Shruggie Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) "Amerikansk" er ikke en etnisitet eller rase. Det er er en nasjon med folk fra hele verden. De er ikke et eget folkeslag slik Nordmenn er.USA har hatt sin egen kultur som ikke har forsvunnet. Norsk kultur forsvinner ikke selv om det blir mye innvandring på lignende måte. Det er det som er viktigst, ikke hudfargene USAs kultur forandrer seg hver dag, og forandrer seg for hver kilometer du reiser fra sør til nord eller øst til vest. Endret 18. august 2016 av Gavekort Fjernet sitatpyramide Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Nå var det ikke meg du spurte. Men jeg ser ikke bort i fra at det stemmer. Det er mye ufred i verden som skyldes interne konflikter mellom ulike etniske grupper. Det er kanskje det han tenker på? Til en grad ja, men korrelasjon er ikke kausalitet. For det første er det for mange unntak, for det andre så er det for mange andre tilknyttende faktorer til et homogent samfunn, slik som blant annet reversert kausalitet til politisk stabilitet som gir homogene folkegrupper, og sist men ikke minst så tror jeg ikke det er noen troverdige kilder som misanthrope har brukt, men en konklusjon på dette avventer jeg til jeg får en respons. Endret 18. august 2016 av Gavekort 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 ...mange ikke-hvite nordmenn ikke ønsker å omtale seg som norsk... Tvilsom påstand. 1 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Tvilsom påstand. Hva får deg til å si det? Du må gjerne være uenig, selvsagt. Det er lov. Og du må gjerne dele dine erfaringer, hvis du sitter på andre. Det er også lov. Men mitt solide inntrykk er at de fleste ikke-hvite ikke ønsker å omtale seg som norsk, og at de identifiserer seg mer med sine opprinnelsesland enn noe annet. Trodde det var allmennkunnskap. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Tvilsom påstand. Hva får deg til å si det? Du må gjerne være uenig, selvsagt. Det er lov. Og du må gjerne dele dine erfaringer, hvis du sitter på andre. Det er også lov. Men mitt solide inntrykk er at de fleste ikke-hvite ikke ønsker å omtale seg som norsk, og at de identifiserer seg mer med sine opprinnelsesland enn noe annet. Trodde det var allmennkunnskap. Jeg deler ikke din erfaring, tvert imot. Uansett blir dette anekdotisk, om du ikke har noe forskning å vise til. 1 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg deler ikke din erfaring, tvert imot. Uansett blir dette anekdotisk, om du ikke har noe forskning å vise til. Selvsagt blir det anekdotisk. Hva hadde du forventet? En avhandling? Jeg snakker ut fra mitt ståsted og de menneskene jeg møter. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg deler ikke din erfaring, tvert imot. Uansett blir dette anekdotisk, om du ikke har noe forskning å vise til. Selvsagt blir det anekdotisk. Hva hadde du forventet? En avhandling? Jeg snakker ut fra mitt ståsted og de menneskene jeg møter. Som rutinemessig forteller at de ikke liker å bli kalt Nordmenn? Eller som rutinemessig forteller at DE hører om folk som ikke liker å bli kalt Nordmenn...? 1 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Som rutinemessig forteller at de ikke liker å bli kalt Nordmenn? Eller som rutinemessig forteller at DE hører om folk som ikke liker å bli kalt Nordmenn...? Rutinemessig kjenner jeg at blir et rart ord. Jeg kjenner ingen som har som en daglig eller månedlig rutine å fortelle meg at de ikke ser på seg selv som norsk, nei, hvis det er det du mener. Det ville ha vært rart. Men de gangene jeg har pratet med ikke-hvite nordmenn om det, eller bare overhørt noen andre snakke om det, så er min erfaring at de aller færreste har et ønske om å omtale seg selv som norske, ja. Du har kanskje vært borti det selv, vil jeg anta, vel vitende om at ingenting overrasker meg når jeg snakker med folk på internett. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Nei, jeg har aldri vært borti det i mine mange år som student i Oslo, bosatt på Grønland eller journalist i studentradioen. Merkelig, ikke sant? 2 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Av og til har ikke jeg et ønske om å omtale meg selv som norsk. Selv om jeg har dokumenterte familierøtter i Norge tilbake til vikingtiden så blir det litt kleint å vedkjenne seg samme nasjonalitet som en del rasister og xenofober som man ser eksempler på i tråder som denne. Kanskje xenofobene selv bidrar til å fremskynde den situasjonen de frykter. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 "Amerikansk" er ikke en etnisitet eller rase. Det er er en nasjon med folk fra hele verden. De er ikke et eget folkeslag slik Nordmenn er.USA har hatt sin egen kultur som ikke har forsvunnet. Norsk kultur forsvinner ikke selv om det blir mye innvandring på lignende måte. Det er det som er viktigst, ikke hudfargene USAs kultur forandrer seg hver dag, og forandrer seg for hver kilometer du reiser fra sør til nord eller øst til vest.Uenig. Alle land har regionale forskjeller, men baseball, mom and apple pie finnes overalt i USA. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Av og til har ikke jeg et ønske om å omtale meg selv som norsk. Selv om jeg har dokumenterte familierøtter i Norge tilbake til vikingtiden så blir det litt kleint å vedkjenne seg samme nasjonalitet som en del rasister og xenofober som man ser eksempler på i tråder som denne. Kanskje xenofobene selv bidrar til å fremskynde den situasjonen de frykter. Ja tenk å være fra samme sted som noen av de onde fremmedfryktige, noe så skamfullt. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) ... Endret 18. august 2016 av Clarus Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Som rutinemessig forteller at de ikke liker å bli kalt Nordmenn? Eller som rutinemessig forteller at DE hører om folk som ikke liker å bli kalt Nordmenn...? Rutinemessig kjenner jeg at blir et rart ord. Jeg kjenner ingen som har som en daglig eller månedlig rutine å fortelle meg at de ikke ser på seg selv som norsk, nei, hvis det er det du mener. Det ville ha vært rart. Men de gangene jeg har pratet med ikke-hvite nordmenn om det, eller bare overhørt noen andre snakke om det, så er min erfaring at de aller færreste har et ønske om å omtale seg selv som norske, ja. Du har kanskje vært borti det selv, vil jeg anta, vel vitende om at ingenting overrasker meg når jeg snakker med folk på internett. Mener du at de fleste barn ønsker å bli "annerledes" enn resten, særlig hvis de bli mobbet pga det? Hvis du mener at du aldri tilhører resten, så har du lite valg enn å akseptere det og noen sier at de egentlig aldri ønsket å bli med(selv om de lyver) Hvis dette skjer, blir det vanskelig å endre seg senere. Det kaller vi på engelsk en" self-fulfilling prophesy". Hvorfor prøver å bli akseptert i en gruppe du mener aldri aksepterer deg? Bedre å bli med folk som er som deg 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Av og til har ikke jeg et ønske om å omtale meg selv som norsk. Selv om jeg har dokumenterte familierøtter i Norge tilbake til vikingtiden så blir det litt kleint å vedkjenne seg samme nasjonalitet som en del rasister og xenofober som man ser eksempler på i tråder som denne. Kanskje xenofobene selv bidrar til å fremskynde den situasjonen de frykter. Ja tenk å være fra samme sted som noen av de onde fremmedfryktige, noe så skamfullt. Bullshit! Skamfullt var det du som kom med, skammen din ingenting med meg å gjøre. Jeg sa kleint, fordi assosiasjonen er en smule pinlig i visse situasjoner. Lær deg forskjellen. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Disse fordeler... . http://www.scientificamerican.com/article/how-diversity-makes-us-smarter/ Fra samme artikkel: "Research has shown that social diversity in a group can cause discomfort, rougher interactions, a lack of trust, greater perceived interpersonal conflict, lower communication, less cohesion, more concern about disrespect, and other problems." Og allikevell så skal mangfold være en god ting ? Dessuten er det ingen link i artikelen som viser hvilken undersøkelse de snakker om, hadde vært fint om jeg slapp å måtte spørre om det hver gang du legger ut artikler. Det finnes utfordringer i multikulturelle situasjoner, ingen tvil på det, men det finnes også løsninger og fordeler som monokulturelle land ikke har. Flere linker som Scientific American nevnte http://web.mit.edu/cortiz/www/Diversity/PDFs/Jehn%20et%20al%201999.pdf https://www.jstor.org/stable/1556374?seq=1#page_scan_tab_contents http://www.nber.org/papers/w19905?utm_campaign=ntw&utm_medium=email&utm_source=ntw Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Mener du at de fleste barn ønsker å bli "annerledes" enn resten, særlig hvis de bli mobbet pga det? Hvis du mener at du aldri tilhører resten, så har du lite valg enn å akseptere det og noen sier at de egentlig aldri ønsket å bli med(selv om de lyver) Hvis dette skjer, blir det vanskelig å endre seg senere. Det kaller vi på engelsk en" self-fulfilling prophesy". Hvorfor prøver å bli akseptert i en gruppe du mener aldri aksepterer deg? Bedre å bli med folk som er som deg Det inntrykket jeg har av de jeg prater med er at det er på grunn av at de er stolte over sin etniske opprinnelse at de ikke anser seg selv som norske. Jeg vet ingenting om hvordan barn tenker rundt dette. De jeg omgås er voksne mennesker. Men det er jo nærliggende å tro at også de tenker likedan. De vil jo aller helst være som sine foreldre. Særlig når de er små. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Mener du at de fleste barn ønsker å bli "annerledes" enn resten, særlig hvis de bli mobbet pga det? Hvis du mener at du aldri tilhører resten, så har du lite valg enn å akseptere det og noen sier at de egentlig aldri ønsket å bli med(selv om de lyver) Hvis dette skjer, blir det vanskelig å endre seg senere. Det kaller vi på engelsk en" self-fulfilling prophesy". Hvorfor prøver å bli akseptert i en gruppe du mener aldri aksepterer deg? Bedre å bli med folk som er som deg Det inntrykket jeg har av de jeg prater med er at det er på grunn av at de er stolte over sin etniske opprinnelse at de ikke anser seg selv som norske. Jeg vet ingenting om hvordan barn tenker rundt dette. De jeg omgås er voksne mennesker. Men det er jo nærliggende å tro at også de tenker likedan. De vil jo aller helst være som sine foreldre. Særlig når de er små. Når de blir tenåringer så ønsker de fleste å bli som deres klasskameratene og ikke sett som annerledes. Hvordan dette går påvirker hvordan en identifisere seg for resten av livet. Jeg antar de som hadde lite suksess med å bli sett som norske blant deres klasskamerater prøver å bli fornøyd og stolte av deres bakgrunn. Lenke til kommentar
Apekattsjio Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) aaa Endret 10. juni 2018 av Apekattsjio 1 Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Hvite i USA er ihvertfall på vei til å våkne, der har staten mye makt men folket har ivertfall våpen.. I Europa har staten både makten og all volden på sin side. Hvite er på vei mot selvmord og de evner ikke å se det. https://www.youtube.com/watch?v=I2eITTAaNKo Har du har lyst å få innsikt i logisk tenkning, så se noen clip med Jared Taylor. Jepp. Heldigvis har begge sider masse våpen så dette ordner seg... Mye er logisk. Logisk at 1,8 mrd radikale muslimer skal klare minst 7-8 daglige angrep på vesten. Logisk at etter den muslimske Verden ikke reagerte når USA invaderte Afghanistan provoserte de da de angrep Irak med 230 000 usyldige sivile som følge (grattis. Værre en under Saddam) vil de gærneste av de gjøre angrep på usyldige som hevn. Logisk at til tross for å kunne kjøpe seg bokstavelig talt en gatlig-gun hver har ikke muslimer i USA starta en hær for å ta landet innenfra og at 13% støtter Trump pga økonomipolitikken. Logisk at med alle muslimene i Norge er det: 0 muslimske partier, ingen angrep med religiøst budskap og til nå 1 kar som har uttalt at han ønska å islamisere Norge (hvor mange misjonærer har vi i utlandet?) som fikk en forside i VG for det fører ikke en krig mot norske verdier og logisk at det ikke er slik noen fremstiller det her når ingen klarer å komme med skikkelige bevis/argumenter for at det er sånn uten å konstruere poenger. Om innvandring er bra for Norge er en helt annen diskusjon. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå