Gå til innhold

Utført en småjobb, nå vil ikke arbeidsgiver betale avtalt sum

0nyx

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung håndverker og har vært så dum at jeg tok på meg en småjobb på kveldstid, der vi kun gjorde en muntlig kontrakt og ikke skrev en skriftlig. Nå har jeg lært. Personen jeg gjorde denne jobben for, påstår nå at vi kun har avtalt halvparten av beløpet vi egentlig avtalte.

Jobben er utført så godt det lar seg gjøre og bedre enn hva arbeidsgiver selv ville gjort det, det kan jeg garantere. Underveis har arbeidsgiver sett på jobben flere ganger. Det var ikke tilrettelagt for at jeg fikk utføre en liten del av jobben, med tanke på sikkert utstyr som jeg må bruke, som arbeidsgiver er pålagt å bistå med. Jeg fikk derfor ikke utført den lille tingen. Dette ble gitt beskjed om, uten reaksjon. Alt annet er derimot skikkelig gjort. Jeg har brukt mange kvelder på jobben.

I ettertid sier arbeidsgiver at jobben ikke ikke var godt utført. I tillegg til at h*n påstår halvert pris, utover hva vi avtalte i forkant av jobben og nekter for å ha avtalt den prisen jeg ber om. Jeg er saklig i situasjonen og viser til SMS hvor jeg har nevnt info om betaling, og fått et OK som bekreftelse på denne SMSen.

Jeg mener at arbeidsgiver ikke kan endre mening en måned etter at jobben er utført, når betaling skal skje, og tror h*n her har innsett at det er penger å spare siden det ikke er noen skriftlig kontrakt i bildet. Underveis ble ingenting negativt sagt om arbeidet og pris ble nevnt uten noen motsigelser fra arbeidsgiver. H*n står på sitt.

Hva skal jeg gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har på en måte det. Jeg har skrevet "da blir det sånn og sånn" og arbeidsgiver har skrevet OK. Problemet er at denne SMSen ikke inneholder all informasjonen den burde, om man kan si det sånn. Arbeidsgiver synes ikke denne SMSen er nok, jeg mener at her har h*n bekreftet det jeg skriver, noe h*n har. Det er akkurat som at h*n prøver å få det til å virke som at jeg har misforstått eller husker feil. Jeg har i tillegg et vitne som hjalp meg, som bekrefter hva som har blitt avtalt. Arbeidsgiver har stilt seg på bakbeina i benektelse.

Lenke til kommentar

Trenger ikke nødvendigvis en kontrakt i den forstand at du har forberedt et skjema på forhånd men i fremtiden så kan det være greit for deg å vite at vi håndverkere jobber tett på andre håndverkere i forskjellige yrker og ofte tett på kunden. Her vil det alltid være diskusjoner frem og tilbake om hvordan jobben skal utføres. Vi samtales og blir enige om en løsning men uansett hva vi blir enige om så gir vi alltid samme beskjed: "send en mail på hva vi skal endre så fikser vi det.". Inntil den mailen kommer gjør du ingenting annerledes.

Det virker av og til dumt at man gir beskjed om at de skal sende en mail på noe alle er enig i men det er viktig.

Du er nødt å ha ALT skriftlig idag og sålenge du har det så slipper man noen som helst problemer når kunden i ettertid prøver seg på en svindel.

Normale, tilsynelatende oppegående mennesker kan finne på mye sykt om de tror de kan spare noen tusenlapper uten en tanke på at de faktisk stjeler ut av lomma på noen andre som jobber for de pengene.

Lenke til kommentar

Ja, det å ha kontrakt viser seg å være det lureste. Ønskes det endringer, skal det gis beskjed om underveis, ikke i ettertid.

Tror nok ikke arbeidsgiver her forstår hvordan det føles å bli "frastjålet" opptjente penger. Jeg har jobbet kvelder og helger. Surt å skulle miste mye penger på en løgn og falsk påstand. Jeg har tatt kontakt med noen jeg kjenner innenfor jus, som skal se litt på saken og vurdere om SMSen arbeidsgiver bekreftet, er nok til at avtalen gjelder. Jeg gir meg ikke uten å gjøre litt motstand.

Lenke til kommentar

Det kan godt være at juridisk sett har du ikke noen god sak fordi du ikke dokumenterte alt heller. Men da har du hvertfall lært en god lekse til senere i arbeidslivet. Man lærer jo ikke av å bare ha medgang, sies det.

Du er helt i starten av karrieren din så ta alt sånt med deg i bagasjen videre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Leksa er lært, hehe. Jeg vil bare vite om jeg har nok "bevis" slik at orginalavtalen gjelder.

Vil ikke bli gjenkjent, så holder litt tilbake på noe informasjon her. Det er ikke mulig å reversere eller ødelegge det uten st det synes at det har blitt tuklet med. Frister mest å ta med en annen håndverker som kan bekrefte at jobben ikke er dårlig, men tror ikke det vil hjelpe.

Lenke til kommentar

Leksa er lært, hehe. Jeg vil bare vite om jeg har nok "bevis" slik at orginalavtalen gjelder.

Vil ikke bli gjenkjent, så holder litt tilbake på noe informasjon her. Det er ikke mulig å reversere eller ødelegge det uten st det synes at det har blitt tuklet med. Frister mest å ta med en annen håndverker som kan bekrefte at jobben ikke er dårlig, men tror ikke det vil hjelpe.

At det er synlig at det er tuklet med er ikke et problem. Jeg spør fordi tanken på at oppdragsgiver ikke sitter igjen med noe utført arbeid kan motivere ham til å betale, selv om det også ville bety at du ikke får noe betalt for arbeidet. Er halve prisen mer uunnværlig for deg enn hele arbeidet er for ham?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

At det er synlig at det er tuklet med er ikke et problem. Jeg spør fordi tanken på at oppdragsgiver ikke sitter igjen med noe utført arbeid kan motivere ham til å betale, selv om det også ville bety at du ikke får noe betalt for arbeidet. Er halve prisen mer uunnværlig for deg enn hele arbeidet er for ham?

Måtte redigere litt, misforsto litt ser jeg! Frister å reise tilbake og reversere det litt, ja!

Endret av 0nyx
Lenke til kommentar

Hva står det i smsen som han har svart på? Står prisen der? Står det noen arbeidsbeskrivelse, og stemmer denne beskrivelsen overens med hva du har gjort?

For øvrig: Du bør omtale vedkommende som "oppdragsgiver", med mindre du faktisk er ansatt der.

Det står hva som er utført, hva jeg ikke fikk gjort som h*n ikke la til rette for (h*m visste om dette, det ble gitt beskjed om før jeg fullførte resten av jobben, uten reaksjon). Noe materiell ble kjøpt inn av oppdragsgiver, noe måtte jeg kjøpe selv. Dette er nevnt. Jeg har skrevet summen vi avtalte for arbeidet pluss materiell og hva oppgjøret blir (sum). Ser at jeg har glemt å nevne her at h*n har betalt meg halvparten av avtalt pris, det er det gjenstående beløpet jeg har skrevet i SMS. Her har oppdragsgiver skrevet OK. Dette er for meg et skriftlig bevis. Oppdragsgiver mener at det ikke gjenstår noe å betale, at avtalt pris var halv pris av hva jeg krever og at h*n ikke er fornøyd med resultatet. Som sagt, oppdragsgiver har vært og sett på jobben flere ganger, til og med litt før jeg avsluttet, og ikke gitt uttrykk for noe misnøye, bare vært hyggelig. Misnøyen ga h*n uttrykk for en måned etter. Endret av 0nyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...