Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem skal betale? Politi eller meg?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

I 2011 slo politiet seg inn i leiligheten min ved å lage hull i døren og jeg ble dømt for oppbevaring av narkotika senere og jeg har nå sonet dommen og er fri for lenge siden.

Nå plutselig krever utleier depositumet, men jeg er usikker på om henne har lov til dette, mest sannsynlig har henne tatt dette på forsikring og da er det ikke rett at henne skal ha dobbelt opp.

Er politiet ansvarlig for skadene de har påført boligen da de brøt seg inn hos meg?

Anonymous poster hash: 2e082...224
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 2011 slo politiet seg inn i leiligheten min ved å lage hull i døren og jeg ble dømt for oppbevaring av narkotika senere og jeg har nå sonet dommen og er fri for lenge siden.

Nå plutselig krever utleier depositumet, men jeg er usikker på om henne har lov til dette, mest sannsynlig har henne tatt dette på forsikring og da er det ikke rett at henne skal ha dobbelt opp.

Er politiet ansvarlig for skadene de har påført boligen da de brøt seg inn hos meg?

Kan ikke jussen bak dette men min umiddelbare tanke er at det må du betale selv... egenandelen på forsikringen er nok også mer enn det er verdt å bruke den på døren hvis den i det hele tatt skulle dekke lovlig innbrudd fra politi.

Lenke til kommentar

Kan ikke jussen bak dette men min umiddelbare tanke er at det må du betale selv... egenandelen på forsikringen er nok også mer enn det er verdt å bruke den på døren hvis den i det hele tatt skulle dekke lovlig innbrudd fra politi.

Ja, men utleier er helt på viddene og sier at dørbytte og snekkerarbeid ble 19 000 kroner. 19 000 for å bytte en dør fra 1950 som man kunne se ut i gangen gjennom fra innsiden når den var låst. Jeg tror politiet gjorde ekstra stor skade da de brøt seg inn, først prøvde de å bryte opp døren med brekkjern og de ødela litt karmer og da det ikke virket så slo de hull i den eldgamle stakkarslige døren og låste opp innenfra. 

Hvordan det kan bli 19 000 er utover min befatning.

Jeg tror jeg ikke skal godkjenne utbetaling av depositum før jeg vet nærmere.

Hvordan er det med hva utleier har rett til? Har henne rett til å få oppgradert både lås og dør på min regning?

Lenke til kommentar

Be om å få se regningen.

Her ser det ut som utleier har tatt seg frihet til å erstatte en gammel dør med en mer nymotens og dyr dør.

Tror ikke man kan velge hva man vil men har krav på å få montert eller byttet til noe tilsvarende vil jeg tro. Vanskelig å bytte en gammel dør mot en annen gammel dør men til sammenligning burde en av de billige vær en fullgod erstatning.

Man får veldig billige ytterdører og hadde man valgt det billigste hadde man klart seg med nesten 5-6000 kr.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Be om å få se regningen.

Her ser det ut som utleier har tatt seg frihet til å erstatte en gammel dør med en mer nymotens og dyr dør.

Tror ikke man kan velge hva man vil men har krav på å få montert eller byttet til noe tilsvarende vil jeg tro. Vanskelig å bytte en gammel dør mot en annen gammel dør men til sammenligning burde en av de billige vær en fullgod erstatning.

Man får veldig billige ytterdører og hadde man valgt det billigste hadde man klart seg med nesten 5-6000 kr.

Det var ikke engang en ytterdør, det var en slags semi-ytterdør, i dagens forstand en slik som du finner på vanlige soverom.

Hvor mye tror du det skulle blitt med bytte av noen lister, bruke samme låssylinder og en billig dør?

Lenke til kommentar

Be om å få se regningen.

Det var ikke engang en ytterdør, det var en slags semi-ytterdør, i dagens forstand en slik som du finner på vanlige soverom.

Hvor mye tror du det skulle blitt med bytte av noen lister, bruke samme låssylinder og en billig dør?

Ok, en innerdør... regner med det var en heltre dør og da vil nok utleier ha det samme igjen.

Rundt 1500 kr for døren 500 kr for lister og 1000 kr i arbeid må du nok regne med sånn cirka.

Med slike ting bommer jeg alltid feil vei så regn med 4000 kr ish men 19 000 kr hørtes vannvittig ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.swedoor.no/produkter/innerdoerer/doerer/produkt/?productId=3223

Der er døren. Særlig at jeg skal stå for kostnaden av en bunkersdør. 

https://gyazo.com/e4f3887ab95bf4c8c70180b89c6f5f3d

Der er bilde av alle regningene.

Jeg skal heller ikke stå for erstatning av låssylinder. Henne fikk tilbake nøkkel av meg.

Og maling av dør og lister er også unødvendig, det var ikke nymalt da jeg flyttet inn.

Lenke til kommentar

http://www.swedoor.no/produkter/innerdoerer/doerer/produkt/?productId=3223

Der er døren. Særlig at jeg skal stå for kostnaden av en bunkersdør. 

https://gyazo.com/e4f3887ab95bf4c8c70180b89c6f5f3d

Der er bilde av alle regningene.

Jeg skal heller ikke stå for erstatning av låssylinder. Henne fikk tilbake nøkkel av meg.

Og maling av dør og lister er også unødvendig, det var ikke nymalt da jeg flyttet inn.

Vil bare si at jeg ikke hadde godtatt noe slikt i din situasjon... helt klart.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet hadde vert ansvarlig om de fant ingenting. Når du driver med noe krim, så er det din feil.
De kan heller ikke ta sjanser å gi deg noe forsprang, ved å ringe leietaker, eier, låsesmed osv. For det første, det er uforsvarlig bruk av ressurser. For det andre - plutselig hører du noe og forspiller bevis.

Til og med nå virker du ganske hyppig. Ro den ned. Pust rolig. Før du sier noe i mot leieboer, husk at du har b.a. oppbevart narko i hennes hus, uten å ha fått lov til det. 

Skal du vare smart, så prater du med ho. Fint og rolig. Hører hennes side av saken, forklarer din side av saken.
Ring rundt til 4-5 forskjellige firmaer og be om prisoversikt for å bytte ut ei dør. Så tar du de rekningene og går til hun.
Det hjelper ikke å ta den billigaste, for hun kan også ringe rundt. Vær ærlig, så kommer du ganske langt i saken din. 

Skal du krangle, kommer du ingen vei. Finn en kompromiss. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ordnet du ikke opp i dette for 5 år siden?

På regningen er det litt over 12k som er pga døra, det virker ikke urimelig det spør du meg. Du må huske at de tar for timen for alt som blir gjort, dvs demontering, henting av materialer, rydding, bortkjøring av søppel OG selve innsettingen av den nye døra.

Det var ikke den billigste døren som ble satt inn, men ei skikkelig dør koster fort noen kroner, billigdørene er bare papp...

Lenke til kommentar

Hvorfor ordnet du ikke opp i dette for 5 år siden?

På regningen er det litt over 12k som er pga døra, det virker ikke urimelig det spør du meg. Du må huske at de tar for timen for alt som blir gjort, dvs demontering, henting av materialer, rydding, bortkjøring av søppel OG selve innsettingen av den nye døra.

Det var ikke den billigste døren som ble satt inn, men ei skikkelig dør koster fort noen kroner, billigdørene er bare papp...

og den døren som var der fra før av var av papp, de slo gjennom den på 1 slag. Og skal jeg betale for maling? Hva med låsen? den gamle kunne brukes. 

Lenke til kommentar

- Et eventuelt erstatningsansvar for politiet er foreldet. Foreldelsesfristen er tre år. 

- Du kan heller ikke påberope deg noen rett til erstatning fra politiet, det er eventuelt utleier som er berettiget til erstatning. 

- Etter skadeserstatningsloven § 5-3 kan utleier velge å kreve deg for alt, han/hun har ikke plikt til å kreve andre for erstatning.

- Etter skadeserstatningsloven § 4-2 har utleier som regel plikt til å bruke forsikring først, men alt som ikke dekkes av forsikringen kan kreves dekket av deg. Utleier har ikke plikt til å forsikre seg. 

Dersom dette ble gjort i 2011, noe regningene indikerer, er det imidlertid som hovedregel for sent å kreve erstatning av deg nå. Foreldelsesfristen er tre år også i kontraktsforholdet mellom dere. Særregelen om konneks motregning i foreldelsesloven § 26 gjelder antagelig ikke her. 

Når det gjelder selve utmålingen (altså hvor høy erstatningen eventuelt skal være) ser jeg ikke noe åpenbart misforhold mellom skaden som er voldt og utskiftningen som er gjort.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Prisen virker helt legitim - når andre ødelegger noe, skal det settes tilbake i god stand - du snakker om at døren var gammel og listverket slitt, men det er ikke en reell mulighet å kjøpe dør på dynga og male halvparten av listene.

Om du kjører i bilen min og skraper opp hele fangeren, spiller det ingen rolle om fangeren hadde en liten skrape fra før, du(din forsikring) dekker lakkering av hele fangeren. Om du bulker døra mi i stykker dekker du ny dør, selv om jeg hadde en kosmetisk bulk fra før.

Når jeg får vannskade på parketten som var oppripet av hund, krever ikke forsikringsselskapet at jeg skal finne brukt parkett på finn.no, de dekker ny tilsvarende parkett.

Man skal sette ting tilbake i stand innen rimelighetens grenser, hvis dette er en inngangsdør synes jeg absolutt ikke den var dyr, og når man bruker håndverkere til snekring, maling og montering er det stort sett der kostnaden ligger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om du kjører i bilen min og skraper opp hele fangeren, spiller det ingen rolle om fangeren hadde en liten skrape fra før, du(din forsikring) dekker lakkering av hele fangeren. Om du bulker døra mi i stykker dekker du ny dør, selv om jeg hadde en kosmetisk bulk fra før.

Verkstedet kan faktisk velge å sette inn en brukt dør, du ha ikke automatisk krav på ny.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...