Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalt økonomisteg fra Radeon 7870 til ... ?

Rizzo

Anbefalte innlegg

Hei,

har en helt ok maskin som fikser det meste.

Specs:

Gigabyte GA-Z77-DS3H, Socket-1155

Gigabyte Radeon HD 7870 2GB GDDR

Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB

Intel Core i5-3570K Processor

Til og med en SSD som gjør ting glatt.

Nå som No Man's Sky og muligheten til å game litt sterkere titler enn WoW Legion så vurderer jeg å oppgradere. Men jeg mener selv at maskinen min holder mål, hvis man ser bort fra skjermkort.

Hvor billig kan jeg slippe unna hvis jeg vil oppgradere?
Jeg har null til ingen oversikt og trenger en pekepinn fra noen kyndige.

Mitt behov er altså ikke uberultra i de titlene som kommer til jul, men det kommer vel klart nok frem :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet ditt er ikke så galt, det ble vel omdøpt til R9 270X og klokket likt med 7870GHz edition.

Ser vi her i november i fjor viste 270X/7870 seg å være like rask i 1080p som et GTX960 som på det tidspunktet ble solgt nytt i Norge for rundt 2000Kr.

Skal du merkbart opp i ytelse så ser vi at et av dagens beste budsjett kjøp; RX470 er knapt 43% raskere enn GTX960. I min bok er det en litt liten oppgradering til prisen. Så jeg ville vurdert å gå enda litt opp så man merker at det er bedre ytelse. GTX1060 er sånn sett det kortet som gir mest økning i ytelse i prosent i litt lavere prisklasse med en økning på 92,5% i gjennomsnitt. Og hoppet opp til GTX1070 som ligger rundt 4400Kr og oppover. Så det er kanskje litt vel mye opp i pris?

Ellers så har vi også RX 480 som et godt alternativ dersom du også skulle hatt skjerm. En løsning med Freesync skjerm blir rimeligere enn Nvidia med G-Sync skjerm. Les gjerne litt om dette i FAQ'en i signaturen min.

Aller mest for pengene får man jo som oftest på bruktmarkedet. Og her er skjermkort som GTX970/980 og R9 290/390/X gode kandidater. Et siste alternativ dersom du har sterk nok strømforsyning og hovedkort som støtter crossfire. Er å kjøpe et 7870 til på bruktmarkedet som man bør kunne finne til en svært attraktiv pris, rundt 5-600Kr bør man kunne prute dem ned i i dag. Ikke alle spill støtter crossfire, for øyeblikket av de mest testede spillene er det vel ~1/3 av spillene dette gjelder. Men av de spillene som støtter det, kan man regne med en ytelses økning på 50-70%. Jeg regner med man også kan kjøre et 270X i crossfire med 7870, men det må sjekkes nærmere.

Edit: Angående GTX1070. Det vil gi mye bedre ytelse i gjennomsnitt, men din system RAM på bare 1600MHz vil nok i mange tilfeller bli en flaskehals i krevende spill. Det betyr at selv om gjennomsnitts fps vil ligge høyt, så kommer det også til å være veldig stor forskjell i maks og minimum fps. Det kan gjøre det vanskelig å få til en behagelig spillopplevelse. Med mindre du bare har en 60Hz skjerm, i hvilket tilfelle du ikke har bruk for GTX1070 uansett. Igjen: Ta gjerne en titt på FAQ i min signatur..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Fantastiske svar, gode råd og hjelp.
Tusen takk!

Er litt lurere, men nå viste det seg at maskinen knirker seg fint gjennom No Man' Sky.

Så da venter jeg med oppgradering. Som alltid er smart i HW-markedet ;)

Igjen; takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...