Skatteflyktning Skrevet 17. august 2016 Forfatter Del Skrevet 17. august 2016 (...) Kravet for garanti er 2 år, kravet for å søke er 6 måneder(som ikke trenger å være sammenhengende). Ja, jeg ser at der er en mulighet for at vedkommende kan klare å å tilbake statsborgerskapet ved å gå igjennom papirmølla til UDI, og har gjort dem oppmerksomme på denne muligheten selv om det er langt fra sikkert at det går bra. Takker for påpekning. Det sagt, så er dette juridiske spørsmål, ikke det mer grunnleggende politiske spørsmål om loven virkelig burde være slik at Staten skal kunne ta fra nordmenn deres statsborgerskap fordi de ikke har oppholdt seg 2 år i Norge. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 (endret) For meg, som helst ville ha meldt meg ut av det "norske spleiselaget" (og alle andre spleiselag) er det visst strengt forbudt for å melde meg ut. Dog, dette er snakk om folk som faktisk har ett nært forhold til Norge, og som faktisk selv ØNSKER å forbli norske. (Forstå det den som kan). Det er, mildt sagt, litt pussig at de som ikke ønsker å være norske må forbli det, mens de som ønsker å forbli norske blir fratatt statsborgerskapet. Ikke kall det et spleiselag. Se heller slik på det at du tar for deg av ressurser som dermed ikke kan brukes av andre, og staten regulerer mye forskjellig slik at man bedre kan veie ulike interesser opp mot hverandre. Du kan delta bevisst som om det var et spleiselag eller du kan bare være med uten noen videre interesse. Men uansett har du benyttet deg av goder og ressurser. Er du først norsk så har du benyttet deg av rettigheter og goder som den norske stat har stått som garantist for. Det hadde blitt for dumt hvis du bare kunne si opp statsborgerskapet og dermed stikke av fra alle forpliktelser knyttet til godene du har forsynt deg grovt av. Endret 20. august 2016 av hekomo Lenke til kommentar
Sir Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Ifølge markedsføringsloven er det ikke lov å ta betalt for varer som ikke er bestilt. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. august 2016 Forfatter Del Skrevet 22. august 2016 ... Nok av tråder der vi kan diskutere mitt syn på Staten aka spleiselaget, men kanskje vi kan diskutere denne trådens emne i denne tråden. Spørsmålet som stilles er relativt enkelt: Hva (om noe) bør til for å ta statsboergerskapet fra en nord-mann (-kvinne)? La oss sette som forutsettning at Staten Norge består, på tross av at jeg personlig finner dette usmakelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå