferd dette er? Venstrefeltet er for forbikjøringer, forbikjøring skal gjøres effektivt slik at man i minst mulig grad hindrer annen trafikk. Selv hadde jeg ikke kommet til å orke en slik jævel i trafikken, så en forbikjøring på høyresiden ville vært nærliggende. Det gir du jo heldigvis god plass til i følge hva du selv sier. Jeg har mye større sympati for det du skriver enn du aner. Jeg startet et innlegg for å belyse forholdet og holdningene til trafikkreglene. Du kan si jeg har spilt "Djevelens advokat". En konklusjon nå er at fartsgrensen er ikke noe å bry seg om. Den kan brytes etter eget forgodtbefinnende. Her er ikke jeg noe bedre enn andre. En annen er at alle skal vise hensyn til "Meg". Jeg har nevnt et hypotetisk eksempel hvor jeg en sjelden gang kunne være til hinder i en kort stund. Reaksjonene skremmer meg. Hensikten er oppnådd og min deltagelse er slutt. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 Det står ingenting om hastighet, fordi det er vidt formulert, står ingenting annet konkret heller, det står: ". Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse." Det står ingenting der om at man er pliktig til å slippe forbi folk (og med "slippe forbi", så mener jeg gjøre noe utover å kjøre vanlig), hva legger du i å "hindre forbikjøring"? Det er selvfølgelig ikke lov å aktivt manøvrere i veien for folk, men det er noe ganske annet enn å kjøre i fartsgrensen. AtW OOpss, holdt på å glemme denne. Holde til høyre og ikke øke farten, Det er en plikt, og det er for å gjøre forbikjøringen lettere og sikrere. I mitt vokabular så er det " å under-lette forbikjøringen" Denne plikten har du selv om den forbikjørende bryter fartsgrensen. Sånn. Nå er jeg ferdig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Så hva tenker du om å kjøre som vanlig, har man da gjort sine plikter? Dvs det er feks 80-sone, man kjører akkurat i 80, det kommer opp en fyr bakfra, men man foretar seg ikke noe mer spesielt, hverken fra eller til. AtW Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Er trådstarter en av disse som ligger i venstre felt med cc på 110 og føler han ikke trenger å legge seg inn til høyre igjen når han blir tatt igjen av en bil fordi "han kan pokker meg holde seg til fartsgrensa han også"? Jeg ligger av og til i høyre felt med cc på 115, og opplever å ta igjen folk som ligger i venstre felt. Man får lyst til å legge seg ut til venstre bak dem slik at de legger seg til høyre, slik at man kan passere dem på venstre som normalt. Av og til ender det med at man passerer dem på høyre side. Kaster man et blikk over på sjåføren idet man passerer, så er det som oftest en dame med et så hardt grep om rattet at hun har hvite knoker, og haka nesten borti rattet. De andre gangene er det enten en gammel mann med hatt eller en klyse i dress som prater i mobilen. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Thonord: "§ 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Blir man "unødvendig hindret" når man må ligge bak noen som ligger på fartsgrensen? AtW om personen/bilen ligger i venstre felt, Ja (2 felt i den retningen) Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Det er forskjell på å bli hindret og å bli unødvendig hindret. Å følge fartsgrense er en "nødvendighet" sett i lys av loven formuleringen er en del av, og å bli hindret av noen som følger loven er dermed ikke å bli unødvendig hindret. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Det er forskjell på å bli hindret og å bli unødvendig hindret. Å følge fartsgrense er en "nødvendighet" sett i lys av loven formuleringen er en del av, og å bli hindret av noen som følger loven er dermed ikke å bli unødvendig hindret. Å bli hindret av noen som bruker venstrefeltet til annet enn det er ment for er å bli unødig hindret. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Det er forskjell på å bli hindret og å bli unødvendig hindret. Å følge fartsgrense er en "nødvendighet" sett i lys av loven formuleringen er en del av, og å bli hindret av noen som følger loven er dermed ikke å bli unødvendig hindret. Du følger fartsgrensen i høyre felt Venstre felt er kun for forbikjøringer, så om du ligger på fartsgrensen og det kommer noen bak som vil forbi, så hindrer du dem Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 17. august 2016 Forfatter Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Er trådstarter en av disse som ligger i venstre felt med cc på 110 og føler han ikke trenger å legge seg inn til høyre igjen når han blir tatt igjen av en bil fordi "han kan pokker meg holde seg til fartsgrensa han også"? Jeg ligger av og til i høyre felt med cc på 115, og opplever å ta igjen folk som ligger i venstre felt. Man får lyst til å legge seg ut til venstre bak dem slik at de legger seg til høyre, slik at man kan passere dem på venstre som normalt. Av og til ender det med at man passerer dem på høyre side. Kaster man et blikk over på sjåføren idet man passerer, så er det som oftest en dame med et så hardt grep om rattet at hun har hvite knoker, og haka nesten borti rattet. De andre gangene er det enten en gammel mann med hatt eller en klyse i dress som prater i mobilen. Nei, jeg er en som setter cc til 117 på motorvei hvor fartsgrensen er 110. Da går bilen i 110. Jeg ligger i venstre felt unntatt ved forbikjøring. Jeg kjører forbi mange som stoler på sitt speedometer og ligger i ca. 105. Problemstillingen gjelder forbikjøring av en bil som ligger i 108 (BilA) og jeg foretar en forbikjøring etter trafikk reglene, og blir tatt igjen av bil bak meg som kjører fortere enn meg.. Følgende skjer: Jeg legger meg i venstre felt når jeg ligger 3 sek etter (BilA). Jeg passerer (BilA) og fortsetter i venstre felt intil jeg er 3 sek. foran (BilA). Jeg legger meg tilbake i høyre felt. Grunnet liten forskjell i hastighet (2 kmt) tar forbikjøringen lang tid. (5 min.) Dette forsinker bilen bak meg ca. 1 min. Endret 17. august 2016 av Thonord Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Du ville ikke forsinket bilen bak et sekund om du hadde gitt på littegrann for å kunne legge deg tilbake innen han tar deg igjen. Om du kikker i speilet de gangene du ligger og durer i 110, så vil du kanskje oppdage at bilen bak deg ikke kommer alene. Trafikken flyter normalt veldig fint i 115-120 i venstre felt, og det blir raskt en oppsamlet kø av biler som ligger og venter på at du skal få ut fingeren og legge deg til høyre igjen slik du skal for ikke å være til unødig hindring. Om ikke du kan legge deg i venstre fil uten å måtte gjøre så andre må tråkke på bremsen, så la for guds skyld være. La det heller bli deg som blir forsinket littegrann enn at en haug med andre bilister skal bli det. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Med 2km/t differanse hadde jeg ikke vurdert på å kjøre forbi en gang. Bare roet tempoet ned til 108km/t og tatt livet med ro. 3 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Problemstillingen gjelder forbikjøring av en bil som ligger i 108 (BilA) og jeg foretar en forbikjøring etter trafikk reglene, og blir tatt igjen av bil bak meg som kjører fortere enn meg.. Følgende skjer: Jeg legger meg i venstre felt når jeg ligger 3 sek etter (BilA). Jeg passerer (BilA) og fortsetter i venstre felt intil jeg er 3 sek. foran (BilA). Jeg legger meg tilbake i høyre felt. Grunnet liten forskjell i hastighet (2 kmt) tar forbikjøringen lang tid. (5 min.) Dette forsinker bilen bak meg ca. 1 min. Den forsinker ham faktisk bare 30 sekunder, gitt at han må ned fra 120 til 110 de 11 kilometerne han må ligge bak deg og vente på at du skal dra deg sakte men sikkert frem til du kan blinke til høyre igjen. Men du - han er ikke den eneste som blir forsinka. Bilen bak ham igjen må også bremse. Og bilen bak ham igjen. Og bak ham igjen. Tilsammen er det X antall bilister som ikke bare blir forsinket et halvt minutt, men du skaper også en kødannelse som beveger seg i 110 km/t, med unødige risikomomenter som dette medfører. Dessuten - om stadig flere gjør som deg blir det enda flere forsinkelser på 30 sekunder i løpet av en lang kjøretur, og enda flere oppbremsninger med biler bak seg i 120. Tenk over dette og funder på om det ikke er bedre at du senker farten fra 110 til 108 et lite stykke istedenfor 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Nei, jeg er en som setter cc til 117 på motorvei hvor fartsgrensen er 110. Da går bilen i 110. Jeg ligger i venstre felt unntatt ved forbikjøring. Jeg kjører forbi mange som stoler på sitt speedometer og ligger i ca. 105. Problemstillingen gjelder forbikjøring av en bil som ligger i 108 (BilA) og jeg foretar en forbikjøring etter trafikk reglene, og blir tatt igjen av bil bak meg som kjører fortere enn meg.. Følgende skjer: Jeg legger meg i venstre felt når jeg ligger 3 sek etter (BilA). Jeg passerer (BilA) og fortsetter i venstre felt intil jeg er 3 sek. foran (BilA). Jeg legger meg tilbake i høyre felt. Grunnet liten forskjell i hastighet (2 kmt) tar forbikjøringen lang tid. (5 min.) Dette forsinker bilen bak meg ca. 1 min. Dette viser jo svært tydelig at du er en egosentrisk drittsekk i trafikken. For det første er det helt kurant å vente til du er 2 sekunder bak før du legger deg ut, og igjen legge seg inn i det man er to sekunder foran.. Her alene sparer du inn svært lang distanse på forbikjøringen. Denne 3-sekundersregelen er nemlig ikke en regel, det er bare et svært generelt råd. For det andre anses det som helt kurant å gi på litt ekstra for å komme seg forbi (om så bare 5km/t ekstra betyr det ganske mye) Hva tenker du om følgende scenario? Fartsgrensen på stedet er 110, men lastebilene har jo ikke lov til å kjøre i mer enn 80. En lastebil holder 85km/t. Lastebil nr 2 holder 87km/t og vil forbi lastebil nr 1, begge bilene er omtrent 25 meter lange.. Synes du det er greit å bli liggende bak her i flere minutter? Og hvis lastebil 1 holder 79km/t og lastebil 2 holder 80km/t, er det greit da? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Hva tenker du om følgende scenario?Fartsgrensen på stedet er 110, men lastebilene har jo ikke lov til å kjøre i mer enn 80. En lastebil holder 85km/t. Lastebil nr 2 holder 87km/t og vil forbi lastebil nr 1, begge bilene er omtrent 25 meter lange.. Synes du det er greit å bli liggende bak her i flere minutter? Og hvis lastebil 1 holder 79km/t og lastebil 2 holder 80km/t, er det greit da? Dette har han vel strengt tatt allerede svart bekreftende på, i alle fall det første. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 26. august 2016 Del Skrevet 26. august 2016 Jeg forundres over reaksjonene her. Ja jeg forsinker en bil som kommer bak meg ved å holde fartsgrensen, men hvor mye? La oss si at bilen bak meg kjører i 115 kmt og han tar meg igjen når jeg er på høyde med bilen jeg passerer. Det gjenstår da ca. 2,5 min. av min passering, men husk at alt dette skjer i 110 kmt! Jeg forsinker bilen bak med 5 kmt i 2,5 min. Forsinkelsen er derfor forskjellen på å kjøre 91m (for å tilfredstille 3 sek regelen) i enten 110 eller 115 kmt. Det er 1 minutt. Han kommer altså fram til målet sitt 1 minutt senere!! Er det en god grunn til vannvittig kjøring i høy hastighet? (Her sikter jeg på de som legger seg så tett intil meg at jeg ikke kan lese skiltet. Det er ca 10 m og han bryter 3 sek regelen med 2,5 sek.) Jeg leste et sted at lappen ryker ved 1 sek! Er jeg fortsatt en snile og drittsekk? Jeg skrev hva, ikke hvem. Dersom jeg foresaker en trafikkfarlig situasjon ved å holde trafikkreglene, så er det enten reglenes skyld eller bilen jeg passerer, som ikke holder fartsgrensen. Begge alternativ er feil! Da er det kun en part igjen. QED. Nøyaktig samme argumentasjon kan brukes for vise hvor totalt meningsløs din forbikjøring av bilen som lå i 108 km/t, fordi du ønsket å ligge i 110 km/t! Du mener også at du ikke bryter noen trafikkregler, men du bryter helt klart regelen om at man ikke skal hindre annen trafikk unødig. At denne snegleforbikjøringen er unødig beviste du akuratt selv. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå