Norsk Christoffer Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 Hei. Jeg har et problem med PC'n. Når jeg starter den, fryses plutselig skjermen etter ca. 1 minutt og forblir frosset hele tiden. Jeg har forsøkt å restarte maskinen manuelt men samme problemet oppstår igjen. Jeg har hatt problemer med mye treghet og lange fryse-episoder de to siste dagene. Er det noen løsning på dette problemet? Jeg bruker Windows 10, en bærbar HP med AMD-prosessor. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 (endret) Har du backup? I så fall kan du teste en clean install av windows. Hvis du ikke har backup ville jeg skrudd harddisken ut av maskinen, kjørt den opp i en stasjonær maskin og reddet dokumentene dine først. Ser det forøvrig ut som det er mye støv/lo der hvor viften blåser ut? Du kan jo prøve en rengjøring med trykkluft. Endret 15. august 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Norsk Christoffer Skrevet 16. august 2016 Forfatter Del Skrevet 16. august 2016 (endret) Jeg har backup av de alle de viktige filene, så jeg er forberedt på en eventuell re-installering. Jeg har også mulighet til å starte PC-en normalt i Sikker modus (Safe mode) Men går det an å løse fryse-problemet uten å måtte installere hele systemet på nytt? Tror ikke problemet er støv rundt viftene, ingen tegn på det. Endret 16. august 2016 av chrisTenkeren Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Slik jeg forstår så kan du starte PC-en i sikkerhetsmodus og da fungerer alt fint? Hvis dette er tilfelle kan vi utelukke hardware problemer og varmeproblemer noe som er flott. Har du innstallert noe programvare/drivere før problemene oppsto? Har du dette ville jeg ha prøvd å avinstallere programmene eller eventuelt rulle tilbake driverne. All denne feilsøkingen kan fort ta lenger tid enn å bare formatere som det blir nevnt, men det kan jo være verdt et forsøk om problemstillingene høres kjent ut. Lenke til kommentar
Norsk Christoffer Skrevet 18. august 2016 Forfatter Del Skrevet 18. august 2016 Slik jeg forstår så kan du starte PC-en i sikkerhetsmodus og da fungerer alt fint? Hvis dette er tilfelle kan vi utelukke hardware problemer og varmeproblemer noe som er flott. Har du innstallert noe programvare/drivere før problemene oppsto? Har du dette ville jeg ha prøvd å avinstallere programmene eller eventuelt rulle tilbake driverne. All denne feilsøkingen kan fort ta lenger tid enn å bare formatere som det blir nevnt, men det kan jo være verdt et forsøk om problemstillingene høres kjent ut. Litt før problemene oppsto defragmenterte jeg datamaskinen, og etter det var alt fortsatt normalt. Så siden endret jeg på noen innstillinger i System-konfigurasjon, etter det begynte problemene. Etter at oppstart-frysingen oppsto, gikk jeg inn på PC'n via Sikker modus og forandret de innstillingene jeg tidligere forandret i System-konfigurasjon. Likevel var det ingen forskjell, maskinens fryse-tilstand var det samme. Etter å ha prøvd andre alternativer, så jeg ingen annet løsning enn å re-installere maskinen (System Reset). Heldigvis beholdt jeg de viktigste filene, og nå fungerer PC-en som den skal. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Flott flott. Re-install i Win10 er såpass smidig at det ofte ikke er noe å tenke på - Bare gjør det med en gang. Ofte bruker man mye lenger tid på å feilsøke. Du kan jo ta image av systemet ditt når alt fungerer perfekt også - Så kan du rulle tilbake til dette image ved problemer. Lenke til kommentar
Norsk Christoffer Skrevet 6. september 2016 Forfatter Del Skrevet 6. september 2016 Flott flott. Re-install i Win10 er såpass smidig at det ofte ikke er noe å tenke på - Bare gjør det med en gang. Ofte bruker man mye lenger tid på å feilsøke. Du kan jo ta image av systemet ditt når alt fungerer perfekt også - Så kan du rulle tilbake til dette image ved problemer. Ja, takk for tipset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå