Gå til innhold

Nordmenn/kvinner fratas statsborgerskap

Anbefalte innlegg

Tja, igår hadde jeg en prat med ett ektepar hvis barn står i fare for å miste det norske statsborgerskapet, og hvis venners datter allerede hadde blitt fratatt statsborgerskapet.

Samtidig gir man visstnok ut pass til alle som kommer ser det ut som.

Og de som ønsker å "melde seg ut" blir nektet det.

Hva er det som gjør en "norsk", bortsett fra UDIs regelskrivende byråkrater? Det fremstår ikke som der eksisterer noe rasjonelt grunnlag for denne norskheten.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjør en "norsk", bortsett fra UDIs regelskrivende byråkrater? Det fremstår ikke som der eksisterer noe rasjonelt grunnlag for denne norskheten.

Vennligst spesifiser hva du legger til grunn for rasjonaliteten ellers så gir det ingen mening. Det er garantert et rasjonellt grunnlag, men den rasjonaliteten som ligger til grunn stemmer da kanskje ikke med din rasjonalitet.

Lenke til kommentar

Med andre ord har dine venner søk statsborgerskap for barnet i andre land uten å sjekke om Norge tillater delt statsborgerskap, kan de virkelig skylde på noen andre enn seg selv?

Såvidt meg bekjent tillater regelrytterne og byråkratene i Norge delt statsborgerskap når man er født med det.

Lenke til kommentar

Dette hørtes svært pussig ut.  Såvidt meg bekjent er det kun ved å søke statsborgerskap annetsteds at man kan fratas et allerede eksisterende norsk statsborgerskap.  Om det er det som er tilfelle har vel foreldrene kun seg selv å takke, ved å ha unnlatt å undersøke hvilke regler som gjelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sant nok. Kjenner ikke lovverket godt eller omstendighetene i denne saken så kun spekulasjoner. Mulig barnet allerede hadde statsborgerskap som ikke faller inn under untakene og hadde derfor ikke krav på norsk statsborgerskap. Men som sagt. Uten mere informasjon blir alt antagelser og spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Ville nesten ha regnet med at du ville fratatt alle og en-vær statsborgerskap Skatteflykning? 

For meg, som helst ville ha meldt meg ut av det "norske spleiselaget" (og alle andre spleiselag) er det visst strengt forbudt for å melde meg ut.

Dog, dette er snakk om folk som faktisk har ett nært forhold til Norge, og som faktisk selv ØNSKER å forbli norske. (Forstå det den som kan).

Det er, mildt sagt, litt pussig at de som ikke ønsker å være norske må forbli det, mens de som ønsker å forbli norske blir fratatt statsborgerskapet.

PS. Leste litt fort, og forsåvidt har du rett i din observasjon med tanke på min personlige "løsning" på problematikken.

Lenke til kommentar

Vennligst spesifiser hva du legger til grunn for rasjonaliteten ellers så gir det ingen mening. Det er garantert et rasjonellt grunnlag, men den rasjonaliteten som ligger til grunn stemmer da kanskje ikke med din rasjonalitet.

Det er garantert ikke et rasjonelt grunnlag.

Lenke til kommentar

"Barnet" hadde ikke bodd tilstrekkelig tid i Norge.

https://www.udi.no/ord-og-begreper/a-miste-norsk-statsborgerskap/#link-674

Dette kan de enkelt fikse med noen norgesferier, at de ikke har satt seg inn i lovverket er deres skyld, og hvis de ikke kan gjøre dette minimum av innsats så har de ikke lyst til å forbli norske.

For øvrig har barnet mulighet til å gjenoppta sitt norske statsborgerskap fram til de er 22 år, men når du nå sier "barnet" er det slik at det er en voksen person vi snakker om?

Lenke til kommentar

"Barnet" hadde ikke bodd tilstrekkelig tid i Norge.

Dette kan de enkelt fikse med noen norgesferier, at de ikke har satt seg inn i lovverket er deres skyld, og hvis de ikke kan gjøre dette minimum av innsats så har de ikke lyst til å forbli norske.

Joda, personen det gjelder hadde faktisk lyst å forbli norsk, og ante intet om dette regelverket da hun møtte opp ved ambassade for å fornye sitt norske pass og fikk beskjed om at de hadde bestemt seg for å frata henne det norske statsborgerskapet.

Vedkommende har visstnok vært ganske fast i Norge i ferier, så det stemmer ikke at det "enkelt fikse med noen norgesferier".

Innen politikkdelen av forumet er det irrelevant hva lover og regler sier idag, ettersom det som diskuteres er hva lover å regler burde være. Dvs hva som er rett og galt, ikke hva som er lovlig og ulovlig.

For øvrig har barnet mulighet til å gjenoppta sitt norske statsborgerskap fram til de er 22 år, men når du nå sier "barnet" er det slik at det er en voksen person vi snakker om?

Det stemmer at personen som ble fratatt statsborgerskapet visst hadde rukket å bli 21år når dette ble fratatt henne.

Det andre ekteparet sender nå sine barn til universitet i Norge, KUN for å unngå denne situasjonen.

Lenke til kommentar

(...)Joda, personen det gjelder hadde faktisk lyst å forbli norsk, og ante intet om dette regelverket da hun møtte opp ved ambassade for å fornye sitt norske pass og fikk beskjed om at de hadde bestemt seg for å frata henne det norske statsborgerskapet.

Vedkommende har visstnok vært ganske fast i Norge i ferier, så det stemmer ikke at det "enkelt fikse med noen norgesferier".

Innen politikkdelen av forumet er det irrelevant hva lover og regler sier idag, ettersom det som diskuteres er hva lover å regler burde være. Dvs hva som er rett og galt, ikke hva som er lovlig og ulovlig.(...)

6 måneder opphold i Norge(ikke bo men bare å være her), trenger ikke være 6 måneder sammenhengende bare at det totalt er 6 måneder i løpet av 22 år. Det er hva jeg kaller "noen norgesferier", hvis det er slik du sier at vedkommende hadde lyst til å forbli norsk er det ingen grunn til at søknaden skulle få avslag med mindre personen er terrordømt eller noe slikt.

Jeg er enig med at det loven sier i dag,  så derfor argumenterer jeg med loven.

Alle norske statsborgere burde ha et minimum av kunnskap om Norge, del av dette er å kjenne til hvordan det er å bo i Norge.

Lenke til kommentar

6 måneder opphold i Norge(ikke bo men bare å være her), trenger ikke være 6 måneder sammenhengende bare at det totalt er 6 måneder i løpet av 22 år. Det er hva jeg kaller "noen norgesferier", hvis det er slik du sier at vedkommende hadde lyst til å forbli norsk er det ingen grunn til at søknaden skulle få avslag med mindre personen er terrordømt eller noe slikt.

Personen er ei jente med (etnisk) norsk far og europeisk mor uten noen tilknyttning til hverken muslimer eller terrorisme på noe sett.

Ellers er kravet:

For ikke å miste det norske statsborgerskapet, må du ha bodd i Norge i minst to år, eller i et annet nordisk land i til sammen sju år.

For at botiden skal telle med, må hver periode være på minst seks sammenhengende måneder.

Jeg er enig med at det loven sier i dag,  så derfor argumenterer jeg med loven.

Det er heller ikke noen gyldig argumentering.

Lover bør være X fordi loven er X, er en logisk feilsluttning kjent som sirkulær tankegang.

Dette innebærer selvsagt ikke at du ikke kan argumentere for at loven bør være X, kun at det ikke er noe argument at loven idag er X.

Mao du må basere din argumentasjon på noe annet enn loven, som f.eks. minimumskunnskap om Norge som du kommer med nedenfor. (Problemet der er da at vedkommende som nå har mistet statsborgerskapet utvilsomt ville ha oppfylt eventuelle krav til minimumskunnskap om Norge.)

Hun oppfyller trolig også kravene om 2år i Norge, men ikke i perioder som overstiger 6 måneder.

Alle norske statsborgere burde ha et minimum av kunnskap om Norge, del av dette er å kjenne til hvordan det er å bo i Norge.

Tja, om det var snakk om kunnskap burde man muligens innføre en kunnskapstest for å få beholde statsborgerskapet ved fyllte 22 år.

Tipper på at enten ville dette medføre at store deler av ungdommen ville tape sitt statsborgerskap ved sin 22. bursdag, eller så ville kunnskapstesten være så lett at den er irrelevant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...