Duppelupp Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Jeg har hørt at dersom politiet vil beslaglegge førerkortet ditt, så vil de forlange at du signerer et skjema hvor du gir samtykke til førerkortbeslag. Har videre hørt at man IKKE må signere dette, pga noen juridiske greier som sier at politiet da må gi deg førerkortet tilbake innen en hvis tid. Hvis du signerer derimot vet du aldri når du får det tilbake. Så hva bør man egentlig gjøre i en slik situasjon, samtykke eller ikke samtykke? Risikerer man ytterligere straff, bøter, prikk på rullebladet dersom man ikke gir samtykke? Fint om noen kunne oppklare dette Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Man må ikke signere ved samtykke Ikke gi samtykke !, bryr politiet seg så vil de ta det rettens vei for å ta sertifikatet ditt Man risikerer ingen ting dersom man ikke gir samtykke Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. august 2016 Del Skrevet 16. august 2016 Om du gir samtykke kan de ha førerkortet beslaglagt på ubestemt tid. Om du ikke samtykker må de ha en rettskjennelse for å beholde førerkortet lengre enn 3 uker. Det vil si at om du ikke samtykker er de nødt til å sette igang og bli ferdig med saken, ellers kan du kreve førerkortet utlevert etter tre uker. 1 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Du risikerer ingen ekstra straff ved å ikke samtykke til beslag. Det som skjer er at politiet oversender sakens dokumenter til den lokale tingretten, som innkaller deg til et rettsmøte om førerkortbeslag. Her er det vanligvis kun deg, en dommer og et rettsvitne til stede. En politiadvokat kan møte dersom de mener saken må belyses bedre enn saksdokumentene kan gjøre alene, og du står fritt til å engasjere advokat, men dette skjer altså unntaksvis. I dette møtet vurderes det kun om du skal få tilbake førerkortet under etterforskningen. Hva en eventuell straff blir vil avgjøres i en rettssak når etterforskningen er ferdig. Om du samtykker til førerkortbeslag vil politiet kunne beholde førerkortet frem til etterforskningen er avsluttet. Perioden vil begrenses oppad basert på hvor alvorlig reaksjon som er aktuell i ditt tilfelle (de vil ikke beholde førerkortet i 6 måneder dersom din overtredelse kvalifiserer til 3 måneders beslag) Om du har gjort noe som åpenbart kvalifiserer til beslag av førerkort synes jeg det er egoistisk å ikke samtykke. Det fører til lengre saksbehandlingstid for legitime saker både i politiet og tingretten. Om du er uenig i beslaget skal du naturligvis ikke samtykke. Dersom du allerede har samtykket kan du når som helst (og uten å oppgi grunn) trekke samtykket ved å henvende deg til politiet. Deres treukersfrist begynner å løpe fra da politiet mottok erklæringen om trekking av samtykke. Merk at fristen på tre uker gjelder for politiets oversending av saken til den lokale tingretten, retten har sin egen saksbehandlingstid. Deres måltall (altså ikke en frist) er å behandle slike saker på under en måned, og i realiteten er de vanligvis godt under dette. Endret 17. august 2016 av Vegard# 4 Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Uff, her er det mye synsing. Samtykker du ikke til beslag, må politiet oversende saken til retten innen 3 uker for at retten skal beslutte opprettholdelse av beslaget til saken er ferdig etterforsket. Samtykke eller ei har INGEN relevans for hvor lang eller kort tid etterforsking av saken tar. Trafikketterforsking er simple saker og blir oftest ferdig etterforsket av politiet innen dagen er over, eller dagen derpå. Flaskehalsen ligger hos påtale og retten. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Om du samtykker til førerkortbeslag vil politiet kunne beholde førerkortet frem til etterforskningen er avsluttet. Perioden vil begrenses oppad basert på hvor alvorlig reaksjon som er aktuell i ditt tilfelle (de vil ikke beholde førerkortet i 6 måneder dersom din overtredelse kvalifiserer til 3 måneders beslag) Dette er direkte feil. Jeg kjenner personlig til minst to tilfeller der inndragningen ble godtatt og førerkortet ble holdt av politiet uten progress i sak, uten informasjon i flere måneder, det ene tilfelle var to år! Begge disse fikk førerkortet tilbake tre uker etter at de trakk sine samtykker. Tilfellet der de hadde hatt førerkortet i to år ble henlagt, det andre tilfellet resulterte i forenklet forelegg. I tillegg til disse konkrete tilfellene jeg kjenner til (personer jeg kjenner) har jeg hørt utallige liknende historier. 2 Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) "I tillegg til disse konkrete tilfellene jeg kjenner til (personer jeg kjenner) har jeg hørt utallige liknende historier." Say no more Endret 17. august 2016 av Sureño Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Mange mister sertifikatet etter det politiet mener er en overtredelse av den velkjente paragraf 3 i veitrafikkloven. Om du f.eks. driver å burner gummi på offentlig vei, kan de mene at du må miste lappen. Er du uenig i politiets mening kan du velge å ikke samtykke og la retten bestemme. Men om du er tatt for eksempel å kjøre alt for fort i en fartsmåling så er det ingen grunn til å begynne å krangle, om du da ikke faktisk har kjørt så fort. Folk har blitt tatt for å kjøre over grensen på førerkortbeslag for så å bli frikjent i retten fordi politiet har gjort feil. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 "I tillegg til disse konkrete tilfellene jeg kjenner til (personer jeg kjenner) har jeg hørt utallige liknende historier." Say no more Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her. Vel vel, for lenge siden spurte jeg en politimann som hadde foredrag om alt og ingenting egentlig, om det fantes noen som helst grunn til å samtykke i inndragning av førerkort. Han svarte "Næh, det utgjør ikke noen stor forskjell, annet enn at om saken din blir lagt på hylla så har du krav på å få førerkortet tilbake etter tre uker, frem til saken er ferdigbehandlet. Klart, tar det tre måneder og du slipper inndragning er det jo bortkastet å ha godkjent en inndragning..." 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Så det dere sier, er at om man samtykker til inndragelse så kan man risikere veldig lang saksbehandling fra politiets side? 1 Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 For å si det sånn: Ring en politistasjon og be om å snakke med en jurist. Du vil få et helt annet svar enn de skrønehistoriene som blir presentert her Juristen er ikke politiansatt og vil dermed gi deg et upåvirket svar. Søker man et korrekt svar er det ikke noe sjakktrekk å høre på en luring på et forum som "Har hørt at... Har en venn som... Kjenner til at..." (sett inn eventyrhistorie her). 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Jeg har to konkrete reelle saker å referere til. Om du mener at jeg lyver tror jeg vi setter strek her. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Det er forholdsvis enkelt å forestille seg sluttresultat om du setter deg inn i fakta, og prøver å se for deg hva som blir prioritert hos juristene. Endret 17. august 2016 av Leo_ 1 Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Bare to? Da er det nok lurt å sette strek her, ja 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå