steinjarle Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Sluker Pokémon-jakten strøm? Her er vindturbinen du kan ta med deg i sekken Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 En dynamo på sykkelen vil være fin til å lade mobiltelefonen. 50 watt lading i ti minutter burde være nok, eventuelt åtte watt i en times tid. 4 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Desverre er det lite pokemon på fjellet i Pokemon Go, motsatt av hva man skulle tro ut ifra universet som ligger bak. Lite vind på aker brygge og i Frognerparken. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Tenk det båtlasset med ubrukt skuffefyll når Pokemon-feberen gir seg.. Og rent teknisk: - 5 watt fra 1 kg.. Litium-ion batterier har en energitetthet på 100-250 Wh/kg. Noe som betyr at man må behøve mer enn 20 til 50 timer med aktiv lading mellom hver gang man får tilgang på en stikkontakt, før det blir lettere å drasse med seg vindturbinen enn å dra med seg batterier. - Mye av det samme kan sies om vannkraftverket. Det er mye vekt i forhold til effekten og volumet. Dessuten klippet de selvsagt filmen hver gang propellen kilte seg i elvebunnen og viser ikke hvordan de får plassert den der uten at den strander ved elbebredden. Tviler på at folk gidder å stå med støvler i elva i 5 timer for å lade telefonen sin. Disse greiene egner seg sikkert på ekspedisjon over Antarktis eller Alaska, men vanlige turgåere vil spare mye vekt og plunder på å ta med seg en passe stor batteribank i stedet for. 7 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Om man tar med seg en kilo med nødlader og 18650 li-ion-batterier, har man 252Wh man kan benytte seg av. Som Simen1 skriver, skal man være lenge borte før man sparer vekt på å drasse med seg den vindmøllen. Skal man på lengre turer, vil den nok uansett utkonkurreres av solceller. Drar man f.eks. pulk etter seg, vil solceller på toppen av pulken holde lenge selv uten direkte sollys. Panel på sekken kan holde, hvis strømbehovet er lite. Som tur- og ekspedisjonsprodukt er den nok ganske verdiløs. Og som fast installasjon vil vel andre permanente stort sett andre løsninger være bedre egnet. Kult da, det skal han ha! Slike prosjekter skal vel ikke være fiks ferdige businessideer heller.Estreamen derimot, har jeg egentlig god tro på hvis man har en hytte uten strøm ved en elv eller stor nok bekk, og ønsker å ha en strømforsyning til lesebrett/nettbrett/mobiler. Nå er jeg usikker på hvor mange det gjelder, jeg synes det finnes strøm selv på beskjedent utstyrte hytter der ingen skulle tru at nokon kunne bu - langt mindre få installert strøm. 2 Lenke til kommentar
jornl Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Her et brettbart panel på 5w og en batteripakke fra biltema. Fungerer ypperlig. Pakka lades av panelet på dagen, og pakka lader telefon på natta. 1 Lenke til kommentar
3N52O5G4 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Begge de ovennevnte produktene er nyvinninger i kategorien "produkttdesign". Ikke misforstå meg - det kommer mye bra ut av samarbeid mellom ingeniører og produktdesignere, men begge disse produktene lukter veldig sterkt av visjon og design og ikke så mye teknologi og marked. Litt som kickstarter-kampanjen med vannflasken som skulle fylle seg selv med kondensering. "Fontus". Den solgte som et uvær på indiegogo. 1153% av finansieringsmålet. Hvorfor? Fordi den er solgt inn riktig. Masse flotte brosjyrer, skisser, 3D-rendringer, bilder med sterke farger, videoer og tekst med masser av pathos. Prøv å google "Fontus debunk". Side opp og side ned som forklarer hvor oppblåst konseptet er. Disse fikk altså 2.8MNOK i finansiering på varm luft (no pun intended). Min opplevelse er at det er flere og flere slike produkter som kommer frem. Lenke til kommentar
Harald Skreppedal Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 5W produsert med 1 kg vindturbin er dessverre håpløst. Min 400 grams solpanel på 14 watt produserer mer enn 5 watt i helt overskyet vær. I mørketiden i arktis, og med en turbin på 30-50 watt, så ville konseptet hatt et marked. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Desverre er det lite pokemon på fjellet i Pokemon Go, motsatt av hva man skulle tro ut ifra universet som ligger bak. Lite vind på aker brygge og i Frognerparken. Dessverre??? Helt topp. Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 2000mAh=2Ah, litt usikker, batteriet på mobiler er 5V? Altså 10Wh Bare regner litt her og vurderer? 1000Wh:5w=200 timer for å få en kWh. For en å lade en mobiltelefon trenger da man altså 1 time+ Så den fungerer jo innenfor bruksomerådet sitt. Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 5W produsert med 1 kg vindturbin er dessverre håpløst. Min 400 grams solpanel på 14 watt produserer mer enn 5 watt i helt overskyet vær. I mørketiden i arktis, og med en turbin på 30-50 watt, så ville konseptet hatt et marked. Har du målt det? Er det sammeleggbart, tar liten plass? Hvor mye koster det, hvor får du kjøpt dette? Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Hmmm. dette behovet er vel mer ett tegn på ett samfunnsproblem. Behovet for å være påkoblet over alt alltid. Innen rus omsorgen er vel ett udekket behov som medfører at vedkommende føler ett slikt ubehag som man kan få inntrykk av at denne brukergruppen har ofte relatert til ett avhengighets problem. Slikt krever behandling. Ikke noe problem å ha med seg mobilen på fjellet, det er ikke det jeg sikter til, helt supert som alternativt nødsamband, men dersom den lille skvetten med sol du skulle oppleve på turen ikke er nok, dersom behovet er så stort at du bare MÅ ha mulighet for å lade på natten, da er det vel behovet for å være online på sosiale medier etc. som er problemet, ikke behovet for lading. Som nevnt allerede av andre, ett 400grams solpanel hadde løst dette mye bedre. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Tenk det båtlasset med ubrukt skuffefyll når Pokemon-feberen gir seg.. Og rent teknisk: - 5 watt fra 1 kg.. Litium-ion batterier har en energitetthet på 100-250 Wh/kg. Noe som betyr at man må behøve mer enn 20 til 50 timer med aktiv lading mellom hver gang man får tilgang på en stikkontakt, før det blir lettere å drasse med seg vindturbinen enn å dra med seg batterier. - Mye av det samme kan sies om vannkraftverket. Det er mye vekt i forhold til effekten og volumet. Dessuten klippet de selvsagt filmen hver gang propellen kilte seg i elvebunnen og viser ikke hvordan de får plassert den der uten at den strander ved elbebredden. Tviler på at folk gidder å stå med støvler i elva i 5 timer for å lade telefonen sin. Disse greiene egner seg sikkert på ekspedisjon over Antarktis eller Alaska, men vanlige turgåere vil spare mye vekt og plunder på å ta med seg en passe stor batteribank i stedet for. Eller rett og slett ved å redusere behovet sitt for å være online hele tiden Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) 2000mAh=2Ah, litt usikker, batteriet på mobiler er 5V? Altså 10Wh Bare regner litt her og vurderer? 1000Wh:5w=200 timer for å få en kWh. For en å lade en mobiltelefon trenger da man altså 1 time+ Så den fungerer jo innenfor bruksomerådet sitt. Litium-ion-kjemien gir alltid ca 3,7 V per celle. Telefoner har alltid én celle. Andre ting som skrutrekkere etc har som regel flere celler og en totalspenning som er en multippel av ca 3,7 V. Mange telefoner har batterier med en strømkapasitet rundt 2,5-3 Ah så 10 Wh er et godt estimat for et telefonbatteri. Med 5W ladeeffekt blir det et par timer for å lade telefonen ja. Endret 17. august 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 5W produsert med 1 kg vindturbin er dessverre håpløst. Min 400 grams solpanel på 14 watt produserer mer enn 5 watt i helt overskyet vær. I mørketiden i arktis, og med en turbin på 30-50 watt, så ville konseptet hatt et marked. Har du målt det? Er det sammeleggbart, tar liten plass? Hvor mye koster det, hvor får du kjøpt dette? Dette er min erfaring, men jeg har ikke sjekket output ved overskyet vær https://www.amazon.com/dp/B012YZXMZS/?tag=thewire06-20&linkCode=xm2&ascsubtag=WC5297 Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Kan man ikke ha en ordentlig mølle med et stort batteri (Som kjøres pent for å leve lenge) og elektronikk fastmontert på populære rasteplasser oppe i fjellheimen? Noe som holder til at f.eks ti personer kan lade opp en vanlig mobil i slengen. Gjerne med en indikator for hvor mye strøm det er der så folk skjønner at det ikke er en utømmelig kilde. Mesteparten av tiden vil den jo bare stå der og lade seg opp så man trenger ikke noe enorme greier. Det hadde vel blitt rappet kort tid etter at det ble satt opp. Måtte vel murt fast ei stang til mølla og låst elektronikken/batteriet inne i ei skikkelig stålkasse. En fancy duppeditt hadde bare "forsvunnet". Disse mølleløsningene er kun for når man er lenge borte fra sivilisasjonen. På en vanlig dagstur så er det bare ekstra vekt. Skal du absolutt ha med en nødløsning for når du ligger der med tom mobil og brukket ben så kan du jo ha med en av disse håndsveivene (Søk "hand cranked charger" på ebay). De er skitbillige og lette. Funker om natta også. Innebygget lommelykt er det tilogmed på noen. Plastsveiva knekker nok på vinteren da... Lenke til kommentar
Harald Skreppedal Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 5W produsert med 1 kg vindturbin er dessverre håpløst. Min 400 grams solpanel på 14 watt produserer mer enn 5 watt i helt overskyet vær. I mørketiden i arktis, og med en turbin på 30-50 watt, så ville konseptet hatt et marked. Har du målt det? Er det sammeleggbart, tar liten plass? Hvor mye koster det, hvor får du kjøpt dette? Hei. Jeg bruker dette produktet fra Eceen: https://www.amazon.com/Foldable-Portable-Smartphones-Bluetooth-USB-Charged/dp/B00NTXGLUI/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1471596959&sr=8-1&keywords=portable+solar+eceen Jeg har flere slike produkter, men har endt opp med denne. Siden jeg har iPhone 6S så stiller den store krav til lading, og det funker veldig bra. En egen Battery Life app viser nivå på lading til enhver tid. I sol lader jeg telefonen direkte fra panelet, i overskyet vær bruker jeg et batteri fordi telefonens ladelogikk ikke greier å gjenoppstarte lading dersom ladestrømmen kortvarig blir lav fra panelet (veldig mørk sky, at jeg går foran panelet og lager skygge osv). Lenke til kommentar
gearjunkie Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Tex Energy har også noe lignende, men virker mer solid. Blir lansert snart sies det. Grunnleggeren av Power Traveler som står bak merket. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 (endret) Man kan lage en vindmølle for å lade mobilen enkelt selv. En liten børstemotor og en liten DC-DC-regulator og USB-kontakt så har man innmaten. Resten 3D-printer man. Regulator: http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-Regulator-Step-up-Step-down-2-in-1-/370538642812 Motor: http://www.ebay.com/itm/9-24V-550-Mini-DC-Motor-Strong-Magnetic-Brush-Strong-Driving-Force-Large-K244-/121956863836 Mindre motor: http://www.ebay.com/itm/For-MABUCHI-RF-370CA-15370-DC12V-5600RPM-Micro-Carbon-Brush-DC-Motor-for-DIY-/231170402001 Endret 21. august 2016 av Lynxman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå