Gå til innhold

Fra varehandel til IKT (kanskje?) - vil bare droppe ut

Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

Går på BI på Retail Management (varehandelledelse), men har søkt på IKT på Universitetet og kommet inn.

Jeg er usikker på om jeg skal bytte. Grunnen er at jeg har alltid likt data - før. Men mistet interessen over årene. Men på studiet nå (BI) så forsvinner de vennene jeg har blitt kjent med over på markedsføringlinjen ... Så har ikke lyst å være alene de dagene det er programfag.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og ingen kan hjelpe meg heller. Foreldre sier "fortsett på BI, kan ikke skifte nå".

Jeg liker studiet på BI nå men jeg aner ikke om jeg liker å jobbe med det senere. I tillegg er det litt trist at de vennene jeg har blitt kjent med forsvinner.

Jeg klarer rett og slett ikke å finne ut hva jeg vil og om noe frister.

Noen som har vært i en slik situasjon? Eller noen som har tips eller gode råd som er helt umulig å få tak i? Takk.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Går på BI på Retail Management (varehandelledelse), men har søkt på IKT på Universitetet og kommet inn.

Jeg er usikker på om jeg skal bytte. Grunnen er at jeg har alltid likt data - før. Men mistet interessen over årene. Men på studiet nå (BI) så forsvinner de vennene jeg har blitt kjent med over på markedsføringlinjen ... Så har ikke lyst å være alene de dagene det er programfag.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og ingen kan hjelpe meg heller. Foreldre sier "fortsett på BI, kan ikke skifte nå".

Jeg liker studiet på BI nå men jeg aner ikke om jeg liker å jobbe med det senere. I tillegg er det litt trist at de vennene jeg har blitt kjent med forsvinner.

Jeg klarer rett og slett ikke å finne ut hva jeg vil og om noe frister.

Noen som har vært i en slik situasjon? Eller noen som har tips eller gode råd som er helt umulig å få tak i? Takk.

Prinsipielt og ikke direkte relevant til studiet du tar nå eller evt vil ta.

Nr 1 - Drit i om vennene dine slutter. Du skal være i arbeidslivet i 40-45 år og du vil velge det studiet der du jobber med noe du liker fremfor der du tilfeldigvis har venner for øyeblikket.

Nr 2 - Spør deg selv hva du har lyst til og gå for det. For det første spiller det ingen rolle om du bytter studieretning. Du vil alltids kunne bytte tilbake og det er helt meningsløst å 'gjøre seg ferdig' bare fordi du (eller familien din) føler at du må. Dessuten er det ingen som bryr seg om du er et par eller ti år eldre enn de andre ferdigutdannede så lenge du ikke har store hull i CV-en. I tillegg er det greit å presisere at BI-fagene er såpass anvendelige på de fleste arbeidsplasser at det ikke skader å ha disse ekstra på siden av det du ender opp med som ditt fagfelt. På samme måte som at IKT-fag er topp ved siden av en BI-utdannelse.

Så kort og godt - det smarte valget er å blåse i hva andre mener, ignorere kortsiktige gleder som å ha venner ved siden av seg på forelesning og gå for det du selv føler at er riktig og som du kan leve med i 2020, 2030, 2040, 2050 og 2060.

Endret av middelsgod
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Har lagt fra meg tanken med det med venner.

Jeg er usikker person. Jeg klarer aldri å bestemme meg for noe, og nå sitter jeg fint i det.

Jeg har prøvd litt programmering men det var kortsiktig "glede". Men IKT skal være et studie med ikke så mye programmering, men mer rundt data - som jeg liker, eller likte, hm.

Jeg synes ikke varehandelledelse er noe gale. Jeg tenker og å ta fordypning i logistikk senere. Jeg aner ikke hvordan det er men jeg har bare lyst å ha det.

Men jeg er redd for jobbene senere. Varehandel er stort, men studiet er veldig rettet mot det å bli butikksjef. Jeg har ikke lyst å bli butikksjef, og jeg er usikker på hva andre jobber jeg kan få. Om jeg synes det er spennende.

BI nevner følgende jobber en kan jobbe som:

"salgsledelse

avdelingsledelse

service management

senterdrift

engros

distribusjon"

TL;DR:

Sånt sett så er studiet nå (Retail Management) interessant, men vet ikke om jeg liker det jeg kan bli.

Med IKT vet jeg ikke om studiet er noe for meg, men jobbene virker interessante.

Dette er dilemmaet.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Har lagt fra meg tanken med det med venner.

Jeg er usikker person. Jeg klarer aldri å bestemme meg for noe, og nå sitter jeg fint i det.

Jeg har prøvd litt programmering men det var kortsiktig "glede". Men IKT skal være et studie med ikke så mye programmering, men mer rundt data - som jeg liker, eller likte, hm.

Jeg synes ikke varehandelledelse er noe gale. Jeg tenker og å ta fordypning i logistikk senere. Jeg aner ikke hvordan det er men jeg har bare lyst å ha det.

Men jeg er redd for jobbene senere. Varehandel er stort, men studiet er veldig rettet mot det å bli butikksjef. Jeg har ikke lyst å bli butikksjef, og jeg er usikker på hva andre jobber jeg kan få. Om jeg synes det er spennende.

BI nevner følgende jobber en kan jobbe som:

"salgsledelse

avdelingsledelse

service management

senterdrift

engros

distribusjon"

TL;DR:

Sånt sett så er studiet nå (Retail Management) interessant, men vet ikke om jeg liker det jeg kan bli.

Med IKT vet jeg ikke om studiet er noe for meg, men jobbene virker interessante.

Dette er dilemmaet.

Er helt ok å være usikker.

Sånn på generelt grunnlag vil jeg si at det ikke er noen ulempe å ha begge deler og at det kan gjøre at du stiller langt fremme i køen i jobber der man kombinerer begge typer kompetanse.

Som sagt, så er magefølelsen din det viktigste og BI vil helt sikkert ha deg tilbake selv om du skulle hoppe over, ta et år, for så å senere finne ut at det ikke er noe for deg. Ellers er det umulig for noen av oss å svare på hva det er du egentlig vil, men hvis du hadde vært broren eller søsteren min ville jeg nok sagt at du burde hoppe over enten nå eller etter endt bachelorgrad, teste det et år og heller gå tilbake til mastergrad på BI senere.

Lenke til kommentar

Hm skjønner.

Kan prøve et år på IKT så gå til andre året på Retail igjen om jeg ombestemmer meg.

Men denne uken er det forskjellige ting som skjer, fadderuke og slikt. Bare har ikke lyst på moe fadderuke, og føler ikke jeg må være med på det for å få venner der. Jeg klarte meg fint uten fadderuke på BI. Best å dra, men klassen er kun 30 pers og jeg har ikke så lyst til det, for da blir det andre fadderuken jeg har blitt med på. Kanskje jeg skal gå på fredag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen,

Nå har det seg slik at jeg har begynt på IKT og gått der litt over en uke. Det er utrolig vanskelig å si allerede nå om jeg vil prøve dette ett år. Det jeg føler er at jeg ikke vil gå ut av BI og gå ett år på IKT. Går det an å ta begge studiumene samtidig, ihvertfall frem til jul for å se om jeg er blitt klokere? Eller vil det bli for mye arbeid tenker dere?

Kanskje jeg heller skal søke om et år permisjon (eller semester om det går an) på BI og prøve ut IKT.

I morgen er frist for å gå på IKT og Universitetet. Så langt har jeg ikke hatt noe "dette virker veldig gøy"-opplevelse. Fikk og høre fra en på 3.året at det kun er 4 igjen av klassen som startet på 30 ... hehe.

Lenke til kommentar

Du bør heller ta ren logistikk utdanning om det er det du vil. For å jobbe med salg og som butikksjef trenger du ikke varehandelledelse utdanning (kan få slike jobber uten utdannelse) , ville heller gått for markedsføring for flere muligheter, du kan allikevel få de samme jobbene som med varehandel pluss litt til. Skjønner vennene dine velger markedsføring

..Så alt i alt mener jeg du bør prøve IKT, ikke bruk unødvendig penger på BI, uansett kan du heller velge BI senere om IKT ikke er noe.

Lenke til kommentar

Du bør heller ta ren logistikk utdanning om det er det du vil. For å jobbe med salg og som butikksjef trenger du ikke varehandelledelse utdanning (kan få slike jobber uten utdannelse) , ville heller gått for markedsføring for flere muligheter, du kan allikevel få de samme jobbene som med varehandel pluss litt til. Skjønner vennene dine velger markedsføring

..Så alt i alt mener jeg du bør prøve IKT, ikke bruk unødvendig penger på BI, uansett kan du heller velge BI senere om IKT ikke er noe.

Ts vill jo ikke bli butikksjef. 

Lenke til kommentar

Det stemmer.

Jeg tenkte på logistikklinjen i Molde, men jeg ante ikke om det var noe for meg til å kunne flytte dit. Ikke akkurat et lukerativt sted ... Hehe.

Men ja. Markedsførere er det jo så mye konkurranse. Alle velger jo markedsføring, nesten like mange som øk.ad. Skal jeg ikke ende opp som telefonselger må jeg ha A i snitt.

Lenke til kommentar

Det stemmer.

Jeg tenkte på logistikklinjen i Molde, men jeg ante ikke om det var noe for meg til å kunne flytte dit. Ikke akkurat et lukerativt sted ... Hehe.

Men ja. Markedsførere er det jo så mye konkurranse. Alle velger jo markedsføring, nesten like mange som øk.ad. Skal jeg ikke ende opp som telefonselger må jeg ha A i snitt.

Enig at det er mye konkurranse i markedsføring. Synes logistikk virker spennende, det er bare tre år av ditt liv på studiestedet.Nok bra jobb muligheter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja. Nå prøver jeg ut IKT fra våren av.

Jeg føler nå at det er andre studier som virker gøy, f.eks. Shipping Management i Ålesund. Av en eller annen grunn synes jeg det er spennende. Men jeg er ikke så lysten på å dra opp dit alene.

Uff, det skal ikke være lett å velge studier. Jeg har lyst til både det ene og det andre ...

Er liksom lei av å kun lese. Vil gjøre noe praktisk og.

Forresten, nytt fra høsten av er at hos BI kan man kjøpe et kurs i Shipping Management. Det koster 10 000kr. Det kan kanskje være noe å ta. Eller tror dere ikke at det går an å få jobb innen det siden det kun er et semester?

EDIT: Skal forresten fordype meg i Supply Chain Management tredje året, og ta logistikk til valgfag neste semester.

Ser at skolen har valgfag som maritim juss, shipping management, men det valgkursvalget hadde ikke jeg :(

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...