Gå til innhold

Bensinstasjonene vil bli energistasjoner: Mener renere bensin og diesel er beste vei til mindre utslipp


Anbefalte innlegg

GPS-jamming avsløres lett når EU-kontrollen eller generell politikontroll avdekker at kilometerstand og GPS-rapporteringene ikke stemmer over ens. Da bør det selvsagt deles ut bøter og krav om etterbetaling etter høyeste sats.

 

Dimpen er liten, lett og går på batteri. Får plassere han på bilane til folk eg ikkje likar då. :-)

 

Poenget er at det er dumt å lite på eit system som er sopass lett påverkeleg utanifrå til avgifter. Det vert verre enn dei gamle kilometerteljarane dei hadde på dieselbilar fram til systemet med farga diesel vart innført.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resultatet av GPS-rapportering vil jo være at folk får bøter for å tilfeldigvis ha lagt ferieturen til samme tidsrom som NATO leker seg med elektronisk krigføring.

 

Det er antagelig ikke så mye kjent, men de tar seg av og til den frihet å klusse med signaler her og der under øvelser. Fryktelig frustrerende når man skal bedrive oppmåling av veianlegg med GPS, hele arbeidsdagen er bortkastet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkningsgrad?Om vinteren i nord og sør på kloden og i høyereliggende strøk trenger man isfri frontrute, varm luft i bilen, Tar man med dette i regnestykket om virkningsgrad for bensin og dieselbiler burde hylekoret forstumme. Har erfart at enkelte elbiler har ekstra diesel/gass varmere eller "varmepumpeteknologi å "slepe" på sammen med store tunge batterier. Det såkalte "tapet" av energi i forbrenningsmotoren gir oss jo denne varmen. Greit med nyutvikling men se på helheten før man hyler opp om virkningsgraden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkningsgrad?Om vinteren i nord og sør på kloden og i høyereliggende strøk trenger man isfri frontrute, varm luft i bilen, Tar man med dette i regnestykket om virkningsgrad for bensin og dieselbiler burde hylekoret forstumme. Har erfart at enkelte elbiler har ekstra diesel/gass varmere eller "varmepumpeteknologi å "slepe" på sammen med store tunge batterier. Det såkalte "tapet" av energi i forbrenningsmotoren gir oss jo denne varmen. Greit med nyutvikling men se på helheten før man hyler opp om virkningsgraden.

 

Dette er ei myte. Ein elbil produserer nok spillvarme den òg til å halde bilen varm om vinteren. Det kostar ca 2-3 kWh å varme opp ein Tesla Model S om vinteren, og etter det er varmen "gratis" spillvarme frå motor, inverter og batteri so lenge du køyrer.

 

Sjølv her i nord har vi sommar. Då er denne spillvarmen heilt unyttig, men det er i det minste mindre spillvarme frå ein elbil enn frå ein eksosbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Myte? Dere ser jo ganske enige ut. Enige om at elbiler trenger noen ekstra kWh for oppvarming deler av året og at dette bør tas med i virkningsgrad-regnestykket. Det utgjør nok ikke noen kjempeforskjell (forstumming), men desimalene vil sikkert flytte seg en smule i favør av bensin/diesel.

 

Mitt tillegg: Som om virkningsgrad var viktig i sammenligningen av fossilt vs el. Det er det ikke. Den grunnleggende teknologiforskjellen overskygger virkningsgraden ganske kraftig. Virkningsgrad er mest interessant når man sammenligner samme teknologi. Altså ulike elbilers forbruk i kWh/km eller fossilbilers forbruk av drivstoff per km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det begynner å ane meg at Statoil var geniale da de solgte stasjonene sine til Circle K.

Statoil solgte Fuel & Retail i 2012, da det ikke lenger var en del av den såkalte kjernevirksomheten. Hydro Texaco (50/50 Hydro og Texaco) gjorde dette allerede i 2006. Nå er det Reitangruppen som driver stasjonene. Shell har også solgt sine stasjoner.

Lenke til kommentar

Dette vissvasset om hydrogen er bare tull, også til tungtransport.

Løsningen til tungtransport, ja semitrailere, lastebiler og busser er opplagt batterier.

Hvorfor ignorer forståsegpåere fullstendig det faktum at det tar 1/3 del av tiden å bytte en batteripakke i forhold til å fylle bensin. En trailer kan derfor kjøre inn til siden av veien (batteribyttestasjonen) vente i 90 sekunder og fortsette ruten sin til neste batteribyttestasjon hvor han igjen venter 90 sekunder.

Batteriene vil når de ligger til lading i batteribyttestasjonen lades i billig "off peak" av strømnettet i hastigheten strømselskapet har mest nytte av, og strømselskapet kan til og med kjøpe tilbake strøm av batterier som ikke skal hentes på en stund når behovet er stort.

Glem hydrogen, fremtiden er batterielektrisk.

 

Mener at jeg allerede for 12 år siden hadde et innlegg da vi debatterte det Norske underet Th!nk, og den dårlige rekkevidden, hvor jeg etterlyste ikke utskiftbare batterier, men batterier som man "flusher" med "oppladet" elektrolytt når batteriet var tomt, Med høytrykkskoblinger kan man således skifte ut elektrolytten like raskt som man i dag fyller hydrokarboner...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

"Tesla-sjef Elon Musk en uttrykt motstander av å bruke hydrogen som energibærer, siden det gir lav virkningsgrad."

 

Er egentlig dette med virkningsgrad et godt poeng?

 

 

Hva er poenget med LED lamper på 3W som lyser like godt som gamle 50W downlight på badet? Verden går fremover og om vi går for Hydrogen fremfor ladbare elektriske biler vil enhver utbygging av sol og vindkraft måtte ganges med 4. I praksis betyr det at det tar lengre tid å fase ut annen ikke fornybar kraft. Fokus på energieffektvitet er pri 1 på alt med unntak av Hydrogen der særinteresser klamrer seg til et håp om et nytt monopol på "drivstoff" etter at bensin og diesel blir marginalistert. At bensinstasjonene ikke vil ha elbiler er ikke det miste merkelig. Når man fyller nesten gratis hjemme potensielt på egenprodusert soleenergi blir det smått med salg av boller og brus

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva er poenget med LED lamper på 3W som lyser like godt som gamle 50W downlight på badet?

At du må fyre varekablene i gulvet med 47w ekstra for å oppnå samme varme effekt.

At bensinstasjonene ikke vil ha elbiler er ikke det miste merkelig. Når man fyller nesten gratis hjemme potensielt på egenprodusert soleenergi blir det smått med salg av boller og brus

Bortsett fra de som er på El-langtur og må lade. De blir jo gående rundt på stasjonen i minst en halvtime. Hvilket er garantert mer boller og brus vennlig enn en som fyller tanken på 2 min.
Lenke til kommentar

 

Hva er poenget med LED lamper på 3W som lyser like godt som gamle 50W downlight på badet?

At du må fyre varekablene i gulvet med 47w ekstra for å oppnå samme varme effekt.

 

Noe som gjør at vannet på gulvet fordamper raskere. At speilet bare varmes opp av en 3W varmekilde i stedet for 50W gjør at speilet blir kaldere og dampen dugger ned speilet raskere.

 

Men for å snu på mynten, så er badet unntaket av rommene i huset. Deler vi inn året i oppvarmingssesong og kjølesesong så vil begge sesongene få redusert total energibruk om man bytter til LED. I oppvarmingssesongen vil varmepumpa levere i gjennomsnitt like mye varme som den "tapte" varmen fra belysningen med ca 70% reduksjon i elektrisk energiforbruk. I kjølesesongen slipper man unødvendig forbruk i både belysningen og i den reverserte varmepumpa. Også her med rundt 70% reduksjon i elektrisk energibruk. I utendørsbelysning er regnestykket ennå bedre siden lavere forbruk i belysningen ikke kompenseres med økt oppvarming i det hele tatt. Bytter du ut 50W Halogen med 3W LED i stua vil altså det totale elforbruket til oppvarming falle med ca 32W.

 

 

At bensinstasjonene ikke vil ha elbiler er ikke det miste merkelig. Når man fyller nesten gratis hjemme potensielt på egenprodusert soleenergi blir det smått med salg av boller og brus

Bortsett fra de som er på El-langtur og må lade. De blir jo gående rundt på stasjonen i minst en halvtime. Hvilket er garantert mer boller og brus vennlig enn en som fyller tanken på 2 min.

 

Bortsett fra at hurtiglading bare utgjør rundt 5% av elbilladingen. Regner vi at bensin/diesel-bilene kjører dobbelt så langt mellom hver fylling som elbilene gjør mellom hver lading (5% hurtig + 95% hjemme) så vil man med bensin/diesel-bil altså stoppe innom bollestasjonen 10 ganger så ofte som elbilistene. Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mitt poeng her er bare at ingenting er svart/hvitt i energi-teknikk debatten. Alt har sine fordeler og ulemper. Selv bedre virkningsgrad er ikke nødvendigvis alltid en nyttig ting.

 

(BTW; Downlight LED's har pd. den ulempen at de ikke har utbyttbar (standardisert) lyskilde. Etter 50000 timer er det slutt. Den typen armatur du har er antagelig gått ut av produksjon så det blir å bytte alle lampene når den første ryker.)

 

El-bil vil (dersom el-fremdrift og privat kjøretøy blir det foretrukne fremtiden) uten tvil ta livet av bollestasjonene på sikt. Sånn bortsett fra de stedene hvor folk i dag stopper for bollene alene. Det skjer når batteritid nærmer seg en dags kjørelengde (8-12 timer). Folk vil da kun ha behov for lading under overnatting.

Note; Dette kan imidlertid skje ved annen form for drivstoff påfylling også, dersom behovet for slik påfylling er sjelden nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...