ChiaroScuro Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Motorvei klasse A fartsgrense 110 kmt. Min hastighet 110 kmt, "den andre" 108 kmt. Jeg bruker cruisecontrol på motorvei. Jeg setter den på fartsgrensen. Dette fører til at jeg tar igjen mange biler. Noen med 4 - 5 kmt, noen mindre. Passering av "den andre" kan føre til potensialt trafikkfarlige situasjoner. Dette skyldes den lange tiden det tar for meg å passere "den andre". Vår hastighetsforskjell er kun 2 kmt. i dette tilfelle. Passering: Når det er 3 sek tidsforsjell mellom meg og "den andre" (91 m bak), legger jeg meg i venstre felt og forblir det inntil jeg er 3 sek foran "den andre" (91 m foran). Jeg legger meg tilbake i høyre felt. Passeringen tar 5,5 min. Hvis jeg blir tatt igjen av en bil ifb. passeringen, går han ofte berserk. Noen legger seg at for nære (la meg anta 1 sek.) og blinker med lysene - masse! (Alt. 1). Noen legger seg over i høyre felt og passerer meg på innsiden. Noen før jeg har passert "den andre", noen etter jeg har passert "den andre".(Alt. 2) Dette fører til følgende brudd på trafikkreglene: Alt.1, Kjøring for nær bil foran. (Han som blinker med lysene) Alt. 2, Forbikjøring på høyre side på motorvei og Kjøring for nær bil foran/bak. (han som kjører forbi meg i høyre felt) I tillegg plikter "den andre" sette ned farten for å bistå meg med forbikjøring. Det skjer nesten aldri, og noen ganger setter "den andre" farten opp litt slik at jeg må vente inntil jeg er 3 sek. etter "den andre" igjen. (Da går "bil bak meg" helt av skaftene. Jeg tror jeg kjører ihht. trafikkreglene, men er åpen for at jeg ikke kjører hensynsfullt ved å bruke så lang tid på passering. Bør jeg la være å passere en bil med så liten hastighets forskjell? Kommentarer? Endret 15. august 2016 av Thonord Lenke til kommentar
Populært innlegg Sexylubb1 Skrevet 15. august 2016 Populært innlegg Del Skrevet 15. august 2016 Ja. 10 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 I tillegg plikter "den andre" sette ned farten for å bistå meg med forbikjøring. Nei. 9 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) I tillegg plikter "den andre" sette ned farten for å bistå meg med forbikjøring. Nei, ikke som hovedregel. Det kun om det er nødvendig. Trafikkreglene §12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet (som blir forbikjørt) beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. I ditt tilfelle er vegen verken uoversiktlig eller har motgående trafikk. Dermed bortfaller setningen om å redusere farten eller stanse. For øvrig kan jeg ikke se at din kjøremåte er ulovlig på noen måte. Men langtidsforbikjøringer er dårlig gjort overfor øvrige trafikkanter, så jeg råder deg til å heller redusere farten 2 km/t og legge deg bak, hvis du ikke kan tenke deg å øke hastigheten noe over fartsgrensa mens du kjører forbi for å redusere medgått tid. Kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 Endret 15. august 2016 av SeaLion 3 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Greit. Forbikjørt bil plikter ikke lengre å "hjelpe" meg. Det forbikjørt bil ikke har lov til er å øke hastigheten. Takk for den. Vedr. å sette ned min hastighet. Men langtidsforbikjøringer er dårlig gjort overfor øvrige trafikkanter, så jeg råder deg til å heller redusere farten 2 km/t og legge deg bak, Hvis jeg kjører forbi kan jeg hindre annen trafikk i 5 min. Er det rimelig at jeg skal hindres - kanskje i timesvis? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Føler du deg virkelig hindret hvis du må kjøre 108 i 110 sonen? 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Gass på litt i det du kjører forbi eller la være å kjøre forbi Hvorfor gjøre det så vanskelig 7 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 15. august 2016 Forfatter Del Skrevet 15. august 2016 Føler du deg virkelig hindret hvis du må kjøre 108 i 110 sonen? Ikke mer enn han som kommer bakfra, han som jeg skal ta hensyn til, selv om han overskrider fartsgrensen. Gass på litt i det du kjører forbi eller la være å kjøre forbi Hvorfor gjøre det så vanskelig Det er jo ikke lov:) men det hender jeg fristes, også vet jeg at fotobokser har en 3 kmt rabatt. Regner med at UP har omtrent det samme uten å vite noe om akkurat det. Men jeg gjør det aldri. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Føler du deg virkelig hindret hvis du må kjøre 108 i 110 sonen?Ikke mer enn han som kommer bakfra, han som jeg skal ta hensyn til, selv om han overskrider fartsgrensen. Gass på litt i det du kjører forbi eller la være å kjøre forbi Hvorfor gjøre det så vanskelig Det er jo ikke lov:) men det hender jeg fristes, også vet jeg at fotobokser har en 3 kmt rabatt. Regner med at UP har omtrent det samme uten å vite noe om akkurat det. Men jeg gjør det aldri. Du kan mest sannsynlig ligge 10+ over uten å bli tatt av noen av delene om du følger bilen din sin CC og speedometer hva fartsmåling gjelder. 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Nå har jeg testet noen biler med cruisekontroll gjennom tidene. De fleste (alle jeg har testet) går tilbake til cruise-speed med en gang man slipper gasspedalen. Kjører man forbi en som holder 108 i 110-sona kan man rett og slett bare gi et lite ekstra trykk på gasspedalen så man kommer seg forbi denne bilen effektivt og smidig. Sånne snegle-forbikjøringer er det rett og slett kun egosentriske drittsekker som driver med. Er hastigheten målt med GPS eller speedometer i dette tilfellet? Ikke at det egentlig gjør noen forskjell, jeg bare lurer. Endret 15. august 2016 av Snylter 8 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Passering: Når det er 3 sek tidsforsjell mellom meg og "den andre" (91 m bak), legger jeg meg i venstre felt og forblir det inntil jeg er 3 sek foran "den andre" (91 m foran). Jeg legger meg tilbake i høyre felt. Passeringen tar 5,5 min. Hvis jeg blir tatt igjen av en bil ifb. passeringen, går han ofte berserk. ... Jeg tror jeg kjører ihht. trafikkreglene, men er åpen for at jeg ikke kjører hensynsfullt ved å bruke så lang tid på passering. Bør jeg la være å passere en bil med så liten hastighets forskjell? Kommentarer? Å bruke mer enn ett minutt på å passere én bil anser jeg som treigt. Etter min mening er metoden din lite hensynfull selv om den kanskje er teoretisk korrekt mtp. lovverket, og jeg er enig med de andre her. Gi gass og få det overstått. UP stopper ikke folk som kjører 120 km/h i 110-sonen, da hadde de ikke hatt plass langs veien til alle som skulle få bot. Venstre felt er for forbikjøring. Når man ligger i tilnærmet lik hastighet som bilen i høyre felt vil jeg kalle det surring, ikke forbikjøring. Hvis jeg vil passere noen som ligger under 90 km/h på motorveien jeg kjører på daglig legger jeg meg i 105-110, da er jeg tilbake i høyrefeltet innen 30-40 sekunder. 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 Nå har jeg testet noen biler med cruisekontroll gjennom tidene. De fleste (alle jeg har testet) går tilbake til cruise-speed med en gang man slipper gasspedalen. Kjører man forbi en som holder 108 i 110-sona kan man rett og slett bare gi et lite ekstra trykk på gasspedalen så man kommer seg forbi denne bilen effektivt og smidig. Sånne snegle-forbikjøringer er det rett og slett kun egosentriske drittsekker som driver med. Er hastigheten målt med GPS eller speedometer i dette tilfellet? Ikke at det egentlig gjør noen forskjell, jeg bare lurer. Speedometeret har varierende feilvisning (sommer/vinter) Feilen er målt med en separat GPS, ikke min trofaste "veifinner". Veifinneren viser også for lite. Feilvisningen på speedometeret ligger mellom 6 og 7% ,på sommerdekk og er et gjennomsnitt, beregnet over tid på rette strekninger. Cruisekontrollen er satt til 116 kmt. Jeg tar ikke hensyn til rabatten myndighetene gir. (Det hender at jeg fristes til å benytte den marginen til redusere tiden det tar å passere bilen foran, men jeg gjør det seff aldri.) Apropos "egosentriske drittsekker". Er ikke det de som bryter trafikkreglene og utsetter andre for fare? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Hva tror du skaper den farligste trafikksituasjonen? Bruke 5 min på forbikjøring med en eller flere andre biler tett bak egen bil, eller bryte fartsgrensa med noen km/t i et fåtall sekunder? 5 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 Passering: Når det er 3 sek tidsforsjell mellom meg og "den andre" (91 m bak), legger jeg meg i venstre felt og forblir det inntil jeg er 3 sek foran "den andre" (91 m foran). Jeg legger meg tilbake i høyre felt. Passeringen tar 5,5 min. Hvis jeg blir tatt igjen av en bil ifb. passeringen, går han ofte berserk. ... Jeg tror jeg kjører ihht. trafikkreglene, men er åpen for at jeg ikke kjører hensynsfullt ved å bruke så lang tid på passering. Bør jeg la være å passere en bil med så liten hastighets forskjell? Kommentarer? Å bruke mer enn ett minutt på å passere én bil anser jeg som treigt. Etter min mening er metoden din lite hensynfull selv om den kanskje er teoretisk korrekt mtp. lovverket, og jeg er enig med de andre her. Gi gass og få det overstått. UP stopper ikke folk som kjører 120 km/h i 110-sonen, da hadde de ikke hatt plass langs veien til alle som skulle få bot. Venstre felt er for forbikjøring. Når man ligger i tilnærmet lik hastighet som bilen i høyre felt vil jeg kalle det surring, ikke forbikjøring. Hvis jeg vil passere noen som ligger under 90 km/h på motorveien jeg kjører på daglig legger jeg meg i 105-110, da er jeg tilbake i høyrefeltet innen 30-40 sekunder. Til slik idioti, kan jeg bare svare:" Det er ikke tillatt å bryte fartsgrensen ved passering eller forbikjøring" Når jeg tar igjen en bil så kjører jeg forbi så fort som mulig. Det gjør jeg med god samvittighet. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 Hva tror du skaper den farligste trafikksituasjonen? Bruke 5 min på forbikjøring med en eller flere andre biler tett bak egen bil, eller bryte fartsgrensa med noen km/t i et fåtall sekunder? De som ikke tar hensyn til 3 sek regelen selvfølgelig! Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Jeg skrev hva, ikke hvem. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Du kjører jo i henhold til reglene, men så slavisk må jo være slitsomt. Du er til hinder for annen trafikk. Hold deg unna venstrefeltet om du ikke er villig til å gi på, da folk kommer til å komme bak deg i alt mellom 110-140 km/t, og er ikke interessert i at du skal bruke 5,5 minutter på å kjøre forbi. Jeg er en av dem. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 (endret) Jeg forundres over reaksjonene her. Ja jeg forsinker en bil som kommer bak meg ved å holde fartsgrensen, men hvor mye? La oss si at bilen bak meg kjører i 115 kmt og han tar meg igjen når jeg er på høyde med bilen jeg passerer. Det gjenstår da ca. 2,5 min. av min passering, men husk at alt dette skjer i 110 kmt! Jeg forsinker bilen bak med 5 kmt i 2,5 min. Forsinkelsen er derfor forskjellen på å kjøre 91m (for å tilfredstille 3 sek regelen) i enten 110 eller 115 kmt. Det er 1 minutt. Han kommer altså fram til målet sitt 1 minutt senere!! Er det en god grunn til vannvittig kjøring i høy hastighet? (Her sikter jeg på de som legger seg så tett intil meg at jeg ikke kan lese skiltet. Det er ca 10 m og han bryter 3 sek regelen med 2,5 sek.) Jeg leste et sted at lappen ryker ved 1 sek! Er jeg fortsatt en snile og drittsekk? Jeg skrev hva, ikke hvem. Dersom jeg foresaker en trafikkfarlig situasjon ved å holde trafikkreglene, så er det enten reglenes skyld eller bilen jeg passerer, som ikke holder fartsgrensen. Begge alternativ er feil! Da er det kun en part igjen. QED. Endret 16. august 2016 av Thonord Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Enig at så kort avstand er både farlig og unødvendig. Selv har jeg litt tålmodighet, men du må også reagere og gjøre noe med situasjonen. Det blir da å gasse på, eller bremse opp, og legge deg inn bak bilen du ville kjøre forbi. Bør ikke være nødvendig å sinke noen i så "lang" tid. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Da jeg skulle på langkjøringskurs med kjøreskolelæreren (i 2005), så ga han ettertrykkelig uttrykk for at ved forbikjøring var det langt bedre å bryte fartsgrensa relativt kraftig enn å bli liggende ved siden av bilen man skal forbi i hundrevis av meter. Litt annerledes når man skal passere noen i venstre felt på en tofelts vei, men jeg foretrekker fortsatt å gi på litt ekstra for å komme forbi og kunne legge meg inn i høyre felt igjen. Ligger jeg bak en som holder 108 i 110 og jeg kommer bak med CC stilt inn på 110, så nøler jeg ikke med å gi på til 115-120 idet jeg passerer ham, for så å legge meg inn til høyre og senke farten til 110 igjen. Alternativet er å ligge og okkupere venstre felt og andres mulighet til å komme seg frem i en laaaaang strekning. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå