Gå til innhold

Pros & Cons; RX 480 og GTX 1070/1060


Behemian

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I forkant av lanseringen av Battlefield 1, så driver jeg og finpusser litt på riggen, og da skal det gode gamle GTX 760 kortet "bøte med livet".

 

Maskinen ellers er kjempe, og det var bare fordi jeg ville spare penger at valget landet på et GTX 760 for 1 års tid siden.

 

Men valget av skjermkort er ikke lett, særlig ikke når nvidia sine kort er å dyre.

 

Jeg kan starte med å nevne "specs" på riggen slik som den står uten GPU.

 

CPU: i7-4790K (4Ghz)

MB: Asus Z97-A

RAM: HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz

PSU: XFX Balck Edition 750W (Gold Plus)

HD: Samsung EVO 850 250Gb SSD & 1Tb Seagate Barracuda HDD

 

Tenker jeg muligens kjøper mer RAM etter hvert, men slik som den er nå får holde enn så lenge.

 

Så langt har jeg sett for meg at jeg blir nok å kjøpe enten Pascal eller Polaris. Jeg vurderte en liten stund å gå for GTX 9xx serien, muligens et 980ti kort, eller muligens et 970 SOC på 4Gb. Men tror jeg får mer "bang for the buck" med de nye kortene.

 

Jeg kan si fra starten av at GTX 1080 er et bare å glemme. Jeg betaler ikke nærme 10K for et skjermkort. Det er bare latterlig! Så det lengste jeg er villig til å gå er GTX 1070, når det kommer til pris.

 

Her er kortene jeg har vurdert;

 

AMD RX 480

Nvidia GTX 1060

Nvidia GTX 1070

 

Til nå har jeg disse tingene å si om hvert enkelt kort:

 

RX 480 - Lav pris (rett over 3000 kroner for 8Gb versjonen), mulighet for å utvide til Crossfire ved en senere anledning (feks hvis kortet skulle komme ut for salg om noen mnd), burde klare å kjøre så og se alle spill på Max/Ultra settings på 1080p.

 

GTX 1060 - Lav pris, ikke mulighet for SLI, burde klare en god del spill på Max/Ultra settings på 1080p.

 

GTX 1070 - Høy pris (5200 kroner for tredjepartsmodellene), mulighet for SLI (men da kunne jeg heller bare kjøpt et 1080 med en gang, siden prisen for 2 stk 1070 blir meget stiv), burde klare så og si alle spill på Max/Ultra settings på 1080p.

 

Så hva er dommen til dere som alt har kjøpt nye kort? Hvilket av disse kortene vil gi meg mest utbytte over de neste 2-3 årene? Jeg er ikke av den typen som må ha det beste hver gang det kommer ut noe nytt, så jeg liker heller å kjøpe noe som vil gjøre det godt nok i en lengre tid fremover, for så og kjøpe nytt når det jeg har ikke strekker til lengre. Så her må en tenke pris fremfor ytelse, men ikke til en så stor grad at kortet ikke vil klare å holde følge med pillene etter bare en kort tid.

 

Personlig mener jeg 4000 kroner burde holde for et skjermkort, noe det har gjort i mange år. Men den siste tiden, så har prisene gått gradvis oppover. Og en kan skylde det på svak kronekurs osv. Men det kommer nok først og fremst av at uansett hvilken pris kortene blir lagt ut for, så vil folk kjøpe dem uansett. Så teoretisk sett, så burde prisene gå ned så fort "hype" tar slutt, og alle fanboys osv har fått leketøyene sine?

 

Kom iallfall med innskudd, så kanskje valget mitt blir enklere.

 

- B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for et 1070 hvis jeg "måtte" velge mellom disse. Å basere seg på 2 stk middels GPU'er i crossfire/SLI fremfor 1 stk kraftigere GPU, så ville jeg definivt basert meg på den ene kraftigere GPU'en.

 

Hvis du derimot synes det er "morro" å fomle litt med multi-GPU systemer, så er jo for all del 2 stk Rx 480'er sikkert morro å styre med og som i tillegg nesten (vel og merke nesten) greier å henge med et GTX 1080, men igjen så vil jo to 480'er bli dyrere enn en 1070.

 

En annen ting igjen er jo at jeg "tror" (uten å være 100%) at ett RX 480 kort vil duge i 1080p oppløsning på Battlefield 1. :)

Endret av fomlepung
Lenke til kommentar

Hopp over Crossfire / Sli til det blir litt klarere hvordan dette fungerer i Windows 10 - DX12 og Vulkan.

 

Får du tak i et greit priset RX 480 kort som feks Sapphire sine 8Gb kort så hadde jeg trolig kjøpt det, spesielt om planene er å spille hovedsakelig DX12 spill.

 

Utifra spesifikasjonene på pcen din begynner det å bli dags for en litt større oppdatering , er vel 4 kjerner i den cpu'en uten Hyperthreading om jeg husker rett og i dag ser det ut som mer moderne spill er langt flinkere til å dra nytte av flere kjerner og HT.

Lenke til kommentar

Gamegpu.ru kommer alltid ut med enchmark av spill som er store og kommer i beta. Der tester de skjermkortytelse og cpuytelsemed mange modeller. Kommer garantert også mange andre benchmarks fra bf1 open beta 31 august. Vent med kjøp til du ser benchmarks :)

 

Husk at dårlig hardware dreper gode spill :p

Lenke til kommentar

Et par punkter: 

 

CPU'en din støtter HT, alle "nørder" burde vite at i7 støtter HT. 

Du skriver at du tenker å oppgradere til mer RAM, mtp at du allerede har 16GB så er det totalt meningsløst. .

 

Det er skjermkortet som du nevner som er "synderen" i oppsettet ditt. 

 

GTX 1060 yter jevnt over bedre enn RX480, men støtter Nizzen.. Vent på benchmarks til det spesifikke spillet og kjør på det kortet som gir best ytelse ifht budsjettet ditt. 

Lenke til kommentar

 

 

I forkant av lanseringen av Battlefield 1, så driver jeg og finpusser litt på riggen, og da skal det gode gamle GTX 760 kortet "bøte med livet".

 

 

- B

 

Battlefield blir godt på begge alle tre kortene men litt extra dx12 snacks for AMD.(sjekk youtube link) EA Bf1 jobber sammen med AMD som tidligere. https://www.youtube.com/watch?v=sB6iqFYtc0E&feature=youtu.be&t=7m18s

 

på 480 kortene ser du også at Battlefield 1 blir fremhevet http://radeon.com/rx-480/

 

Uansett blir du nok fornøyd med en av de tre kortene. 

Lenke til kommentar

Så den gjengse toppfatning er at RX 480 er et middels bra kort?

Mener å ha lest at det er et kort som kommer til å ta seg betraktelig opp etter hvert som AMD får optimalisert driverne osv.

Stemmer dette?

 

For ved mindre 1070 går ned i pris, så svir det ganske kraftig i lommeboka med 5200 kroner for en komponent.

Men igjen, så frister 1070 veldig. En kompis skaffet seg nettopp 1070 Gamer X kortet til MSI, og han klarer ikke slutte å snakke om det. Mulig det er for å gni det inn, men det høres ut som gull og grønne skoger 24/7.

Lenke til kommentar

Så den gjengse toppfatning er at RX 480 er et middels bra kort?

Mener å ha lest at det er et kort som kommer til å ta seg betraktelig opp etter hvert som AMD får optimalisert driverne osv.

Stemmer dette?

 

Det er et middels bra kort pr dags dato. Man kan ikke snakke om "når de får optimalisert", men hvis det blir bedre fremover så vil det muligens hoppe opp et hakk eller to og være et kjempekjøp i forhold til pris/ ytelse. Tiden vil vise.

 

Derfor jeg kjøpte en fin rigg med 6600K og bruker et HD5450 (  :lol: ) mens jeg avventer en liten stund til.

Lenke til kommentar

Har sittet med morgenkaffen en stund og lest litt rundt EVGA GeForce GTX 1070 SC Gaming, og prisen ligger bare rett over hva jeg har lyst til å betale. Men ut i fra reviews på Youtube, så har jeg sett at med stock kjøling (altså den som står på, som ikke er stock, men dere forstår). Så har folk klart å clocke det opp til 2100Mhz, uten å skifte på volt etc. Og kortet gjør ikke mer enn ca 70*C under load.

 

For meg virker det som et solid kort, men jeg har ingen referanser til EVGA av personlig erfaring, så jeg vet liksom ikke helt.

 

Er av den typen som "kvier" meg litt for å bruke penger på ting som ikke er kjent og kjært, som feks Asus, MSI osv.

 

Skal sies at den XFX PSUen jeg har har holdt opp til lovnaden, selv om jeg alltid har brukt Corsair sine. Så hvem vet.. kanskje EVGA er gode greier?

Lenke til kommentar

Nå er det allerede noen her på forumet som har kjøpt inno3d korta, og tilbakemeldingene er bare possitive.

Når prisen er såpass mye lavere så er det jo et kupp. 4390kr er vel under det du har som max pris også. Dermed kan du le av kameraten din som kjøpte "samme" kort for 800kr mere :p

Lenke til kommentar

Nå er det allerede noen her på forumet som har kjøpt inno3d korta, og tilbakemeldingene er bare possitive.

Når prisen er såpass mye lavere så er det jo et kupp. 4390kr er vel under det du har som max pris også. Dermed kan du le av kameraten din som kjøpte "samme" kort for 800kr mere :p

Selv venter jeg på:

https://forums.anandtech.com/threads/videocardzamd-radeon-r9-490x-and-r9-490-launches-in-june-pro-duo-launches-on-april.2469434/

 

Hvis R9 490x blir:

https://forums.anandtech.com/threads/videocardzamd-radeon-r9-490x-and-r9-490-launches-in-june-pro-duo-launches-on-april.2469434/

 

Så er det godt mulig skjermkortet blir lydløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...