Gå til innhold

AEG vaskemaskin bråka som et fly - skifta lager selv


Anbefalte innlegg

Vaskemaskinen vår ula som et fly og etter litt leting på Youtube så fant jeg ut at det var kulelager som var gåent. Jeg bestilte nye kulelager + et plastikklager fra Elektrolux/AEG. Dette kosta ca 600.

 

Under demontering så tok jeg masse bilder slik at montering ikke skulle være noe stort problem. Da du tar av topplokket (2 skruer bak) så ser du innmaten. Hos meg måtte jeg demontere nesten hele greia. Fikk hjelp av far, bror og 2 naboer (ikke alle sammen) ved å demontere og montere.

 

Det gikk ganske greit å få ut kulelagerene (noen kan sitte hardt så man må ikke ødelegge kassen). Det var verre å få i det første. Jeg brukte en stang i pipesettet mitt (en slags forlenger) og klarte å ødelegge det ene lageret. Dette var lørdag morgen. Jeg måtte vente til mandag før jeg kunne kjøpe ett nytt (kosta 230). Da jeg endelig fikk nytt lager var det hjem etter jobb og fikk banka det nedi. Denne gangen kjøpte jeg en meisel på Biltema til 49. 

 

Først tok jeg det gamle lageret og la oppå det nye og dunka rundt på kanten til jeg fikk lageret nedi hullet. Så videre tok jeg meiselen og dunka rundt ytterst på kanten og lageret gikk nå fint nedi.

 

Etter at begge lagerene var på plass smurte jeg inn hullet og gummipakningen (som skal inn på slutten) med grease(fett) som kom med lagrene fra AEG.

 

Så var det montering. Dette gikk tålig greit men vi måtte være 2. Hos meg var det skikkelig stress å få på trommelen pga det er en betongelement fremme på trommelen som jeg ikke fikk av. Vi var 3 menn for å få på fjørene som trommelen henger i. Ellers var det vanskelig å få på plass gummislangen som går fra der vannet kommer inn og skyller ned vaskepulveret i trommelen. Kona fikk det til med litt mindre hender enn det jeg har og vi fikk skrudd på plass en klemme. Pass på å dra til denne klemma skikkelig ellers så hopper slangen av. Det gjorde den med meg under første vask så denne må strammet hardt.

 

Vet ikke om jeg hadde gjort samme jobben igjen. Maskinen vår var helt fin men hadde et dårlig lager. Jeg/vi brukte ca 5-6 timer på å bytte. Husk at det er svært mye rengjøring når du setter igang så alt er ikke demontering. Vår maskin var 6 år og vi hadde aldri åpna den.

 

Så med nye lager og litt ekstra verktøy som er kjøpt inn har jeg brukt litt i overkant av kr 900 på å skifte lager i maskinen. Får håpe den varer ei stund til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...