Gå til innhold

Defekt IDE-port på Abit IC7-MAX3...?

Caliber

Anbefalte innlegg

Hei. Bygde opp min nye pc for litt over en uke siden, bygd på en p4 2.8ghz 800mhz FSB. Koblet IDE-kablen fra den nederste IDE-utgangen på hovedkortet og tilkoblet en dvd-brenner og en dvd-spiller. Fikk så lyst til å koble til en tredje enhet med en ny kabel på IDE-utgang nr.2 (den øverste) på hovedkortet, men da sa det stopp. Alle enhetene var riktig konfigurert, ble funnet i bios, men under startup får jeg meldingen "Verifying DMI pool data"... og lenger går den ikke. Hvis jeg tar ut IDE-kabel nr.2, resetter CMOS fungerer det, altså med 2 enheter på IDE-utgang nr.1. Prøvde så å bare bruke en IDE-kabel, men flyttet nå denne til IDE-utgang nr.2 som tidligere hadde gitt med problemer. Fikk så samme feilmelding. Begge kablene fungerer på IDE-utgang nr.1, men ikke på nr.2. Er dette er hardware feil, eller er det noen instillinger som fikser dette? Enhetene blir jo funnet når de er koblet til IDE-utgang nr.2, men vil som sagt ikke inn i windows. Trenger så sårt hjelp, ikke lenge igjen av 14-dagers angrefristen hvis jeg skal sende tilbake hovedkortet, som ikke bare hadde vært irriterende men tidskrevende. Håper på hjelp,

(PS: Hvis det har noe å si så forsvinner bokstavene HT (hyperthreading) i startup-logoen tidlig i startup'en når jeg bruker den kranglete IDE-utgangen (nr.2), mens logoen igjen får HT-bokstavene etter en bios-reset med CMOS.)

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å gå inn under integrated peripihals, under onchip devices, og sett S-ATA til Enhanced. Da skal alle P-ATA + alle S-ATA fungere samtidig.

Sjekk at du har jumpret alt riktig, og at kablene står riktig.

Gjør du dette uten at det hjelper, så ville jeg ha tatt en tlf. til returavd hos dem du kjøpte fra. ;)

-KJ

Lenke til kommentar

Satte S-ATA til enhanced mode, noe som ikke fungerte noe bedre...

Bare for å forsikre meg om at jeg har jumperne på riktig plass; på IDE-kabel 1 på utgang 1: En dvd-rom (jumperen helt til høyre, master), en dvd-brenner (jumperen i midten, slave).

IDE-kabel 2 på utgang 2 (som ikke fungerer); En dvd-spiller (Spilleren har fire pins, jumperen helt til høyre, master).

Noen fler forslag eller?:s Er så lite keen på å måtte sende tilbake hovedkortet!

Har også to S-ATA disker installert, en raptor 36,7gb og en maxtor 160gb. Her er jeg mer usikker på jumperne, kan dette skyldes problemet? På raptoren er de to pinnene mest til høyre dekket av jumperen, mens på maxtoren er bare dene ene pinnen øverst helt til høyre dekket. Det rare er også at på nest siste rekken fra venstre mot høyre, er det bare en pin nede (::.:) Skal det være sånn?

Mvh,

Haakon

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Har akkurat det samme kortet som deg. Opplevde at dersom jeg hadde 1 cdrom/brenner på hver sin ide kanal blei PC'n fryktelig ustabil :scared: . HAr nå kun NEC1300 brennern som slave på ide2 og alt går som en drøm. Sendte mail til abit og fikk et svada svar tilbake... skal se om jeg har emailen så skal jeg poste den her... de svarte vel noe sånn som forsøk å bytte kanaler noe i den retn. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...