Gå til innhold

Meld deg ut av Den norske kirke, og tving fram endring i støtteordningen

Anbefalte innlegg

Så nå er det altså mulig å melde seg ut av Den norske kirke i løpet av et fåtall klikk og bruk av BankID på denne siden; https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/

Det var nyheten i går. I dag kommer det flere artikler om at det er dumt å melde seg ut av Dnk, fordi det betyr at andre trossamfunn får mer penger. Det er feil fokus. Det som er dumt er at reglene er slik.

Dnk har sin egen post i statsbudsjettet, og alle andre trossamfunn får sin støtte basert på å bli sammenlignet med Dnk. De får støtte basert på hvor mye Dnk får per medlem, selv om Dnks støtte ikke blir vurdert etter hvor mange medlemmer de har.

Dette vil si at om samtlige medlemmer meldes ut av Dnk, så vil alle andre trossamfunn skyldes uendelig med skattepenger. Evt. hvis bare Kongen er igjen, så vil andre ha rett på rundt 2 milliarder kroner per medlem.

De som nå roper høyt om at folk heller bør melde seg inn i Dnk hvis de ønsker å senke statens og kommunens utbetalinger til trossamfunn, gjør ikke annet enn å beskytte en ordning som ikke gir noen mening. De eneste som bør være medlem i Dnk er de som støtter Dnk fullt og helt, ikke folk som vil la våre politikere slippe unna med å videreføre et elendig system*.

Vi skulle slutte å ha statskirke i 2012, og endelig bli et samfunn med religionsfrihet. Men sannheten er at så lenge religioner behandles ulikt, så behandles de ulikt. Dnk må enten få støtte på akkurat samme måte som andre tros- og livssynssamfunn, eller så må ingen få offentlig støtte, skal vi ha religionsfrihet og likhet for loven i Norge.

*Om du støtter Dnk, men ikke vil være med på å videreføre systemet, så bør du melde deg ut av Dnk og vente på regelendring, og melde deg inn igjen etterpå.

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart systemet må legges om. Om man bare tar bevilgningen til DnK og deler på medlemstallet, og sier andre trossamfunn skal få det samme per medlem. Så er jo det en klar fordel for andre trossamfunn (og dermed urettferdig motsatt vei), da de ikke har ansvaret for vedlikehold av store verneverdige bygnings masser. Og sikkert andre utgifter som DnK har grunnet gamle forpliktelser. Disse må nesten skilles ut (om de ikke allerede er det).

Men helt ærlig, så mener jeg det er tvangs religion på oss alle, når vi tvinges til å finansiere religioner over skatteseddelen. En hver religion som ikke klarer å finansiere seg selv har åpenbart ikke livets rett. Så hvorfor skal vi gi dem kunstig åndedrett på vår bekostning? Religion har ingenting på siden av museer å gjøre, med unntak av religiøs kunst og verneverdige bygninger etc. som kan ha sin egen verdi. Ellers ser jeg frem til, og håper jeg får oppleve, en dag da vi alle (vel flesteparten av oss) ser tilbake på disse typene religioner som en skamfull ting fra vår fortid. På linje med slaveholdet i USA (og andre land selvfølgelig).

Jeg er aldri døpt, men DnK har altså på ett eller annet tidspunkt funnet ut at det er greit å svindle staten med å melde inn folk som meg mot deres vilje. Jeg er sterkt i mot flere religioner, og spesielt kristendom (vel, alle avleggere etter Abraham inkludert jødedom og islam.). Så å finne ut jeg var medlem av DnK mot min vilje er nesten like krenkende for meg som om KKK eller FrP hadde satt meg opp på deres medlemslister uten min viten.

Så min oppfordring: Ikke tenk på at det blir mer på andre trossamfunn du ihvertfall ikke vil støtte, dersom du melder deg ut av DnK. Tenk heller på at nå som det er så enkelt å melde seg ut, om vi alle gjør det. Så tvinger vi på den måten frem en reform av denne stats-subsidierte formen for selv-lobotomi som er en skamplett på vår historie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med science fiction forfatteren Lafayette Ronald Hubbard som en dag bestemte seg for å skrive en egen religion og grunnla scientologikirken? Han døde i 1986? Kult eller religion? :D

Scientologi-lederne kunngjorde at kroppen hans var blitt til hinder for innsatsens hans, slik at han hadde bestemt seg for å «kvitte seg med kroppen» for å fortsette sin forskning på en annen planet, noe han hadde lært seg å gjøre «uten å trenge en kropp».

NpWtG3j.gif

Endret av Noxhaven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, nettopp! Scientologi var en kult da, og er en religion nå.

Det verste er jo at han prøvde i årevis å skaffe seg en "following" og skrev haugevis med bøker;

Men først når han skrev "Callanetics" slo det an.

Han laget reglene etterhvert som det ble større: Når folk nådde 'høyeste nivå', lagde han bare et nytt.

Nå er det jo flere titalls 'levels', og det ene koster mer enn det andre...

Scam, scam, SCAM!

Og selvfølgelig: Når han døde, ble jo det øverste level klart for alle...  :wee:

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...