Frøydis Olaussen Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte? Hei Tom. Partier får ikke støtte basert på medlemstall, de får støtte etter antall stemmer ved valg. Det samme gjelde ungdomspartiene. Nej, ungdomsorgansiationerna får stöd efter antal medlemmar, precis som vilken organsiation som helst som söker om det. Det finns tusentals organisationer som får statligt stöd. Dette gjelder ikke ungdomspartiene, noen kommuner eller fylker har kanskje ekstra støtte ut i fra andre kriterier, men hovedstøtten fra det offenlige gis på bakgrunn av moderpartiets antall mottatte stemmer ved valg Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte? Hei Tom. Partier får ikke støtte basert på medlemstall, de får støtte etter antall stemmer ved valg. Det samme gjelde ungdomspartiene. Nej, ungdomsorgansiationerna får stöd efter antal medlemmar, precis som vilken organsiation som helst som söker om det. Det finns tusentals organisationer som får statligt stöd. Stemmer, praksisen var at organisasjonen betale medlemsavgiften for de som ikke hadde betalt. Dette ble kalt forskuttering da man latet som de ville betale senere selv om det sikkert var sent ut purring før fristen for medlemmer. Pengene gikk tilbake til organisasjonen og de fikk statstøtte på toppen. Startet sikkert forsiktig men ballet på seg, var mange organisasjonen som gjorde dette siden medlemstallene falt kraftig etter AUF saken. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Sikkert spennende å lese navnene på de 8 personene som er igjen i SV. 3 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 @ronron25: Jeg ba om en forklaring på hva som skjedde. Det har jeg rett til i et demokrati. Men helt seriøst: AUF ble jo tatt for et massivt medlemsjuks for noen år siden, ved å møte opp på posten og melde inn fiktive medlemmer for å øke den offentlige støtten til organisasjonen. I 2016 kan det gjøres ved å hacke medlemsregisteret elektronisk. Derfor ønsket jeg å vite hva som skjedde. Det står ingenting i artikkelen som tyder på at dette datainnbruddet og tukling med personopplysninger har blitt gjort for å skaffe seg en økonomisk fordel, derfor har jeg problemer med å forstå din vinkling? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte?Er ikke saken for alvorlig til at man bør fleipe med den, det er jo langt på vei et angrep på demokratiet og lovlig politisk virksomhet? For ikke å snakke om brudd på personvernloven! Personlig synes jeg ingen sak er for alvorlig til å spøkes med. Så kjør på med slike vitser spør du meg. Hadde du ledd om noen tukla med personopplysningene dine? Selv har jeg opplevd det og syntes ikke det var det minste morsomt, men kan hende jeg har dårlig humor? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte?Er ikke saken for alvorlig til at man bør fleipe med den, det er jo langt på vei et angrep på demokratiet og lovlig politisk virksomhet? For ikke å snakke om brudd på personvernloven! Enig at dette er en ganske alvorlig sak ja. Saken er løst, og kodus til leverendøren og SV som er opptatt av en åpenhetskultur. Litt offtopic, men jeg må bare være den fyren (har nesten blitt en hjertesak for meg nå merker jeg): Ingenting som heter personvernloven, det heter personopplysningsloven. Personvern strekker mye bredere enn personopplysningsvern. Takk for rettelsen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 @ronron25: diskusjon.no er et forum som utnytter ytringsfriheten i et demokratisk land. Alt du behøver å forstå er at det finnes folk som undertegnede, som stiller kritiske og engasjerte spørsmål uten å måtte forsvare hvorfor man gjør det. Hvis du ikke forstår vinklingen min, er det ditt tap. Utover dette gidder jeg ikke engasjere meg. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 @ronron25: diskusjon.no er et forum som utnytter ytringsfriheten i et demokratisk land. Alt du behøver å forstå er at det finnes folk som undertegnede, som stiller kritiske og engasjerte spørsmål uten å måtte forsvare hvorfor man gjør det. Hvis du ikke forstår vinklingen min, er det ditt tap. Utover dette gidder jeg ikke engasjere meg. Har aldri nekta deg å ytre deg?! Det som kjennertegner et debattforum er at debattanter kommer med motargumenter og kritikk, men du vil ikke ha noen motargumenter, ingen kritikk. Det blir ikke så mye debatt ut av det, men den er grei. Håper i det minste at du er for en ytringsfrihet som gjelder begge veier. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte?Er ikke saken for alvorlig til at man bør fleipe med den, det er jo langt på vei et angrep på demokratiet og lovlig politisk virksomhet? For ikke å snakke om brudd på personvernloven! Hvordan kan du påstå at dette er et angrep på demokratiet? Det er jo kun snakk om en hjemmeside, som kan la seg sikkerhetsgjenopprette (mest sannsynlig..). Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Ja, ja, ja. Men hva skjedde egentlig? Ble det lagt til fiktive medlemmer slik at de skulle få økt statsstøtte? Er ikke saken for alvorlig til at man bør fleipe med den, det er jo langt på vei et angrep på demokratiet og lovlig politisk virksomhet? For ikke å snakke om brudd på personvernloven! Hvordan kan du påstå at dette er et angrep på demokratiet? Det er jo kun snakk om en hjemmeside, som kan la seg sikkerhetsgjenopprette (mest sannsynlig..). Det handler om et medlemsregister som har blitt hacket, sabotert og manipulert, altså ikke bare om en hjemmeside. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Manipulert for hvilken part da? Regner med at en sikkerhetskopi rydder av veien all tvil om hvem som er medlem der i SV. Er jo bare snakk om nedetid i prinsippet, og at folk forsøker å gjøre ugang. Hvilken skade for demokratiet er dette snakk om egentlig? Det er det jeg lurer på. Regner nesten med at Nasjonal sikkerhetsmyndighet tar seg litt av SV sine interesser likevel. Så dette er jo nesten en ikke-sak. Angrep mot bedrifter skjer "hver dag". Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Manipulert for hvilken part da? Regner med at en sikkerhetskopi rydder av veien all tvil om hvem som er medlem der i SV. Er jo bare snakk om nedetid i prinsippet, og at folk forsøker å gjøre ugang. Hvilken skade for demokratiet er dette snakk om egentlig? Det er det jeg lurer på. Regner nesten med at Nasjonal sikkerhetsmyndighet tar seg litt av SV sine interesser likevel. Så dette er jo nesten en ikke-sak. Angrep mot bedrifter skjer "hver dag". Har du lest artikkelen?http://www.digi.no/artikler/svs-medlemsregister-hacket/350384 Lenke til kommentar
G Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 (endret) Ok, nå har jeg lest artikkelen i sin helhet ronron25. Kan du igjen forsøke å besvare et relevant spørsmål, om hvilken skade dette egentlig gjør for demokratiet? SV er SV, og dataleverandør er den som hadde svakheten, de fleste ser vel den. De som ikke ser den, liker sikkert ikke SV i utgangspunktet, og ergo så kommer de ikke til å få en stemme fra dem uansett. Jeg synes det er verre dersom en synagoge hadde fått medlemslisten sin offentliggjort, i lys av hva som skjedde med jødene under andre verdenskrig. Så balansert er jeg. Støtter overhode ingen av partene i israelkonflikten, for jeg synes begge parter har skyld og synd. Nå er jo Israel den militært mektigste part da. Sabotasjene under krigen i Norge var muligens ikke like skitten som det palestinerne utfører. Samtidig så kan man jo egentlige i prinsippet ikke skille særlig på den norske motstandsbevegelsen og opprørerne i palestinakonflikten, de forsvarer begge sin suverenitet. Men, vi liker nok de norske motstandsfolka bedre, som reddet oss i fra tyskerne. Og ikke fullt så mye palestinerne som går inn som selvmordsbombere, tross at flere nordmenn ofret livet på andre vis under andre verdenskrig. Nå vet jeg at jeg dro veldig off-topic her. Men, jeg ville bare sette alvorlighetsgraden litt i perspektiv på et SV-medlem og en jøde eksempelvis. NÅ vet jeg jo ingenting om noen har ondsinnede planer ala nazistene hadde for jøder, om SV-medlemmene da. Sånn sett kan det ligge en skjult ukjent agenda om dem. Vi har også hatt ekle typer ala Anders Behring Breivik, så man skal visst ikke ta noe helt forgitt heller. Endret 16. august 2016 av G Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Uten å ha kjennskap til nøyaktig hva som har skjedd, så kan det faktisk se ut som om dette er kartlegging av folk (i nærområdet?) med en viss politisk tilhørighet. Både SV og MDG ble hacket innenfor samme tidsrom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå