Gå til innhold

Problemstilling angående saktegående forbikjøring.


ChiaroScuro

Anbefalte innlegg

Du kjører jo i henhold til reglene, men så slavisk må jo være slitsomt. Du er til hinder for annen trafikk. Hold deg unna venstrefeltet om du ikke er villig til å gi på, da folk kommer til å komme bak deg i alt mellom 110-140 km/t, og er ikke interessert i at du skal bruke 5,5 minutter på å kjøre forbi. Jeg er en av dem.

 

Jeg er selv av typen som blir litt oppgitt over svært sakte forbikjøringer, men det er ingenting å sutre over. Det går ikke an å klage over at man blir "hindret" av folk som kjører fartsgrensa. Suck it up. Og det er forøvrig kun ens eget ansvar å kjøre med forsvarlig avstand til forankjørende.

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg forundres over reaksjonene her. Ja jeg forsinker en bil som kommer bak meg ved å holde fartsgrensen, men hvor mye? 
 
...
 
Han kommer altså fram til målet sitt 1 minutt senere!!
 
...

 

 

Hva er motivasjonen din for å kjøre forbi? Hadde det ikke vært lurt å gitt cruise controlen en liten nedjustering slik at du holdt jevn avstand til han som ligger foran deg i 108 km/h? Hvis det f.eks. er en 50 km lang strekning der du blir liggende i 108 i høyrefila i stedet for i 110 bruker du bare ca. 30 sekunder ekstra, og du unngår å misbruke venstrefila. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg forundres over reaksjonene her. Ja jeg forsinker en bil som kommer bak meg ved å holde fartsgrensen, men hvor mye? 
 
La oss si at bilen bak meg kjører i 115 kmt og han tar meg igjen når jeg er på høyde med bilen jeg passerer. Det gjenstår da ca. 2,5 min. av min passering, men husk at alt dette skjer i 110 kmt! Jeg forsinker bilen bak med 5 kmt i 2,5 min.
 
Forsinkelsen er derfor forskjellen på å kjøre 91m (for å tilfredstille 3 sek regelen) i enten 110 eller 115 kmt. Det er 1 minutt.
 
Han kommer altså fram til målet sitt 1 minutt senere!!
 
Er det en god grunn til vannvittig kjøring i høy hastighet? (Her sikter jeg på de som legger seg så tett intil meg at jeg ikke kan lese skiltet. Det er ca 10 m og han bryter 3 sek regelen med 2,5 sek.)
 
Jeg leste et sted at lappen ryker ved 1 sek!
 
 
Er jeg fortsatt en snile og drittsekk? 

 

 

La oss snu på flisa og se på ditt opprinnelige eksempel. Du snitter 110 km/t, mens "den andre" snitter 108 km/t. Det betyr at du sparer ca. 0,6 sek/km ved å fortsette å ligge i 110 og foreta en passering/forbikjøring. Det utgjør ca. 1 min på en strekning på 100 km (eller under en halv time hvis du greide å holde en slik gjennomsnittsfart på strekningen Oslo-Roma, dersom man antar at ruten til Google Maps er fornuftig).

 

På samme måte som du spør om det er verdt å kjøre "vanvittig" for å spare 1 minutt, kan man altså spørre om det er verdt det for deg å spare 0,6 sek/km ved å bruke 5,5 minutt på å passere, eller justere farten til 108 km/t og legge deg bak?

 

Edit: Frank Drebin kom med poenget før meg, men jeg lar det stå likevel.

Endret av Raspeball
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Arrester meg gjerne om matematikken ikke holder mål her nå, men...

 

I 110 km/t vil 1001-1002-1003 tilsvare 91m.

Runder vi opp og inkluderer bilens lengde kan vi si at fra man ligger i trygg avstand bak bilen og har tilbakelagt seg den med tilsvarende trygg avstand trenger man tilsammen 200m.

 

I en relativ hastighetsdifferense på 2 km/t i forhold til bilen man passerer, så vil man trenge hele 6 minutter på å tilbakelegge de 200m.

 

I 110 km/t og 6 minutters forbipasseringstid har man tilbakelagt 1,1 mil (!) for å kjøre forbi uten å bryte fartsgrensa.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg forundres over reaksjonene her. Ja jeg forsinker en bil som kommer bak meg ved å holde fartsgrensen, men hvor mye? 
 
...
 
Han kommer altså fram til målet sitt 1 minutt senere!!
 
...

 

 

Hva er motivasjonen din for å kjøre forbi? Hadde det ikke vært lurt å gitt cruise controlen en liten nedjustering slik at du holdt jevn avstand til han som ligger foran deg i 108 km/h? Hvis det f.eks. er en 50 km lang strekning der du blir liggende i 108 i høyrefila i stedet for i 110 bruker du bare ca. 30 sekunder ekstra, og du unngår å misbruke venstrefila. 

 

E6 Oslo Strømstad (Harrytur). min cc er satt til 116 kmt. i 110 sonene. Jeg passerer sikkert 100 bil som følger sitt eget spedometer og ligger mellom 5 og 10 kmt under fartsgrensen. Svært sjelden noe problem (fristet til å skrive "aldri"), men så kommer de få som ligger i 108. Sjelden noe problem det heller. Hvis jeg ser noen i speilet komme i høy fart bak meg, så venter jeg til han har passert. I blant kommer det så en - som jeg ikke la merke til - og tar meg igjen. 

 

Mener du i fullt alvor at jeg skal sett ned normal hastigheten, bare fordi det kan komme en egoistisk drittsekk bakfra, som tar meg igjen mens jeg passerer. Kanskje bare 10 stk. på 30 Harryturer i året?

 

Raspeball:

 

 

Raspeball:

<for å spare 1 minutt, kan man altså spørre om det er verdt det for deg å spare 0,6 sek/km ved å bruke 5,5 minutt på å passere, eller justere farten til 108 km/t og legge deg bak?>

 

​Og jeg forsinker ham ca 1 minutt.  Han som sannsynligvis er av typen som: Kommer bakfra, ser at jeg blinker med retningsviseren for å bytte felt, og setter opp farten (klampen i bånn) for å hindre meg å legge meg foran ham. 

 

Jeg misliker sterk folk som hiver seg ut/inn i kjørebanen rett foran meg, og prøver derfor å ikke gjøre det mot andre.

 

 

 

 

 

Du viker vel ikke for utrykningskjøretøy som kommer bak deg heller, da du som sagt ikke kan bryte fartsgrensen..

Alle gode sjåfører bøyer loven litt i ny og ne

Har aldri vært i den situasjonen, men jeg vet hva jeg vil gjøre. Jeg vil benytte meg av min frie vilje og aksepter straff dersom jeg blir tatt og bøtelagt. Jeg vil sette opp farten og bryte fartsgrensen. Men jeg har altså aldri gjort det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg forundres over reaksjonene her. Ja jeg forsinker en bil som kommer bak meg ved å holde fartsgrensen, men hvor mye? 
 
...
 
Han kommer altså fram til målet sitt 1 minutt senere!!
 
...

 

 

Hva er motivasjonen din for å kjøre forbi? Hadde det ikke vært lurt å gitt cruise controlen en liten nedjustering slik at du holdt jevn avstand til han som ligger foran deg i 108 km/h? Hvis det f.eks. er en 50 km lang strekning der du blir liggende i 108 i høyrefila i stedet for i 110 bruker du bare ca. 30 sekunder ekstra, og du unngår å misbruke venstrefila. 

 

E6 Oslo Strømstad (Harrytur). min cc er satt til 116 kmt. i 110 sonene. Jeg passerer sikkert 100 bil som følger sitt eget spedometer og ligger mellom 5 og 10 kmt under fartsgrensen. Svært sjelden noe problem (fristet til å skrive "aldri"), men så kommer de få som ligger i 108. Sjelden noe problem det heller. Hvis jeg ser noen i speilet komme i høy fart bak meg, så venter jeg til han har passert. I blant kommer det så en - som jeg ikke la merke til - og tar meg igjen. 

 

Mener du i fullt alvor at jeg skal sett ned normal hastigheten, bare fordi det kan komme en egoistisk drittsekk bakfra, som tar meg igjen mens jeg passerer. Kanskje bare 10 stk. på 30 Harryturer i året?

 

Raspeball:

 

 

Raspeball:

<for å spare 1 minutt, kan man altså spørre om det er verdt det for deg å spare 0,6 sek/km ved å bruke 5,5 minutt på å passere, eller justere farten til 108 km/t og legge deg bak?>

 

​Og jeg forsinker ham ca 1 minutt.  Han som sannsynligvis er av typen som: Kommer bakfra, ser at jeg blinker med retningsviseren for å bytte felt, og setter opp farten (klampen i bånn) for å hindre meg å legge meg foran ham. 

 

Jeg misliker sterk folk som hiver seg ut/inn i kjørebanen rett foran meg, og prøver derfor å ikke gjøre det mot andre.

 

 

 

 

 

Du viker vel ikke for utrykningskjøretøy som kommer bak deg heller, da du som sagt ikke kan bryte fartsgrensen..

Alle gode sjåfører bøyer loven litt i ny og ne

Har aldri vært i den situasjonen, men jeg vet hva jeg vil gjøre. Jeg vil benytte meg av min frie vilje og aksepter straff dersom jeg blir tatt og bøtelagt. Jeg vil sette opp farten og bryte fartsgrensen. Men jeg har altså aldri gjort det.

 

 

Arrester meg gjerne om matematikken ikke holder mål her nå, men...

 

I 110 km/t vil 1001-1002-1003 tilsvare 91m.

Runder vi opp og inkluderer bilens lengde kan vi si at fra man ligger i trygg avstand bak bilen og har tilbakelagt seg den med tilsvarende trygg avstand trenger man tilsammen 200m.

 

I en relativ hastighetsdifferense på 2 km/t i forhold til bilen man passerer, så vil man trenge hele 6 minutter på å tilbakelegge de 200m.

 

I 110 km/t og 6 minutters forbipasseringstid har man tilbakelagt 1,1 mil (!) for å kjøre forbi uten å bryte fartsgrensa.

Oopss! Glemte å ta med bilens lengde. Regnet en avstand på 182 m. 

 

Sukk! Jeg savner Italia og Tyskland.

Tyskland fordi fri fart på motorvei løser problemet.

Italia fordi, i de 8 årene jeg bodde der hadde de to fartsgrenser på motorvei. En for små biler, 110 kmt. og en for store, 130 Kmt. Fotoboksene kunne jo ikke se forskjell på store og små biler, og måtte stilles til å ta bilde av alle over 110. Når så fotoapparatet i boksene kunne ikke lastes med mer enn 24 bilders film - og ingen i Italia holder fartsgrensen - så var filmen brukt opp i løpet av de først 15 minuttene. At filmen i boksene  ble byttet en gang i måned - førte til "fri fart" der også.

Lenke til kommentar

Thonord: "§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Serriøst? Trafikkreglene skal brytes for å unngå at annen trafikk blir unødvendig hindret. Det kan ikke være unødvendig å foreta en forbikjøring!

 

Skal jeg vike for biler fra venstre fordi jeg hindrer dem ved å holde meg til høyre regelen?????

Skal jeg bryte fartsgrensen på landevei fordi jeg er til hinder for en som tar meg igjen og kjører fortere? Jeg holder til høyre, setter ned farten og forsøker å hjelpe bilen bak på alle måter, men jeg nekter å bryte fartsgrensen for å unngå å være til hinder for ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg forundres over reaksjonene her. (...)

Du har i alle fall diskvalifisert deg selv fra enhver rett til å klage på en lastebil i 87 som kjører forbi en annen lastebil i 85, enten det er 90,100 eller 110-sone.

 

Jeg har aldri, ei heller kommer jeg til å klage over lastebiler som lovlig kjører forbi hverandre, uansett hvor lang tid det tar. Jeg tenker gjerne:"Å filler'n" men det er alt. 

Lenke til kommentar

Thonord: "§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Blir man "unødvendig hindret" når man må ligge bak noen som ligger på fartsgrensen?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Thonord: "§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Blir man "unødvendig hindret" når man må ligge bak noen som ligger på fartsgrensen?

 

AtW

 

Tja. Hvis du holder fartsgrensa og blir tatt igjen av en annen bil som gir tegn til å ville kjøre forbi så bryter du trafikkreglene ved ikke å under-lette forbikjøringen hans. Han bryter fartsgrensen, men du er ikke politi. Du kan anmelde ham, men det er bortkastet tid.

Lenke til kommentar

 

 

Thonord: "§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Blir man "unødvendig hindret" når man må ligge bak noen som ligger på fartsgrensen?

 

AtW

 

Tja. Hvis du holder fartsgrensa og blir tatt igjen av en annen bil som gir tegn til å ville kjøre forbi så bryter du trafikkreglene ved ikke å under-lette forbikjøringen hans. Han bryter fartsgrensen, men du er ikke politi. Du kan anmelde ham, men det er bortkastet tid.

 

 

Gjør du? Jeg skulle gjerne sett en dekning for lovtolkningen at man må "vike" for at noen ønsker å kjøre forbi om man holder fartsgrensa.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg skulle på langkjøringskurs med kjøreskolelæreren (i 2005), så ga han ettertrykkelig uttrykk for at ved forbikjøring var det langt bedre å bryte fartsgrensa relativt kraftig enn å bli liggende ved siden av bilen man skal forbi i hundrevis av meter.

 

Litt annerledes når man skal passere noen i venstre felt på en tofelts vei, men jeg foretrekker fortsatt å gi på litt ekstra for å komme forbi og kunne legge meg inn i høyre felt igjen.

 

Ligger jeg bak en som holder 108 i 110 og jeg kommer bak med CC stilt inn på 110, så nøler jeg ikke med å gi på til 115-120 idet jeg passerer ham, for så å legge meg inn til høyre og senke farten til 110 igjen.

 

Alternativet er å ligge og okkupere venstre felt og andres mulighet til å komme seg frem i en laaaaang strekning.

Dette er nytt for meg. Jeg lærte det motsatte. Forbikjøring skulle ikke skje med mindre man hadde fri sikt langt nok til å fullføre forbikjøringen uten å bryte fartsgrensen. Men dette er 51 år siden.

 

Jeg må nok innse at jeg har blitt "Mann med hatt" Grøss.

Lenke til kommentar

 

 

 

Thonord: "§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Blir man "unødvendig hindret" når man må ligge bak noen som ligger på fartsgrensen?

 

AtW

 

Tja. Hvis du holder fartsgrensa og blir tatt igjen av en annen bil som gir tegn til å ville kjøre forbi så bryter du trafikkreglene ved ikke å under-lette forbikjøringen hans. Han bryter fartsgrensen, men du er ikke politi. Du kan anmelde ham, men det er bortkastet tid.

 

 

Gjør du? Jeg skulle gjerne sett en dekning for lovtolkningen at man må "vike" for at noen ønsker å kjøre forbi om man holder fartsgrensa.

 

AtW

 

Kan du vise til et sted hvor hastighet er et element i regel om forbikjøring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...