Gå til innhold

Nytt nettverkskort, kablet, hjelp til utvelgelse.

Anbefalte innlegg

Sliter med onboard nettverkskortet på mitt X79 Asus Rampage IV Black Edition, ifølge Asus jobbes det med og løse problemet, dvs et driver problem som flere har.

Med driveren lastet fra Asus sidene kobler pc'n fra nettet jevnlig, eneste måten og få tilkobling igjen er og slå pc'n av og på.

Etter anbefaling av Telenor Experten lastet jeg siste driver direkte fra www.Intel.com, egnet seg dårlig til spilling. Føles som reaksjons tiden min blir triplet i spill, også prøvd noen eldre direkte fra Intel uten særlig endring.

Driver fremdeles og kobler seg ned relativt ofte når jeg spiller uansett server og spill. Trenger ingen restart nå, fryser også for ofte noen sekunder når nettsider lastes.

Har prøvd og installere Asus driveren igjen, har den lagret på maskinen, men dette går ikke, isteden installerer den ymse Intel drivere isteden for.(også nedlastet Asus driveren på nytt). Ville forsøke dette for og sjekke om driver konflikten var løst av andre enn Asus.

Har fiber fra Telenor, 60/60 som tester 57/58 6ms ping på www.netfart.no, og Telenor har sjekket linjen min grundig og sier den er i orden. Har også Zyxel P8702N fra Telenor, ny i Mai, skal også ha siste programvaren til denne.

Gir opp og går for innkjøp av et internt nettverks kort.

Har fått sprikende råd angående enkel eller dobbel port kort(1x1gb kontra 2 x1gb) når det kommer til spilling, som er det mest krevende jeg bruker pc til.

Lagt merke til at noen HK rettet mot spilling har dobbel porter, er dette en gimmick eller bedrer det ting?

Er Intel veien og gå?

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Nettverksprodukter/Nettverkskort1/PCI-Express/Intel-PRO-1000-PT-Dual-Port-Server-LP-by-Intel-pci-express-x4-Low-Profile137837-p0000136755

DeLock?

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Nettverksprodukter/Nettverkskort1/PCI-Express/DeLOCK-2x-Gigabit-Nettverkskort-PCIE-Express-x1-Lavprofils-bracket122425-p0000066258

Eller noe annet?

Det viktigeste er at et nytt kort virker til spilling , derfor er prisen på kortet underordnet(dvs kontra nytt HK)

Resten av hardwaren min sees i signaturen

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 porter hjelper ingen ting, er grunn for det finnes fiber?

SFP\SFP+ er egentlig for datasenter, men det som har raskest hastighet, billig og stabilt:

https://backupbay.no/category/network/network-cards/mellanox-connectx-2-en-mnpa19-xtr

Problemet du må ha windows 10 for å få drivere til kortet, da det egentlig er for servere.

Intel er det raskeste på nettverkkort, sies killer lan har bedre pinghastighet, men tviler på det har noe å si.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

2 porter hjelper ingen ting, er grunn for det finnes fiber?

SFP\SFP+ er egentlig for datasenter, men det som har raskest hastighet, billig og stabilt:

https://backupbay.no/category/network/network-cards/mellanox-connectx-2-en-mnpa19-xtr

Problemet du må ha windows 10 for å få drivere til kortet, da det egentlig er for servere.

Intel er det raskeste på nettverkkort, sies killer lan har bedre pinghastighet, men tviler på det har noe å si.

Virket interessant....... var det en betydelig % vis reduksjon av forsinkelse, men har det noen praktisk betydning siden det er snakk on Nano sekunder?

Fant ikke hvordan man best skal komme fra FPS+ til ruterens RJ45? hadde lit liten tid til rådighet, må fly av sted.

Har faktisk et Bigfoot Network Killer 2100 PCIE nettverks kort, men finner ikke Windows 10 drivere til dette.

Hadde dette på et EVGA Lga 775 Classified HK om jeg ikke husker feil. Eller var det neste generasjon HK? Mener dette er det siste Killer PCIE kortet(?) 

Mener og huske dette utgjorde ingen forskjell kontra onboard.

Det ble på den tiden utført en test av  seriøs art av et av de kjente nettstedene for hardware testing, og de fant at det kun utgjorde en forskjell på LAN parties, ganske betydelig en.

Vet ikke om det på den tiden var andre begrensninger i folks flest nett tilkobling, som ikke finnes nå, som har gjorde at kortet ikke kom til sin rett for online gaming ?

Vet heller ikke hvordan dette kortet er mot dagens onboard killer oppsett.

Lenke til kommentar

Angående nytten av 2 porter sier MSI følgende:

1gb+1gb+0.867gb = 2867gb hastighet (0.867 er wifi)

Synes dog det er uklart om man kan få denne hastigheten til kun spill, eller om de legger sammen hastigheten hvis man driver med 3 ting samtidig, se link 1/4 veis ned på siden:

https://www.msi.com/Motherboard/X99A-GODLIKE-GAMING-CARBON.html#hero-overview.

1:Teaming har det noe for seg når det gjelder spilling?

2: Dual port er det bare være nyttig når en driver med andre ting samtidig som spilling, eks streaming/nedlasning?

Driver ikke med andre ting når jeg spiller.

Som dere skjønner er dette jeg ikke har noe som helst peiling på, men når jeg først skal ha meg et nettverks kort kan jeg benytte anledningen til og skaffe meg bedre stabilitet og om mulig fart enn disse onboard oppsettene gir.

EDIT: Fant denne artikkelen nå, der fremgår det forbruker utgavene av Windows 10 ikke støtter Teaming. Da er det vel uansett uaktuelt for meg siden jeg har Windows 10 64 bit home edtition

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

EDIT: Fant denne artikkelen nå, der fremgår det forbruker utgavene av Windows 10 ikke støtter Teaming. Da er det vel uansett uaktuelt for meg siden jeg har Windows 10 64 bit home edtition

Nok en grunn til å styre unna alt fra Microsoft som har "Home" i navnet.

Glemte vist linken til nevnte artikkel:http://www.pcgamer.com/how-to-set-up-nic-teaming-link-aggregation/

Er det bedre med Windows 10 pro, ser det koster "kun" ca 1.300,- og oppgradere fra home.

Ser nå på desktop nettverks kort pga nevnte artikkel, men de jeg finner på lager er stort sett fra 2012 og ikke oppgitt støtte for W10, kun for 7 og 8/8.1 .

Lenke til kommentar

Her ser du hva forskjellen er mellom de forskjellige utgavene av Windows 10. Og som du ser er det en god del som skiller mellom Home og Pro. Selv har jeg alltid minst hatt Professional-utgavene av Windows, home-utgavene har jeg styrt langt unna. Hadde jeg brukt Home-utgaven ville sjansen for at en funksjon jeg trenger mangler vært til stede.

Ser at det ikke er veldig stort utvalg av dedikerte nettverkskort for tiden, men det har nok sammenheng med at det stort sett kommer integrert på hovedkort, og sånn har det vært en god stund. Men finnes det drivere for Windows 7/8/8.1 skal det fungere også på Windows 10.

Forøvrig, de aller fleste Linux-distroer støtter teaming, eller bonding som det kalles der. Og dette har jeg selv satt opp ved flere anledninger. Bruker f.eks. teaming/bonding på NAS-boksen min for tiden.

Edit: Ja, selvfølgelig, det holder ikke å sette opp teaming/bonding på maskinen, man må også konfigurere dette på switchen. Det betyr at switchen må være administrerbar.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Teaming har ein plass hos enterprise, heime hos vanlige folk så gjer det liten meining og da vil heller eit 10G vere ein mykje betre investering.

For å dra nytte av teaming, så må du ha 2 eller fleire tilkoblinger og utførere "jobbene" parallelt. Så og si alt av software bruker 1 tilkobling og utfører 1 jobb om gangen. SMB 3.0 støtter multichannel og kan dra nytte av dette.

Lenke til kommentar

Ser at det ikke er veldig stort utvalg av dedikerte nettverkskort for tiden, men det har nok sammenheng med at det stort sett kommer integrert på hovedkort, og sånn har det vært en god stund. Men finnes det drivere for Windows 7/8/8.1 skal det fungere også på Windows 10.

Microsoft sier på sine sider at det er ganske mange som har problemer med onboard lydkort/nettverkskort som bruker Windows 10, de har noen forslag til løsning, men det hjelp meg ikke på nettverk, men på lydkortet gjorde det susen.

Må da finnes nettverks kort med drivere til windows 10, siden det er såpass med problemer med nett og W10 har jeg ikke lyst på et kort med  drivere kun til eldre Windows. Dessuten er dette produkter som stort sett hadde release in 2012 eller tidligere, skulle tro det har skjedd litt siden dette.

Har et Killer 2100 pcie kort, og ser Visiontek har driver til denne for W8.1 64bit, kan jo teste dette for og se om det bedrer seg eller blir driver krøll.

Teaming har ein plass hos enterprise, heime hos vanlige folk så gjer det liten meining og da vil heller eit 10G vere ein mykje betre investering.

Vil 10G gi noen merkbar effekt,hastighet/stabilitet over onboard oppsett? I så fall kan man jo investere litt siden det da er noe en kan ta med videre til kommende oppsett. Da med RJ45 kontakter?

Kjørte www.pingtest.net, fikk da bra resultat bortsett fra at enkelte online spill ville ikke fungere optimalt. (fikk ikke testet pakke tap da jeg ikke får Java til og fungere)

Lenke til kommentar

10G med RJ45 vil aldri bli vanleg for vanlege forbrukarar. Det er for dyrt, for mange dårlege kablar, krevje for mye strøm og har høgare forsinkelse grunna ein dyrare ECC algoritme. Wifi har tatt helt over dette markedet i tillegg. Så skal du over til 10G og ikkje svi av lommeboka, så er SFP+ kontakten det som gjelder. Enterprise markedet har hoppet over til 25,50,100G og det jobbes med 100,200,400G.

Ellers er jo 10G absolutt betre på alle punktar. Men om du trenger det ikkje for speling, då helde gigabit i massevis. Om du har 2 porter betyr ingenting så lenge det er billegare enn eit enkeltkort.

Lenke til kommentar

Ellers er jo 10G absolutt betre på alle punktar. Men om du trenger det ikkje for speling, då helde gigabit i massevis.

Litt treg nå kanskje, men mener du med sitert setning: 10G til spilling online, om en ikke spiller holder det lenge med gigabit?

Har ikke funnet hvordan man kobler et nettverkskort med SFP+ kontakt til nett/modem. Ser det finnes noen "moduler" men de alene koster like mye som et  10G RJ45 kontakt kort(men usikker på dette er rett del).

Kan få tak i god nok kabel med RJ45 til 10G lokalt til en grei pris.

Tenkte jeg kunne kontakte backupbay i morgen og høre om de har  pakke de kan selge meg for og få til 10G med FSP+

Lenke til kommentar

Og hvor skal du koble til dette 10gbit SFP+ kortet ditt?

Routeren din har nok ikke støtte for SFP+.

Det har jeg også lurt på. Stilt spørsmål om det men så langt ingen svar, har saumfart nettet for en "overgang", men fant ikke helt ut av det.

Korrekt at min router har ikke SFP+ kontakt

Men da fikk vi avklart det, takker.

Lenke til kommentar

De færreste routere for hjemmemarkedet, om det i det hele tatt finnes, har SFP+. Jeg vet at jeg på switchen min kan sette på SFP+ transceivere. Men straks man begynner med fiberbasert nettverk er man over i en helt annen prisklasse enn det den jevne forbruker har råd til. Jeg har ikke planer om 10G nettverk og fiber hjemme, og jeg kjører et oppsett som er helt fjernt ift. den jevne bruker.

Lenke til kommentar

Fibernettverk er ikkje dyrt, sjå fiberstore.com

Men det er dyrare enn gigabit og for folk som er mest opptatt av å spele, så er det bortkasta pengar.

Blir fort dyrere. Fiberkabler er en ting. Man må også ha SFP'er, samt at kortene er dyrere. For ikke å snakke om at komponenter, type switcher må støtte det. Og da drar det gjerne på seg. RJ45 blir ganske rimelig i sammenligning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...